Med/utan termostat, med utan "hylsa"?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Speedster

Med/utan termostat, med utan "hylsa"?

Inlägg av Speedster »

Lite värmefrågor....

Min motor hade ingen termostat monterad och jag trodde att dom bara struntat i att montera den av ngn anledning så jag monterade en ny och det fungerade ok. Men sedan läste jag om denna http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=36446 och det satt en sådan monterad på min bil fast jag monterade termostaten och denna.
Sätter man dit denna när man vill köra utan termostat? Hur vanligt är det att man skippar termostaten på Minisarna för att hålla tempen ok? Om man kör med termostat ska man då ta bort denna "hylsa"? Antar att man inte ska ha båda delarna!?

Hoppas jag kan få lite klarhet i hur man ska göra och när denna hylsa ska vara monterad. Bilen kommer ju mestadels användas för aggressiv körning och det är snart dags att gasa så jag måste reda ut detta. I dagsläget så verkar det som om den bygger upp lite för hög värme (inga problem vid lugn körning) men jag har en 90°c termostat vilket nog ska bytas mot en 82°c och sedan har jag ju som sagt hylsan också.

Lite klarhet någon?
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
bulten08
Kontakt:

Re: Med/utan termostat, med utan "hylsa"?

Inlägg av bulten08 »

om hela kylsystemet är i bra skick så brukar det inte bli varmt men är kylaren och dylikt börjar bli dåliga så brukar man ta bort termostaten, jag skulle nog köpa en 78 graders termostat och prova med det först om det inte funkar köra utan termostat.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Speedster

Inlägg av Speedster »

Kylsystemet är i "nyskick" med större kylare monterad. Men om jag nu ska köra med termostat, ska jag då ta bort den där hylsan som jag länkade till?
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
bulten08
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

nej då ska du använda den där hylsan för jag tror att om man bara tar bort termostaten och inte sätter dit den där hylsan så cirkulerar det inte som det ska.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Dvs. JA! Antingen hylsan eller thermostat. Eftersom du har ett nytt fint system kan du köra med thermostat och då behöver du inte hylsan. MEN - i beskrivningen för hylsan står det att man (om du nu kör utan thermostat, med hylsa) också skall plugga bypass-slangen (om du har en sådan) om man använder hylsan (When the blanking sleeve is used, it is also necessary to blank off the by-pass hose (not found on late heads) between the head and water pump) - och det är inte gjort i en handvändning. :(
Användarens profilbild
Litenmentuff

Inlägg av Litenmentuff »

thermostat är väl alltid trevlig å ha :)

vad vinner man i att inte ha en? förutom att det tar mycket längre tid å få en varm motor osv.?
och då menar jag ju såklart att man har en fungerande kylare som fungerar som den ska och håller tempen enligt thermostaten. och inte en igen satt dålig kylare som kokar så fort solen tittar fram.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

nä, precis - varför ska man köra utan...
Användarens profilbild
Speedster

Inlägg av Speedster »

minijanne skrev:Dvs. JA! Antingen hylsan eller thermostat. Eftersom du har ett nytt fint system kan du köra med thermostat och då behöver du inte hylsan. MEN - i beskrivningen för hylsan står det att man (om du nu kör utan thermostat, med hylsa) också skall plugga bypass-slangen (om du har en sådan) om man använder hylsan (When the blanking sleeve is used, it is also necessary to blank off the by-pass hose (not found on late heads) between the head and water pump) - och det är inte gjort i en handvändning. :(

Tack för alla inlägg!

Hur ser man om man har en by-pass slang? Jag vet ju inte om detta är gjort på min och jag kanske inte ska köra med termostat om denna är pluggad. Det kanske inte räcker att ta bort hylsan om jag ska köra med termostat utan jag kanske även måsta fixa tillbaka by-passen...
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
minijanne
Administratör

Inlägg av minijanne »

Den går mellan blocket och toppen precis under/bakom thermostathuset. Den är jävlig att komma åt och bytes enklast när toppen är avtagen. Den är typ fyra centimeter lång.
Bilagor
bypass.jpg
Användarens profilbild
Speedster

Inlägg av Speedster »

Tack för bilden, jag får titta på detta ikväll och se om jag kan se ifall den är pluggad eller ej...
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster

Inlägg av Speedster »

Jag hittade detta på Minispares som kanske är av intresse:

Back to thermostats for a moment. It is common practice to remove this and fit a blanking sleeve in a bid to improve cooling. If this is done, you must blank off the by-pass hose, otherwise stagnant areas of water will occur causing the dreaded hot-spots. However, the danger with fitting a blanking sleeve is that the engine may not reach proper operating temperatures, and this can be every bit as bad as running a little too hot. I would strongly advise using a thermostat in ALL road cars, of at least 82 degrees to make sure the correct running temperatures are achieved. A blanking sleeve is not the answer to over-heating problems. I always run a thermostat in my race engines unless bound for foreign shores where high ambient temperatures are experienced. Many folk think that they have to fit a blanking sleeve if they are blanking off the by-pass hose. Not so. Blank off the troublesome by-pass hose then fit a thermostat that has had six or eight eighth-inch holes drilled around the periphery. These holes allow water to circulate before the engine is up to temperature and the thermostat opens. 
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
Speedster

Inlägg av Speedster »

Japp den var pluggad så nu blev det bort med hylsan och borra åtta hål i termostaten. Verkar fungera mkt bra vid första provturen.
/Petter
Mini 1000 -78
Skriv svar