Yo!
Nu är jag ingen expert på något vis men mina svar kommer här:
+ Efter att ha kollat på hur många ägare 90-talarna har haft(på blocket), så är det flera som har bytt nästan varje år.Vad är orsakerna till detta, prolem eller att man ledsnar?
Vet inte men jag kan tänka mig förändrade familjeförhållanden. Barnvagn, barnstol och annat blir bökigt i en koja.
+ Att använda en mini som bruksbil(runt 4 mil om dagen), fördelar och nackdelar?
Jag har min -99:a som bruksbil under sommaren. På vintern är jag utan bil. Fördelarna är att den är pigg och kul att köra, drar lite soppa. I rondellerna kör man ifrån "prestandabilar", kul. Nackdelarna är krocksäkerheten (obefintlig!), inte världens bästa komfort.
+ Förstått att det gärna vill komma rost vid rutorna, är det lätt att fixa? Kostnad?
Är det en 90-talare vi talar om så ska du byta listen rut rutan till en list från tidigare kojor. Den sena listen var bredare och det samlas vatten bakom den. Minns inte vad listen kostar men det är ingen förmögenhet. Hur svårt det är beror på hur snyggt det ska bli.
+ Hur mycket ligger skatten+helförsäkringen på för en 90-talare, per år?
Min kostar ca 750kr per år i skatt. Försäkringen är ju olika men Folksam ska du undvika. De dårarna tror att det är en stöldbegärlig kärra och att någon ska sno alla fälgarna varje natt så de ville ha ca 5000kr/år av mig.... Kolla på
http://www.insplanet.com, de kan fixa billiga och bra försäkringar.
+ Vart köper man reservdelar(bor i västergötland)?
Via Bodins Bilservice i Uddevalla. Snabb och bra service, i alla fall via postorder. Eller hos Jana Motors AB i Bålsta. Det finns massor av engelska firmor också, kolla här på forumet!
+ Om ni som erfarna mini ägare skulle köpa en till mini, vad skulle ni kolla extra på då?
Rost, rost och rost! Kolla motorfästena, fukt under mattorna, rost, drivknutarna, rost... du fattar va?

Jag är som sagt ingen expert, så jag hoppas andra kompletterar mina synpunkter.
Jag skulle nog inte köpa en 90-talare nu, i alla fall ingen från 1997 eller senare. De har något larvigt helbilsgodkännande så man får inte ens ha drag på dem.

Dessutom blir det dyrt den dagen elektroniken ger upp.
Lycka till!