Problem lufta bromsarna

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.

Problem lufta bromsarna

Inläggav Minimicke » 1 januari 2014 kl. 12:38

Hej
Hoppas nån kan hjälpa mig vad jag kan ha för problem, i höstas så rasade en bromscylinder fram och kojan hamnade på vinterförvaring. När jag bytt cylindern och börjar lufta så tyckte jag att jag fick så dåligt tryck i pedalen än vad jag gjorde. Försökte lufta även bak men det kom knappt någon bromsväska ur nippeln så jag öppnade upp bromsarna bak och insåg att en av cylindrarna bak även den läkt och på andra sidan var en kolven stum. :?

Nu är bromscylindrarna bytt även bak likaså bromsrören. När jag nu försöker att lufta bromsarna kommer det ändå knappt någon bromsväska ur nipplarna bak, det droppar lite bara. Vad kan det bero på? På framhjulen blir det ett bra tryck ur nippeln? Kan jag ha fått in smuts i bromssystemet eller vad? Bromspedalen går i botten och jag behöver pumpa 3-4 gånger för att få upp trycket så visst är det luft i systemet men kan jag ha nåt annat fel också?

När jag ändå var igång med bromsarna passade jag på att byta bromsbackar jag har ju justerat dem på justerskruven men finns det något trix att använda så man vet att man får en jämn bromsverkan?
/Micke
Minimicke
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 Aug -13
Ort: Kramfors

Bilar:

Re: Problem lufta bromsarna

Inläggav Crona » 1 januari 2014 kl. 13:31

Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

Användarvisningsbild
Crona
 
Inlägg: 1082
Blev medlem: 20 Nov -05
Ort: Svedala

Bilar:

Re: Problem lufta bromsarna

Inläggav Minimicke » 1 januari 2014 kl. 22:09

Tack för svaret Tomas
Jag ska prova det dom närmaste dagarna tror jag ska palla upp hela bilen på fyra pallbokar så jag kan ta bort alla fyra hjul samtidigt när jag håller på.

Men jag har redan nu en följdfråga, reducering på bakramen, javisst det finns ju en "delning" för bromsrören där bak men det finns ju även en grej som jag inte haft på mina äldre kojor detta är en 72:a. Från huvudcylindern går det två bromsrör till en fördelning och luftnippel kanske? bredvid där slavcylindern för kopplingen sitter, vad är det för något?
Minimicke
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 Aug -13
Ort: Kramfors

Bilar:

Re: Problem lufta bromsarna

Inläggav Magna-Flash » 1 januari 2014 kl. 22:43

En del av ett varningssystem för tryckbortfall. Sitter väl en liten kontakt där va'? Den kabeln går till en lampa på en knapp som brukar sitta under instrumentpanelen precis innanför förardörren. Jag har denna på min bil, men tror inte varningssystemet funkar längre... Men tvåkretssystemet är väl diagonalt kopplat så det är nog inte denna pryl som strular för dig...
/Magnus
--------------------------------------------------
Austin Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)

Användarvisningsbild
Magna-Flash
 
Inlägg: 586
Blev medlem: 26 Jan -09
Ort: Sundsvall

Bilar:

Re: Problem lufta bromsarna

Inläggav Magna-Flash » 2 januari 2014 kl. 08:29

Här är förresten en länk till hur man renoverar en sådan (visserligen från en MGB, men det är samma pryl, väl):

/Magnus
--------------------------------------------------
Austin Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)

Användarvisningsbild
Magna-Flash
 
Inlägg: 586
Blev medlem: 26 Jan -09
Ort: Sundsvall

Bilar:

Re: Problem lufta bromsarna

Inläggav Minimicke » 2 januari 2014 kl. 11:02

Japp en sån är det, vad bra det var att ställa frågan här jag får ju lära mig massvis :D
Jag ska bara få tiden att skruva lite så kanske det ordnar sig, det finns ju även en luftningsnippel på den där varningssignalgrejen den är fuktig av bromsväska men förmodligen gammal sådan så det är nog inte i den problemet finns i alla fall.
Minimicke
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 Aug -13
Ort: Kramfors

Bilar:

Re: Problem lufta bromsarna

Inläggav Crona » 2 januari 2014 kl. 22:21

Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

Användarvisningsbild
Crona
 
Inlägg: 1082
Blev medlem: 20 Nov -05
Ort: Svedala

Bilar:

Re: Problem lufta bromsarna

Inläggav Magna-Flash » 2 januari 2014 kl. 22:56

När kom tvåkretssystemet? Min 75:a har tvåkrets med nämnda varningslampa... Så tvåkrets kom iallafall före framram med stora muttern ( som väl kom 76?)...
Var det en cab du hade? Kanske är ett hopplock av olika bilar som cabben är byggd av...
/Magnus
--------------------------------------------------
Austin Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)

Användarvisningsbild
Magna-Flash
 
Inlägg: 586
Blev medlem: 26 Jan -09
Ort: Sundsvall

Bilar:

Re: Problem lufta bromsarna

Inläggav Crona » 2 januari 2014 kl. 23:05

Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

Användarvisningsbild
Crona
 
Inlägg: 1082
Blev medlem: 20 Nov -05
Ort: Svedala

Bilar:

Re: Problem lufta bromsarna

Inläggav Tulka » 3 januari 2014 kl. 11:12

Tvåkrets på kojan kom någonstans runt -71 i Sverige. Karosserna har större hål för huvudcylindern från -69 ungefär,kanske för någon marknad som har lagstiftning liknande den i USA? I England ville man inte ha såna här utländska påfund.

Tulka
Tulka
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 May -08
Ort: I Roslagen

Bil:
Saknas

Re: Problem lufta bromsarna

Inläggav Crona » 3 januari 2014 kl. 13:44

Sorry Minimicke verkar som jag ev. har lurat dig men jag var tämligen säker på att lagen om 2-krets bromssystem kom 74 och börja gälla från 75 årsmodell men blir betydligt osäkrare efter Tulkas inlägg :wink:
Så du kan bortse från mitt inlägg om årsmodell och vill du ändå kolla bilen så finns det ett instansat chassinummer höger fram i golvplåten från 70.

Men det ändrar inget i sak gällande ditt lutningsproblem, ett ytterligare tips för att kolla huvudcylindern så den inte drar i sig luft när du släpper pedalen är att börja med att lufta den separat.

Pumpa upp tryck som vanligt lossa nippeln på huvudcylindern som går till bakhjulen, stäng sen nippeln igen och släpp upp pedalen gör sen om samma sak igen och då skall det inte komma någon luft om detta är ok så gör du samma ska vid bromskretsvarnaren och sen där bak kommer det ingen luft så är du säker på att du har fått ut allt.
Tänk på att INTE trampa pedalen längre ner än vid en normal bromsning annars så kan tätningarna i huvudcylindern skadas.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

Användarvisningsbild
Crona
 
Inlägg: 1082
Blev medlem: 20 Nov -05
Ort: Svedala

Bilar:

Re: Problem lufta bromsarna

Inläggav Tulka » 3 januari 2014 kl. 19:18

På "Wikipedia/bromsar" så står det att det blev lagkrav 1972 i Sverige. Det var något skumt med övergången.
Tror 72or tillverkade före årsskiftet kallades för 71or så dom uppfyllde lagkraven.
Har haft en Sxxb tvåknack med något liknande. Då var kallades en 64 för 63B.

Tulka
Tulka
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 May -08
Ort: I Roslagen

Bil:
Saknas

Re: Problem lufta bromsarna

Inläggav Minimicke » 5 januari 2014 kl. 14:18

Oj vad tråden vuxit när jag inte varit in på sidan, ska ut och prova i eftermiddag tänkte jag, det är en -72:a som man byggde om -85, det finns ju vissa saker man gjort om på den och kanske även att göra det till ett 2-kretssystem. Men vad menar du Tomas med att lufta huvudbromscylindern och nippeln som går till bakhjulen? Alltså det ena av bromsrören förmodar jag att du menar?

Har nog aldrig luftat på huvudcylindern tidigare men jag har ju inte haft såna här problem heller, tur det är länge till sommaren ännu :lol:
Minimicke
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 Aug -13
Ort: Kramfors

Bilar:

Re: Problem lufta bromsarna

Inläggav Crona » 5 januari 2014 kl. 15:44

Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

Användarvisningsbild
Crona
 
Inlägg: 1082
Blev medlem: 20 Nov -05
Ort: Svedala

Bilar:

Re: Problem lufta bromsarna

Inläggav Minimicke » 6 januari 2014 kl. 16:49

Såja :) det var nog en kombination av att jag behövde justera och lufta, tack för hjälpen allesammans :D
Minimicke
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 Aug -13
Ort: Kramfors

Bilar:

Nästa

Återgå till Chassie

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst