Brytarlöst!

Allt som har med elektronik att göra.

Re: Brytarlöst!

Inläggav minijanne » 15 mars 2009 kl. 12:21

Skönt å höra - beställde en jag med. Kommer väl i veckan.
Användarvisningsbild
minijanne
Administratör
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 18 Oct -08

Bil:
Saknas

Re: Brytarlöst!

Inläggav MinMorris » 15 mars 2009 kl. 13:02

Det är nästan sjukt billigt^^
Om du beställde av han BBCSimon eller vad han nu hette... Han kan nämligen ge dig trackingnumret om du frågar. Roligt att följa paketet =)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarvisningsbild
MinMorris
 
Inlägg: 773
Blev medlem: 12 Aug -08
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Bilar:
Mini 1000 -70

Re: Brytarlöst!

Inläggav Ola » 15 mars 2009 kl. 14:55

glöm inte å ställ tändingen efteråt. är ett måste.

/Ola
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarvisningsbild
Ola
 
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 Nov -04
Ort: Alvesta

Bil:
Saknas

Re: Brytarlöst!

Inläggav MinMorris » 15 mars 2009 kl. 15:52

Ola skrev:glöm inte å ställ tändingen efteråt. är ett måste.

/Ola


öppna luckan och justera? detta måste jag läsa om för har inte en aning...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarvisningsbild
MinMorris
 
Inlägg: 773
Blev medlem: 12 Aug -08
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Bilar:
Mini 1000 -70

Re: Brytarlöst!

Inläggav crispin » 22 mars 2009 kl. 15:59

jag har en leyland -76 men när jag tittar på fördelaren så kan jag inte se något som liknar en vacuumklocka, antar att jag borde ha en 45D4, eller? är det någon mening för mig att byta till brytarlöst typ den billiga på 4x4?
Crispin
Användarvisningsbild
crispin
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 May -07

Bil:
Saknas

Re: Brytarlöst!

Inläggav _clubman_ » 8 april 2009 kl. 00:52

och så kan en vrång rospigg säga att moderniteterna komme hit med! :shock:

tog hela 10 minuter å montera...

och för dom som undrar! satsen är kompatibel med gamla hederliga smith`s varvräknarna! :D

och likaså sportspolen från lucas... hur nu den ska kunna bråka..

men det e väl säkrast å lägga in brytarna å kondensator i kojan "OM" det händer nåt... :wink:
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarvisningsbild
_clubman_
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 17 Nov -04
Ort: Pettbol

Bilar:
Mini Pickup -67
Mini -72
Mini 1000 -79

Re: Brytarlöst!

Inläggav Magna-Flash » 8 april 2009 kl. 08:15

_clubman_ skrev:och så kan en vrång rospigg säga att moderniteterna komme hit med! :shock:

tog hela 10 minuter å montera...

och för dom som undrar! satsen är kompatibel med gamla hederliga smith`s varvräknarna! :D

och likaså sportspolen från lucas... hur nu den ska kunna bråka..

men det e väl säkrast å lägga in brytarna å kondensator i kojan "OM" det händer nåt... :wink:


Vilken köpte du? Den billiga från 4x4?
/Magnus
--------------------------------------------------
Austin Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Länk till projekttråd
Länk till min bil i galleriet
Användarvisningsbild
Magna-Flash
 
Inlägg: 586
Blev medlem: 26 Jan -09
Ort: Sundsvall

Bilar:
Mini 1000 -75

Re: Brytarlöst!

Inläggav MinMorris » 8 april 2009 kl. 09:12

Vill bara höra så jag fått det rätt för mig för inställning av tändning.

1. Öppna lucka till vänster och snurra motorn tills den står på 5 grader från övre dödläge, FÖDL (detta gäller statiskt och på min mini 1000, enligt pappret, från 1970. Graderna varierar tydligen från 0 till 12 grader statiskt så gäller att ha rätt info).
2. Eftersom jag har monterat brytarlöst system så behöver jag nu en lampa som jag kan koppla till tändningen.
3. Jag behöver vrida på tändningen i bilen och precis när jag kommer till mina 5 grader FÖDL så ska lampan tändas. Motorn är lättast att snurra genom att knuffa på den?
4. På min 25D4 har jag en justerskruv undertill. Om lampan, som är kopplad mellan låspänningsanslutningen på sidan av fördelaren och en god jordkontakt på motorn, redan är tänd vid 5 grader kan man snurra på justerskruven mot "R" tills den slocknar. Är den inte tänd så snurrar man den mot "A" till det att den precis tänds.
Nu ska tändningen vara inställd. Går bilen taskigt får man väl finjustera åt något av hållen tills man tycker den går bra. Stämmer det?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarvisningsbild
MinMorris
 
Inlägg: 773
Blev medlem: 12 Aug -08
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Bilar:
Mini 1000 -70

Re: Brytarlöst!

