Håller på och "trimmar" farsans koja från -71 med ett "steg ett kit". Frågan är hur jag får ner det nya extraktorröret? Kan inte lirka ner det. Lossa på drivaxeln eller vad? Tacksam för svar.
Hissa upp bilen, och om du följer röret under bilen mot framvagnen så ska det sitta en låsbygel om du har tur! Gör det inte det, så får du ta fram tigersågen och kapa röret precis där O_O förmodligen så är det så sönderrostat så lika bra att byta det ;D
Hej
Lättast är väl tyvärr att ta ur motorn..... eller lossa det mesta, typ drivaxlar motorfästen m.m och vicka motorn å försöka lirka ner röret. Brukar tyvärr inte vara så bara.... Har jag för mig iaf, det var ett tag sedan jag försökte böka ner ett...
Ok, jag har kollat igen och det ser ut som att det skulle räcka med att dra ut den högra drivaxeln. Vet ej hur mycket jobb det är. Får fundera på hur jag skall gå tillväga. Kanske behöver lossa på "allt" ändå. Gärna fler tips
Har du kollat hur jag beskrev det?! För har du tur så är det så ;D Och då behöver du bara skruva isär avgasröret där, och lossa röret vid motorn! Du sparar både huvudvärk och tid
Vet inte om jag hänger med....allt är alltså lossat och rensat (gamla grenröret och avgassytemet). Det knepiga är att lirka ner det ny extraktorröret uppifrån. Får dyka under bilen igen och kolla.
lossa övre motor fästet o ventil kåpan å vicka motorn framåt med hjälp av ett litet spett eller trä kloss.
kan även behöas plockas bbort lite mer runt om kring men driv axlen behöver du inte skruva bort.. har du gummi knutar så kanb du få buckla in röret där..
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Jag har inget minne av att man behövde plocka bort massa grejer när jag satte i mitt i bilen.Men jag hade nog lossat det övre motorfästet när jag bytte.
det är som OLA sa bara lossa övre motorstagen o ventilkåpan sammt insuget då sen bara drar du motorn farammåt o lirkar ner röret på olika sätt prova dig fram det ska gå jag har gort det ett par ggr!
Får prova att lossa motorfästen. Blir väl att man får lirka ner det minst två ggr så att jag ser var det eventuellt behövs en "moddning" av röret. Man lär sig lite på vägen. Letar själv efter en koja, så det kommer att bli lättare när man gör det igen. Får återkomma och tala om hur det går
Tänkte uppdatera hur det har gått med extraktorröret! Jag lossade på det övre motorfästet och försökte bända åt olika håll, men icke.....det hände faktiskt ingenting. Nästa steg var att dyka ner under kojan och börja lossa på drivknuten. Det tog ungefär 15 minuter så var den loss. Jag kan tillägga att det är en gummiknut. Efter det så provade jag igen och röret åkte ner utan problem sen satt jag fast röret med en mutter vid toppen och markerade nertill med en spritpenna där drivknuten möter röret. Upp med röret igen och "knacka" till ungefär en yta av 10x20mm och ca 4mm "djupt". Jag hoppas att det räcker då jag inte monterat fast allting än. Annars är det inte värre än ta upp röret igen. Om det är någon som är intreserad så berättar jag hur det har gått när rubbet är på plats och motorn är startklar
Jag tror att flödet påverkas så ytterst lite så att det knappt skulle vara mätbart. Det är princip "inbankat" rörets godstjocklek x2. Hellre det än att det tar i knuten. Är för övrigt emot den typen av modifiering, men hade inget bättre lösning på lager...