Det susar i bilen

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
timppa
Administratör

Det susar i bilen

Inlägg av timppa »

Precis bytt förgasare från en HS4 till en HIF44 på min 1275cc motor. Bytte till ett K&N kon-luftfilter. Vid gaspådrag så hörs ett sus från motorrummet. Vill minnas jag nån gång läst att det är normalt med kon-filter, men tänkte det är bäst jag dubbelkollar så det inte är nått som är galet.

Sedan så skulle jag gärna vilja ha bra tips på hur man ska klippa av en vajer utan att den "öppnar upp" sig i lösa trådar. Nämligen oerhört svårt att trä den genom små hål(spännena för gas/choke-wire).
:meck:
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Re: Det susar i bilen

Inlägg av minijanne »

suset vet jag inte - jag tycker det susar mest hela tiden. Wiren däremot - jag kör med tunn krympslang! Sätt på en liten bit (2 cm) värm och klipp i mitten - då får du fint snitt. Funkar med tejp också.
Användarens profilbild
Mini Maz

Inlägg av Mini Maz »

Blir ett annat insugningsljud med öppetfilter, det kanske är det som susar?
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
timppa
Administratör

Inlägg av timppa »

Krympslang var riktigt bra idé! Nobelpris i wire-kapning till minijanne. Nu vet man det till nästa gång. Visste väl att det fanns en bra idé där ute nånstans

Ljudet jag hör är säkert det där insugsljudet, lite ovant bara men man vänjer sig :) Kört utan stereon nu också bara för att kunna lyssna på eventuella konstigheter, så tänker extra på det. Kan låtsas att det är en dump-ventil som låter *psshhhhhh*
Användarens profilbild
blacksaabrules

Inlägg av blacksaabrules »

Jag tycker att det blir ett FANTASTISKT underbart susande,snörvlande och brölande ljud när man har ett öppet luftfilter. Extra gott på en koja som har förgasaren på andra sidan hastighetsmätaren, fast dottern tyckte inte lika mycket om det..... Konstiga dom där barnen, finns helt klart en del kvar att lära henne om vad meningen med livet egentligen går ut på :D

/ Erik
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

blacksaabrules skrev:Jag tycker att det blir ett FANTASTISKT underbart susande,snörvlande och brölande ljud när man har ett öppet luftfilter. Extra gott på en koja som har förgasaren på andra sidan hastighetsmätaren, fast dottern tyckte inte lika mycket om det..... Konstiga dom där barnen, finns helt klart en del kvar att lära henne om vad meningen med livet egentligen går ut på :D

/ Erik
När min dotter var 4 tyckte hon att en spygrön Volvo 240 med "snefronten" var den finaste bilen hon sett den dagen, det var efter att vi varit på Classic car Show på Tjolöholm. Jag gav upp där..............
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
blacksaabrules

Jag har inte gett upp än, hon tycker att pappa´s "brumbil" är ganska rolig. Så länge jag inte gasar fullt...
Får väl se vad hon kommer tycka i sommar :twisted: :lol:

/ Erik

P.S För att hålla mej lite till topic. Timppa, kasta ut stereon och njut av ditt förgasarbröl :D

P.S 2 Köpte du din koja av Bruno?

/ D.S
Användarens profilbild
timppa
Administratör

Inlägg av timppa »

Som tur kan man stänga av stereon om man vill njuta av ljudet :)

Japp köpte bilen av Bruno
Användarens profilbild
blacksaabrules

Aha, har funderat om jag inte kände igen regnr, har suttit och dreglat i den bilen, den verkade vara i trevligt skick. Himla trevlig gubbe den där, fast varje gång jag hälsar på honom så handlar jag mer än vad som var tänkt....

Kul iallafall.

/ Erik
Användarens profilbild
timppa
Administratör

Inlägg av timppa »

Jo bilen var i ok skick när den köptes. Men har ändrats rätt mycket så han skulle nog knappt känt igen bilen idag :) Men karossarbete har jag skönt nog sluppit.
:rivstart:
henkemini1275mk3

Inlägg av henkemini1275mk3 »

Vaddå är det någon ide att ha stereo!?

jag tycker det räcker med sången från resten av det delar som ger ljud från sig som tex insug, brölrör etc

Jag längtar efter torrt väglag och en krokig väg.....
Ragger

Mini 1275 Mk3
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

Hade samma problem fast på vår gamla Ford med öppet luftfilter om att det susade i motorn så det är bara att vänja sig :mrgreen:
cmmmm

Inlägg av cmmmm »

hej det där med lösa trådar i gasvajern är lätt sätt igång lödkolven och smält tenn där du ska klippa och klipp mitt i tennet så får du en fin avslutning mvh
Skriv svar