Tändning
Tändning
Hur ska man koppla tändningen om man vill köra en motor som inte sitter i en bil. Om jag vill tex starta motorn på garage golvet hur ska jag koppla den då? bara för att kunna se om motorn fungerar.. har just nu problem med att få min att gå med motorn i bilen och har en annan motor som jag tänkte testa.. hur som helst så problemet på motorn som sitter i är att den inte tänder.. ni får gärna berätta vad det kan vara för fel då inget av tändstiften ger gnista.. tändstiften är helt nya och tändspolen har jag testat och bytt till en annan som jag vet fungerar.. men fortfarande inget.. har justerat brytaren inte exakt för att jag hade inget bladmått men det borde ju kunna få nångon reaktion men händer inget...
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Kanske finns en enklare lösning, men jag skulle ha testat var i kedjan tändspole - tändstift jag har/inte har gnista.
Se till att du är isolerad (= långt från nån strömförande punkt, gnistan kan
hoppa nån/några centimeter åtminstone) när du gör detta:
Har du gnista från tändspolen? -testa genom att lossa kabeln som kommer från tändspolen vid fördelaren, och håll den mot motorblocket.
har du gnista? - då blir fördelaren nästa grej att ge sig på.
Ingen gnista? - kolla att det inte är kabeln genom att kortsluta med nånting
annat precis vid tändspolens "uttag"
Om du ändå inte har gnista, byt tändspole.
(Förutsatt att spolen faktiskt får ström, kolla med multimiter INNAN du gör
nått av det ovanstående. Får den inte ström kolla säkringar, etc. Det mesta
går att utläsa ut kopplingsschema i haynesmanualen.)
Se till att du är isolerad (= långt från nån strömförande punkt, gnistan kan
hoppa nån/några centimeter åtminstone) när du gör detta:
Har du gnista från tändspolen? -testa genom att lossa kabeln som kommer från tändspolen vid fördelaren, och håll den mot motorblocket.
har du gnista? - då blir fördelaren nästa grej att ge sig på.
Ingen gnista? - kolla att det inte är kabeln genom att kortsluta med nånting
annat precis vid tändspolens "uttag"
Om du ändå inte har gnista, byt tändspole.
(Förutsatt att spolen faktiskt får ström, kolla med multimiter INNAN du gör
nått av det ovanstående. Får den inte ström kolla säkringar, etc. Det mesta
går att utläsa ut kopplingsschema i haynesmanualen.)
Jo en annan sak jag funderar på är hur den tändspolen skall vara kopplad.. enligt boken ska det vara en vit och en svart-vit kabel som ska kopplas.. och jag har i min bil en svart och en svart-vit.. så redan där är det fel.. sen ska jag nog ta med en multimeter och mäta imorrn så att det finns spänning till spolen.. och sen prova mig fram.. just det.. en annan sak som jag är väldigt fundersam över är att då jag "gnuggar" startmotorn med nyckeln så börjar det efter ett tag ryka från vissa vajrar i motorrummet dom blir alltså så varma att plasten runt börjar ryka.. det borde ju bero på att det är kortslutning någonstans.. men vart kan det vara eftersom vajrarna blir ledande?
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
-
- Kontakt:
motorn måste vara jordad!!!,,,sen kablarna du pratar om den vita och det vit/svarta,du har svart istället för vit,den ska det vara + på och ska sitta på spolens +,,,,,den andra som sitter på spolen ska vara vit/svart och den ska sitta på - på spolen och sen dras till fördelaren,efter det ska du inte behöva nått mer om du ska starta motorn på golvet,en bränslepump kanske,,generator behövs inte om du har ett bra laddat batteri,så på med start motor,dra en + till spolen och en - till blocket,,+ och minus till starten och bränsle pump,,,,STARTA kan ju gå bättre om du har en generator ochså men har ingen betydelse,maila om du ska ha mer hjälp
Bilar utan Turbo suger........
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
-
Nu har jag kopplat ihop det och fick faktiskt gnista.. köpte en begagnad spole och fördelare och fick tillslut gnista både vid brytaren och i tändstiftet.. men har inte lyckats få igång motorn än.. gnistan är väldigt liten och direkt man drar lite på startmotorn så slutar det att gnistra.. så jag ska nog beställa några delar till tändningen ikväll eller imorgon..
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69