Fick igång nya motorn i helgen! Vilken känsla när den far igång efter att man har haft isär alltihop.
Sen var det bara att tvinga ut hustrun så man kunde lufta slavcylinder, och sen skulle man fara iväg. Hittar inte ettans växel, men provar 2:an och den fungarerar utmärkt. Startar snällt och vi far iväg på en liten provtur.
Det lilla vi körde var jag helt nöjd med, förgasaren är inte inställd och det är säkert inte rätt nålar, men den spann loss i tvåan och det var ett skönt drag, jag har stora förhoppningar på SW-7 kammen, känns som det bara kan bli bättre.
Det tråkiga var att jag inte lyckade få i varken 1:ans eller 3:ans växel.... 2:an, 4:an och backen funkar helt utan problem.
Någon som har en idé vad som kan krångla? Känns så sjukt tradigt om man ska behöva plocka ur motorn igen när man precis har fått i den...
Problem att få i växlar
Problem att få i växlar
clubman 1330
Re: Problem att få i växlar
kolla växellänkaget, kanske är något som tar emot när 2:an o 4:an ska i?
Är det rodchange eller "stock" under?
Om det är rodchange kanske den lilla sprinten inte är inslagen rätt och det tar emot?
Är det rodchange eller "stock" under?
Om det är rodchange kanske den lilla sprinten inte är inslagen rätt och det tar emot?
Ja, känslan är att det är något som tar emot... Det är med stock under, dumt att jag inte skrev det. Men det kanske kan vara så enkelt att det är något som tar emot växellänkaget.
Jag ska ge mig ut ikväll och undersöka!
Jag ska ge mig ut ikväll och undersöka!
clubman 1330
Nu har jag krupit runt och upptäckte givetvis att det är något med länkaget som spökar. Växelspaken "når" inte 1:ans och 3:ans växel. Det går inte att få den så långt fram som det behövs.
Provade att försöka ändra på länkaget som sitter på motorn, men utan någon större framgång. Provade även att ta av stocken och se om det hade blivit något fel där, men det känns inte som att det kan sitta på så många olika sätt där.
Några idéer som jag kan prova?
Provade att försöka ändra på länkaget som sitter på motorn, men utan någon större framgång. Provade även att ta av stocken och se om det hade blivit något fel där, men det känns inte som att det kan sitta på så många olika sätt där.
Några idéer som jag kan prova?
clubman 1330
är det inte som så att "stocken" sitter fast olika på olika lådor?
Det är väl någon modell som har en liten "sandwich" emellan?
Någon med mer detaljinfo kanske kan skriva lite?
(sedan menade jag förstås 1:an och 3.an i mitt tidigare inlägg, men det förstod du ju själv
)
Det är väl någon modell som har en liten "sandwich" emellan?
Någon med mer detaljinfo kanske kan skriva lite?
(sedan menade jag förstås 1:an och 3.an i mitt tidigare inlägg, men det förstod du ju själv

Det märkliga är att jag har haft både stocken och växellådan ihop tidigare och då fungerade det...
Mycket skumt. Men det kanske kan skilja på de 2 överföringsbitarna som sitter på ovansidan? Jag tog dem från en annan växellåda, det kanske kan skilja? Vilken ska sitta var, ska hylsan sitta på pinnen som går ner till stocken och peggen sitta på pinnen som går ner i växellådan, eller är det tvärtom?
Mycket skumt. Men det kanske kan skilja på de 2 överföringsbitarna som sitter på ovansidan? Jag tog dem från en annan växellåda, det kanske kan skilja? Vilken ska sitta var, ska hylsan sitta på pinnen som går ner till stocken och peggen sitta på pinnen som går ner i växellådan, eller är det tvärtom?
clubman 1330
- Snailspeed
Det är bara ADO 16 som har "sandwichen" mellan stock och låda. Alla ADO 15 har stocken bultad rätt i diffhuset.
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94