Felsökning av generator...

Guider för allt som berör Hundkojan

Felsökning av generator...

Inläggav John Doe » 28 oktober 2007 kl. 15:14

Detta är en guide hur jag gjorde då jag felsökte min generator och hoppas att fler kommer ha nytt utav denna...

Delar som du behöver till detta ingrepp är:
Avbitartång alt. en kabelskotång
Flatstift, helisolerade

Det är så att den stora 3 stifts kopplingen har en förmåga att skallra sig loss vilket resulterar i dålig laddning. Därför skrev jag denna guide till hur du modiferar din generator och slipper ett urtömt batteri :wink:

1. Börja med att koppla bort batteriet så att du inte får ett härligt gnistregn inne i motorn bara...

2. Börja med att kolla in denna först och dess anslutningar:


Då jag hade problem med den översta så tog jag bara och kopplade om denna men nu med en hel kabel...

3. Ta och kolla hur kablarna sitter på det stora plaststiftet, skriv upp eller fota av den så att du kopplar färgerna rätt.



4. Kapa nu kablarna och knipsa dit nya helisolerade flatstift och tryck fast dem på rätt plats!



5. Koppla nu in batteriet och starta bilen! Nu ska laddningslampan förmodligen sluta lysa efter 2-3 sekunder...

OBS! Denna guide utförs på egen risk och fortsätter din lampa att lysa även efter detta ingrepp så har du förmodligen fel inuti denna!

//Kirill
Senast redigerad av John Doe 28 oktober 2007 kl. 21:32, redigerad totalt 1 gång.
John Doe
Inaktivt konto
 
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 Sep -07

Bil:
Saknas

Inläggav Daniel E » 28 oktober 2007 kl. 19:54

Är det du eller jag som har missat något vitalt nu? Det du har på bilden är ju inte ens generatorn. Blev det fel bild eller?

EDIT: Kan tillägga att bara den första bilden fanns när jag skrev inlägget.
Senast redigerad av Daniel E 28 oktober 2007 kl. 21:49, redigerad totalt 1 gång.
Daniel E
 

Bil:
Saknas

Inläggav John Doe » 28 oktober 2007 kl. 20:35

John Doe
Inaktivt konto
 
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 Sep -07

Bil:
Saknas

Inläggav Snailspeed » 28 oktober 2007 kl. 21:05

Det enda som spökar är i så fall ditt elsystem. Ingen av tändspolens lågspänningsanslutningar är kopplad till batteriet.

Har du minusjord så är tändspolens pluskontakt matad från tändningslåset. Eller var det säkringen som matas via tändningslåset?
Minuskontakten är kopplad till brytarspetsen i fördelaren.

Har du en gammal Lucas tändspole så är markeringarna IGN för ignition, och är då kopplad till tändningslåset, och CB, som står för contact breaker, alltså brytarspets.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarvisningsbild
Snailspeed
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 Jul -05
Ort: Borås

Bil:
Saknas

Inläggav John Doe » 28 oktober 2007 kl. 21:37

John Doe
Inaktivt konto
 
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 Sep -07

Bil:
Saknas


Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster