Fjädring, en djungel

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
freden

Fjädring, en djungel

Inlägg av freden »

Ok, kanske låter överdrivet med att det är djungel, men jag kommer att byta ut min hydrolastic-fjädring till torrfjädring. Jag gav upp idén med coilovers och satsar på gummi. Om det är ett bra eller dåligt beslut kan man ju diskutera :wink:
Jag behöver lite tips och råd hur jag ska gå vidare. Fram och bakvagn kommer att bytas till "rätt" modell som passar gummifjädringen. Så långt är det inga problem. Frågan är vad jag ska välja sedan?! Det finns ju en mängd olika varianter, tex "Smootha Ride", "Smootha Ride Sportspack", oliak varianter av "Competion", olika "Sportspack" etc etc. Mina krav är: Kunna justera höjden (vill ha den ganska låg), bra väghållning (viktigare än komfort). Någon som har ett bra tips på något kit? Jag har givetvis surfat runt och läst så mycket jag kan, men vill ha tips och förslag från er :D Är det något mer jag ska tänka på? Andra delar som behöver införskaffas?

/freden
MINI 1000 -68
Användarens profilbild
johnson

Re: Fjädring, en djungel

Inlägg av johnson »

Ska du ha justerbart så ska du ju ha hilows.. Sätts istället för trumpeterna.
Då får du den så låg du vill :) Sen dom andra vet ja ingen skillnad på..
Finns även små korta fjädrar istället för gummidonen med men har hört lite olika om dom så uttalar mej inte om de heller hehe.
freden

Inlägg av freden »

Tack för svar :D Ska jag köpa delarna löst? Såg att det fanns gummidon "original" och så har jag sett olika varianter på competition. Skulle kanske funka med att köpa "original" gummidon, komplettera med hilows och leta reda på vettiga gasdämpare. Väghållningskiten jag kikat på innehåller inte gummidonen....förutom Smootha Ride kitet. Försöker hitta en lösning för under 300 pund. Omöjligt? :?

/freden
MINI 1000 -68
Användarens profilbild
johnson

Inlägg av johnson »

Hmm ja priserna vet ja inte... Men min far köpte smootha kitet går ju sänka bra å väghållning är ju helt ok men trooor den va lite mjukare än min va.. Inte kört så me min nu.. Har iofs nu ställbara dämpare till min me nu..
freden

Inlägg av freden »

Läste på en Engelsk sida att Smootha kitet är mjukare och däcken har bra kontakt med marken, men att det blir mer "body roll". Betyder det att man får problem i kurvor? :roll: Man har ju bara erfarenhet av traditionell spiral och bladfjädring. Jag behöver ingen extrem väghållning. Ska inte köra på bana, men tanken är att om man ändå ska installera något från början så kan det vara kul att få det "rätt" från början (till rimlig kostnad).

/freden
MINI 1000 -68
Användarens profilbild
G13B

Inlägg av G13B »

köp vanliga gummidon, funkar bäst på gatan, justerbara casterstag, justerbara undre bärarmar, (ska du köra mycket och på vintern välj bort länkhuvuden), korta modellen av justerbara gasdämpare, stummontera bakvagnen med polyflex, framvagnen behöver du inte byta gummidonen passar fint ändå, men du får hårdare fjädring fram om du använder hydrolastiska övre bärarmar, (jag hade vätske framvagn konverterad till torrfjädring på min gamla koja), skaffa även justerbara camber/tracking fästen till bakvagnen, hilos är smidigt
rekommenderas!

//mackan
freden

Inlägg av freden »

Tack, nu blev det en del att fundera på :D
Har tittat b.l.a på detta kit som exempel: http://www.minisport.com/acatalog/info_SUSCKIT02.html
Är jag någorlunda rätt ute då? Det finns ju SPAX, GAZ, KONI, GMAX. Antar att det inte är avgörande vilket jag väljer?! Bilen kommer att köras när solen skiner Maj-Sep. Mest som Hobby-bil. Hoppas dock på många mil :D

/freden
MINI 1000 -68
minimini

Inlägg av minimini »

med det kittet kommer du riktigt långt tänk på bilen har extrem fin väghålnjng org för vanlig körning behövs inget annat men hj lows är skoj
TURBO ROCKS..
henriks bygg
freden

Inlägg av freden »

minimini skrev:med det kittet kommer du riktigt långt tänk på bilen har extrem fin väghålnjng org för vanlig körning behövs inget annat men hj lows är skoj
Ok, jag tog väl i lite kanske :D men något sånt får det bli. Bara börja spara till allt/resten som behövs :shock:
MINI 1000 -68
Skriv svar