Någon som har ett tips om hur jag sparkar i gång en gammal klassisk smiths varvräknare?
Det är den modellen som inte sitter direkt kopplad till tändspolen utan i en ring på baksidan liksom, tror den kallas för sensed rpm meter.
Den har funkat innan och har för mej att kabeln som går liksom i en loop på baksidan skall vara dragen på ett speciellt sätt och vara av en viss längd och typ för att den skall funka! Nu är den stendöd!!!!!
Tacksam för ett utlåtande!!!???? MVH Tobbe
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
Det kan vara så att varvräknaren behöver någon form av motstånd för att funka.
Jag hade en gammal jänke en gång och där var varvräknaren kopplad via ett förkopplingsmotstånd typ samma som sitter på kojorna mellan + och tank/tempmätare.
Kabeln mellan spolen och fördelaren ska gå igenom den lilla plasthaken på mätaren. Funkar på samma sätt som när du trär klämman på tändinställningslampan över tändkabeln tror jag
Magnusson skrev:Kabeln mellan spolen och fördelaren ska gå igenom den lilla plasthaken på mätaren. Funkar på samma sätt som när du trär klämman på tändinställningslampan över tändkabeln tror jag
Så har jag det kopplat nu men det funkar inte.....
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc