Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
LittleScratch
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 17:33
Ort: Bromölla

Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Inlägg av LittleScratch »

Hur stor är skillnaden effekt mässigt mellan original 998 och steg 1? Alltså dubbla förgasare, extraktorgrenrör, riktigt avgassystem och en vassare kam mot original.
Hur blir motorns karaktär? Hur mycket skillnad blir de?
http://www.garaget.org/alx_m

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Inlägg av hultarn »

Mja... Stage 1 är inte annan kam eller dubbla förgasare, däremot resten plus annan nål och luftfilter.
Jag har det på min och tycker inte det gör någon större skillnad, det skulle nog behövas en roligare kam för att få liv under locket.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Inlägg av John Doe »

Stage 1 är ju till för 998:an och ingen annan form utav motor ju =)
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Inlägg av Ola »

Jasså ?

har nyss monterat ett stage 1 kit på en kompis bil från minispares, C-STN18E
får nog skicka tillbaka det då ... :roll: :roll:
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Inlägg av minijanne »

Hallå!!! Ordning i tråden - ursprungsfrågan var hur stor skillnad ett stage one-kit gör. Svar: Results obtained from fitting this kit: 20% more power, 12% more torque, Best MPG 55, Worst MPG 42, Average 47, No significant noise increase (https://www.minispares.com/Sec/Auth/FittingInstructions.aspx?ty=fd&ReturnUrl=%2FProduct.aspx%3Fty%3Dfi%26pid%3D37334%26sku%3D0%26tc%3D1%26au%3D1&aid=413).

Sen finns det ett syntax-fel i frågan: ett stage one-kit innehåller: twin box RC40 exhaust system, Maniflow Cooper Freeflow exhaust manifold, Torquemaster inlet manifold, K&N air filter element, carburettor needle, exhaust fitting kit, and gaskets for the carburettor and manifold. ([minispares:37334]). Ytterligare modifiering går under benämning stage two eller stage three.

Sen finns det faktafel i ett av svaren: "Stage One är endast för 998" - detta är fel - stage one finns för andra motorer också (som vi läste tidigare:)

//janne (idag: Polis)
Användarens profilbild
LittleScratch
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 17:33
Ort: Bromölla

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Inlägg av LittleScratch »

Ja, det va jävlar vilken polis du va Janne :D men svar fick jag :D
http://www.garaget.org/alx_m

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Inlägg av minijanne »

sorry... :oops:...jag brukar inte...
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Inlägg av heemini »

Stackars Pontus är väl helt knäckt. Ja,ja så är det när Stockholmspolisen rycker ut.. :lol:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Inlägg av minijanne »

:twisted:
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Inlägg av hultarn »

Kan ju tillägga att den största skillnaden är bullret inne i bilen. över 85 väsnas den rejält jämfört med standard. Däremot så är det ingen större skillnad i prestandan, lite kvickare kanske men inte så man direkt lägger märke till det.
Det blev bättre när jag satte på dubbla SU från en MG 1100, faktiskt ökade främst vridet märkbart (till min förvåning, stage1- insuget har nog för stor innediameter). Dessutom är det ju dubbelt så snyggt... :lol:

Men, som jag sa tidigare: en annan kam, typ 256 eller liknande, då skulle den säkert bli betydligt roligare.
Nu har jag en planad 12G295 topp på min, och kanske är std 998 kam för tam för att det ska lira ihop...
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Skriv svar