Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning tim

Däck och fälgdiskussion

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inläggav heemini » 11 mars 2012 kl. 22:33

I don't have it for my 2001 Mercedes either. Reading threads in other forums it seems that nothing really changed with helbilsgodkännande in 1997. It was probably just something that the car manufacturers wanted. " If something is OK in Italy, it should also be OK in the rest of the EU".
I have wheels that are twice (well, almost) the original size on my MB. But as long as the wheelarch cover the tires, it's OK. That's the same rule as for my mini....from 1970 :P
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarvisningsbild
heemini
 
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 Dec -04
Ort: Stockholm / Nacka

Bilar:

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inläggav Crona » 11 mars 2012 kl. 23:04

Riktigt så enkelt är det nog inte, jag skall kolla detta under morgondagen men vad jag har fått fram så infördes helbilsgodkännandet i EU 1996 men Sverige fick två år på sig att anpassa sina regler så från 1998 måste alla bilar som säljs i Sverige vara helbilsgodkända.
Men Craigs bil har första registreringsdag 1997 och har då troligen klarat sig även om den är importerad senare.

Men visst har du ett EEG Godkännandenummer på regbeviset på Mercan? På grabbens C-klass/03 står det e1*98/14*0139*09
Tanken med helbilsgodkännandet är att samma regler skall gälla i hela EU annars var det lätt att speciella landskrav uppfattades som handelhinder.

Men jag tror att det har gjorts lättnader beträffande hjuldimensionerna men detta skall jag kolla närmare.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

Användarvisningsbild
Crona
 
Inlägg: 1082
Blev medlem: 20 Nov -05
Ort: Svedala

Bilar:

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inläggav Crona » 12 mars 2012 kl. 22:02

Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

Användarvisningsbild
Crona
 
Inlägg: 1082
Blev medlem: 20 Nov -05
Ort: Svedala

Bilar:

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inläggav silverbullet 96 » 13 mars 2012 kl. 10:47

Many thanks1
Användarvisningsbild
silverbullet 96
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 Jul -09
Ort: Stehag

Bil:
Saknas

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inläggav Crona » 13 mars 2012 kl. 22:34

Craig,
Detta här var inte lätt att svara kortfattat på då det inte verkar finnas något enkelt och entydigt svar.
Men först din bil är INTE "helfordonsgodkänd" som är det korrekta namnet.

Men det ändrar tydligen ändå väldigt lite för även utan detta helfordonsgodkännande så verkar följande gälla oavsett.
De 5% som tidigare tillämpades vid hjulbyte är nu ändrat och man tittar på vad som kallas bromsgodkännande och i detta godkännande står största respektive minsta tillåtna rullomkrets och här måste man hålla sig inom.

Beträffande bromsar och fjädring så gäller följande, om man ändrar från ett godkänt utförande så skall bilen registreringsbesiktigas och då kräver besiktningen ett godkännande från generalagent eller tillverkare.

Sen om någon kollar detta eller ej vid en besiktning tvivlar jag på, men du skall snart besiktiga så fråga lite försynt vad som gäller och se vad du får för svar.
Men att montera mindre bromsar tror jag personligen kan bli ett problem.

När infördes då detta helfordonsgodkännande?
Möjligheten att få ett fordon helfordonsgodkänt börja gälla 1995, och Mercedes var första tillverkare att få ett fordon godkänt.
När blev det krav på att alla fordon skall vara helfordonsgodkända?
Det finns inget krav ens idag, om tillverkaren inte väljer ett helfordonsgodkännande så måste fordonet ha ett enskilt godkännande. Tidigare hade vi nationella typgodkännande men från 2000 så får man inte ha detta längre utan då är det helfordon eller enskilt godkännande som gäller.

Hur var det med koderna?
Som så ofta så ville Sverige hitta på något eget system som ingen annan använde så det slog aldrig riktigt igenom.
T14A betyder EEG typgodkännandenummer.
T14B betyder Informationsdokument
T14C Variant och version
T12D samma som T14A men skulle användas om bilen varit registrerad tidigare i ett annat EU land.

Men om bilen har ett EEG typgodkännande nummer på registreringsbeviset så är den helfordonsgodkänd annars inte.

Vet inte om någon blev klokare men man skall nog inte gå för djup i dessa frågor då det är lätt att drunkna :wink:

//Thomas
Senast redigerad av Crona 13 mars 2012 kl. 23:16, redigerad totalt 1 gång.
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

Användarvisningsbild
Crona
 
Inlägg: 1082
Blev medlem: 20 Nov -05
Ort: Svedala

Bilar:

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inläggav heemini » 13 mars 2012 kl. 23:03

8) Tuta och kör! Tror varken vi eller besiktningskillarna orkar kolla alla dessa regler.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarvisningsbild
heemini
 
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 Dec -04
Ort: Stockholm / Nacka

Bilar:

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inläggav silverbullet 96 » 14 mars 2012 kl. 11:39

Many thanks for the effort Thomas!

As usual the ambiguity and uncertainty of modifying a car in Sweden causes me confusion.

Good to know though that the car isn't helfordonsgodkänd! So that gives some room for flexibility.

I find it hard to understand where the line should be drawn, would uprated or non original brake pads be forbidden? I will make some calls regarding the brake change, and try to confirm whether it is possible or not.
Användarvisningsbild
silverbullet 96
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 Jul -09
Ort: Stehag

Bil:
Saknas

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inläggav RAINIER » 14 mars 2012 kl. 19:07

Concerning those 7.9" brakes; I just got an e-mail from MiniSport and according to them, 4.5Jx10 Cooper steel rims will only fit with the 7.5" Cooper S brakes. The 10" wheels that will fit those 7.9" brakes will be very limited I assume.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarvisningsbild
RAINIER
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 11 Apr -11
Ort: Södertälje

Bil:
Saknas

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Inläggav Crona » 14 mars 2012 kl. 22:17

Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

Användarvisningsbild
Crona
 
Inlägg: 1082
Blev medlem: 20 Nov -05
Ort: Svedala

Bilar:

Föregående

Återgå till Däck & Fälg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster