Motorn har inte varit startad på 10-15år

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Fredrik20

Motorn har inte varit startad på 10-15år

Inlägg av Fredrik20 »

hej,
Har precis köpt min första koja, en clubman -72a
Grejen är att den inte har varit startad på 10-15 år men den fundgerade när förra ägaren ställde av den.
Den har ialla fall stått i varm garage hela tiden, men vad bör jag göra innan jag försöker starta den första gången?
Tack på förhand //Fredrik
Fredrik
Inlägg: 64
Blev medlem: 9 januari 2007 kl. 11:51
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik »

Kolla oljan och kylarvattnet. Sen är det bara att försöka starta den. Om den inte går i gång. Kolla om det kommer bensin till förgasaren. Gör det inte det så är det troligt att bränslepummpen har torkat. Kolla att du har gnista, har du inte det byt brytare rotor & fördelarlock.

MVH Fredrik
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

byt oljan och kylarvattnet innan du startar och du kanske får byta tändstift också. men börja med olja och kylarvatten. det kan vara bra att hälla i lite olja i cylindrarna genom tändstifthållen innan du startar samt kolla över att slangar inte spruckit mm./marcus
Fredrik20

Inlägg av Fredrik20 »

Ok, tack för svaren, ska testa och se, ska hämta den på lördag så får vi se var det slutar :D
Fredrik20

Inlägg av Fredrik20 »

som väntat startade inte bilen igår när jag försökte, Hade ingen gnista varken på stiften eller mellan brytarspetsarna, provade med en annan tändspole och så byte jag brytarna, sprutade även kontakt spray på alla kablelskor och sådär. Är det någon som har någon idè vart jag ska börja och leta fel?
Fredrik20

Inlägg av Fredrik20 »

Glömde säga att jag byte tändstift också
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Inlägg av tallefjanten »

kondensator
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Fredrik20

Inlägg av Fredrik20 »

kan det vara det? någon sa till mig att den var sönder när gnistan mellan brytarna var allt för stor
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

har du kollat så du har ström till spolen och en riktig jord????? sen ska det gå en kabel från spolen till fördelaren å då ska det funka,kolla även så att fördelaren är riktigt jordad i blocket så det inte har kommit rost eller annan skit imellan
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Fredrik20

Inlägg av Fredrik20 »

Ska kolla det, har även köpt ny kondensator och fördelar lock +rotor som jag ska prova med i eftermiddag.
Scalare

Inlägg av Scalare »

Du har inte varit lika duktig som jag var på min första kojja då?


Som oskuld på lukas kopplade jag plus och minus fel :)


Allt verkade fungera som det skulle men ingen gnista!
Sen kom min granne över och skulle hjälpa oss. han hade lite åsikter om hur vi kopplat in batteriet :)


Sen startade den fint :)
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Inlägg av tallefjanten »

kondensatorn har ju till uppgift att förhindra allt för
stor gnistbildning mellan brytarspetsarna.
slå på tändning, se till att brytarspetsarna är ihop,
vippa försiktig så dom öpnnas,ingen gnista alls= kass konding.
OM d övriga tändsystemet är OK
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Fredrik20

Inlägg av Fredrik20 »

Nu till slut fick jag igång rackarn, skam den som ger sig. nu är det bara resten kvar :D
Tack för alla svar
Fredrik20

Inlägg av Fredrik20 »

Nu till slut fick jag igång rackarn, skam den som ger sig. nu är det bara resten kvar :D
Tack för alla svar
Skriv svar