Så länge jag haft bilen har jag haft problem med att vattentemperaturmätaren beter sig konstigt. Den brukar gå normalt upp till den nästan når N-märket. Sedan blir det kvar där ett tag och sedan sjunker den nästan ner till C igen.
Misstänkte det kunde vara nått knas med sensorn som sitter i blocket eller termostaten, så jag bytte ut dom två. Men problemet kvarstår.
Nån som har en bra ide hur jag ska fortsätta problem sökandet? Det enda som återstår är väl igentligen kablage och själva mätaren som kanske är knas?
Eftersom både sensorn och termostaten är bytta så är jag helt klart mest övertygad om att det är nått med kablarna. Får bli och kolla mer på det i vinter.
Jag hade ett liknande fel en gång då min tempmätare vandrade fram o tillbaka, och då bytte jag "volt stabilizer" (hittade i verkstadsboken. )
Voltstabulisatorn som jag tror den heter på svenska.
Den ser ut som en rektangulär "låda" som sitter bak på hastighetsmätaren med tre stift på.
Vet inte om du har den gamla kojan med instrumentet i mitten.
Jag bytte den och felet försvann då.
Kom och tänka på det här gamla problemet igen. Problemet kvarstår.
Läget är just nu att det som är bytt till nytt är: Volt stabilisator, sensorn i blocket, termostat(82-graders).
Kablage har jag inte tittat på, antar det är kabeln från sensorn man bör kolla på isåfall?
Funderar på att mäta kylarvattnet helt enkelt och se vad för temp man egentligen har.
Skulle det kunnat tänkas hjälpa att byta till en annan känslighet på termostaten?
Problemet är alltså att bilen åker upp i temp normalt tills den _nästan_ når N, sen är den där ett bra tag, sedan sjunker den ner mot C igen.
Jag skulle nog gå på kabel-spåret. När saker blir varma expanderar dom och om du har ett kabelbrott så kan det "utlösas" när kabeln blir varm och gå tillbaks när den blir kall igen. Provmät kabel mellan givare och mätare när bilen är varm (dvs. när mätaren fallit ner). Testa att dra ny provisoriskt kabel mellan mätare/givare. Kolla alla anslutningar och provmät voltstabilisatorn (men funkar bränslemätaren så borde det inte vara fel på stabilisatorn, dom går båda på den). Kolla avlagringar på kontakterna, spraya med kontaktspray.
Borde inte vara relaterat till termostaten - den borde ju inte göra så motorn blir "start-kall" efter ett tags körning eller?