Inläggav timppa » 8 april 2009 kl. 11:30

MinMorris skrev:Vill bara höra så jag fått det rätt för mig för inställning av tändning.
...


Eller köper man en induktiv tändinställningslampa(stroboskop) och ställer in det otroligt mycket lättare. Bästa köpet jag gjort till bilen på ett tag :) (299kr på biltema).

Startar inte bilen pga tändningen är fel så är ju detta knepigt dock, men man kan göra som jag gjorde nu i helgen. Rullade bilen så den var i den statisk-gradinställningen(se haynesbok) den skulle, sedan snurrade jag fördelaren så den pekade på ungeffär första tändkabeln på fördelarlocket. Då får man en ok inställning som duger att starta bilen med, sedan ställer man det exakt med stroboskop.

Säger inget om det du skriver eftersom jag har dålig koll på hur man gör det "manuellt".

<- en till som beställt brytarlöst system till sin 25D från Simon.
Användarvisningsbild
timppa
Administratör
 
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 Dec -07
Ort: Ängelholm

Bilar:
Mini 850 Van -68
Mini 1000 -73

Re: Brytarlöst!

Inläggav _clubman_ » 8 april 2009 kl. 12:23

Magna-Flash skrev:
_clubman_ skrev:och så kan en vrång rospigg säga att moderniteterna komme hit med! :shock:

tog hela 10 minuter å montera...

och för dom som undrar! satsen är kompatibel med gamla hederliga smith`s varvräknarna! :D

och likaså sportspolen från lucas... hur nu den ska kunna bråka..

men det e väl säkrast å lägga in brytarna å kondensator i kojan "OM" det händer nåt... :wink:


Vilken köpte du? Den billiga från 4x4?



tog den billiga från simonbcc
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarvisningsbild
_clubman_
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 17 Nov -04
Ort: Pettbol

Bilar:
Mini Pickup -67
Mini -72
Mini 1000 -79

Re: Brytarlöst!

Inläggav Magna-Flash » 9 april 2009 kl. 12:35

Henrik Larsen skrev:hej

jag satte dit "brytaren" från 4x4 idag. det var löjligt enkelt och fungerar alldeles utmärkt!


Vad gick satsen på inkl. frakt och allt?
Har nämligen hittat ett ställe i Sverige som har Britpart-grejen - dock lite dyrare än i England...
/Magnus
--------------------------------------------------
Austin Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Länk till projekttråd
Länk till min bil i galleriet
Användarvisningsbild
Magna-Flash
 
Inlägg: 586
Blev medlem: 26 Jan -09
Ort: Sundsvall

Bilar:
Mini 1000 -75

Re: Brytarlöst!

Inläggav Mini Maz » 14 april 2009 kl. 17:06

Roligt att flera har upptäckt brytarlöst!
Kan även meddela att min far bestämde sig för en 123 fördelare, då till en renoverad motor ska man givetvis ha renoverade eller nya grejor. När det gäller bilar är det mycket viktigt att ha förgasare å tändsystem i bra skick! Har tästat många gamla fördelare jag har haft liggandes i bänk, å dom flesta var skrot.
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarvisningsbild
Mini Maz
 
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 Feb -07
Ort: Östersund

Bil:
Saknas

Re: Brytarlöst!

Inläggav lennie » 14 april 2009 kl. 17:22

crispin skrev:jag har en leyland -76 men när jag tittar på fördelaren så kan jag inte se något som liknar en vacuumklocka, antar att jag borde ha en 45D4, eller? är det någon mening för mig att byta till brytarlöst typ den billiga på 4x4?
Crispin

Jag har en 94:a och jag kan inte heller hitta nån, men jag kanske inte ska ha någon? men hur ställs tänningen då?
/Lennie
lennie
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 Aug -06
Ort: Kiruna

Bil:
Saknas

Re: Brytarlöst!

Inläggav Tulka » 15 april 2009 kl. 10:17

Svensksåld -76 hade 43d4 dvs ingen vaccunklocka.
Glapp i fördelare påverkar brytartändning.Blir fladdrig ,syns tydligt med stroboskop.
Samma fördelare går betydligt stadigare med brytarlöst.

Tulka
Tulka
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 May -08
Ort: I Roslagen

Bil:
Saknas

Re: Brytarlöst!

Inläggav Henrik Larsen » 15 april 2009 kl. 19:14

Magna-Flash skrev:
Henrik Larsen skrev:hej

jag satte dit "brytaren" från 4x4 idag. det var löjligt enkelt och fungerar alldeles utmärkt!


Vad gick satsen på inkl. frakt och allt?
Har nämligen hittat ett ställe i Sverige som har Britpart-grejen - dock lite dyrare än i England...



den gick lös på 14,32 pund = 179,51 SEK
Austin Mini 1000, 1975
happy birthday mini (34 av 200)
Audi A6 2,4 v6 quattro
Henrik Larsen
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 May -06
Ort: Härryda

Bilar:
Mini -75

FöregåendeNästa

Återgå till Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster