luftning av bromsar

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
MinMorris

luftning av bromsar

Inlägg av MinMorris »

haft problem med mina bromsar alldeles för länge. trodde jag nu skulle ha fixat det efter att ha bytt huvudbromscylindern för att den "väste"när man pumpade. har även bytt kraftfördelaren under bakre delen av bilen för att den inte släppte genom någon bromsvätska. har även nya slangar, cylindrar och t o m vissa rör är utbytta.
Idag luftade jag genom en liter bromsvätska genom systemet utan att få bromsverkan vid första trycket (givetvis har jag justerat bromsarna så de precis ligger an lite grann, går att snurra hjulen för hand men tungt).
vad rekommenderar ni? vad är nästa steg? vad kan jag kolla?
Användarens profilbild
MinMorris

Re: luftning av bromsar

Inlägg av MinMorris »

vi körde tomme en gång när vi luftade. skulle man behöva lufta huvudbromscylindern igen? nåt jag kom tänka på idag. varför står det aldrig något om det i någon guide?
lossade även röret vid hbc för att det var högsta punkten i systemet. förhoppningsvis kryper bubblorna dit så man har dem samlade.
Tips någon?
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Kan rördragningen från cylindern spela stor roll?
På andra kojan går röret direkt ner igen och ligger nästan under förgasaren medans här ligger den ovanför utmed listen. Kan det försvåra luftning?

Bild
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

MinMorris skrev:vi körde tomme en gång när vi luftade. skulle man behöva lufta huvudbromscylindern igen? nåt jag kom tänka på idag. varför står det aldrig något om det i någon guide?
Om du kör tomt på bromsvätska så måste du börja om från början då du pressat ut luft i systemet igen.
MinMorris skrev:Kan rördragningen från cylindern spela stor roll?
Nej om du luftar med normal pedalkraft så kan inte luften bli kvar i ett bromsrör, det är för liten diameter på röret.

Men några frågor.
Är det en ny huvudbromscylinder?
Om det är en beg så är risken stor att tätningarna i den skadas när du luftar, detta för att tätningarna i cylindern rör sig i ett område de normalt inte gör vid normal bromsning. Finns det då det minsta rostkant så skadas tätningarna.

Men om vi utgår från att det är en ny huvudcylinder, får du ut luft när du luftar vid hjulen?

Vid andra taget på bromsen är den stum då eller svampig?

Om det är svampigt så finns det luft, det finns en liten risk att luft kan bli stående i hjulcylindrarna, för att garanterat få ut all luft så tag av trumman öppna luftnippeln pressa in kolven i sitt innersta läge stäng luftnippeln släpp kolven öppna igen och pressa in den andra kolven och stäng nippeln.
Du skall börja med cylindern där bromsslangen sitter ansluten. Sen gör du samma sak på andra sidan. Justera bromsarna max på alla fyra justeringarna (hjulet skall inte gå att vrida) sen trampar du ut kolvarna men trampa inte pedalen i botten bara halvvägs släpp upp försiktigt och trampa igen tills du får pedaltryck då luftar du en gång till. Kolla hela tiden så behållaren är full.

För att säkerställa om problemet är fram eller bak så kan man med fördel plugga den bakre kretsen vid förgreningen innan du börjar med ovanstående.

Efter detta måste du har en stenhård pedal, under förutsättning att prylarna i sig är täta och ok.

Börja med detta sen tar vi bakbromsarna :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Huvudbromscylindern är ok. Även bakre bromsarna. Märkt att luftningsnippeln på ena sidan inte får öppnas alls mycket för då verkar det krypa in luft genom gängorna!
Märkte också att två splitternya bromscylindrar fram fastnade om man tryckte in dem i botten! Måste blivit problem vid tillverkningen. Tog två gamla som jag hade liggandes och tryckte dit. Sedan tog bromsvätskan slut... Lufta vidare imorn...
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

MinMorris skrev:Märkt att luftningsnippeln på ena sidan inte får öppnas alls mycket för då verkar det krypa in luft genom gängorna!
Men stopp, du får inte öppna nippeln om du inte har tryck på pedalen och då kan det inte tränga in luft.
Men det du skriver är mycket intressant för det låter samtidigt som du har undertryck i bromssystemet när pedalen är släppt. Om det är så så sugs kolvarna tillbaka och du får trampa två gånger innan de är ute igen och du har broms.
Om det blir undertryck så beror det oftast på att ventilationshålet i locket är täppt. Testa utan lock på behållaren

Men en sak till, när du trampat två gånger och har bra broms, känns pedalen ändå svampig eller är den stum?
MinMorris skrev:Märkte också att två splitternya bromscylindrar fram fastnade om man tryckte in dem i botten! Måste blivit problem vid tillverkningen. Tog två gamla som jag hade liggandes och tryckte dit. Sedan tog bromsvätskan slut... Lufta vidare imorn...
Tror inte detta är någon fara att de fastnar, de trycks garanterat ut igen när du trampar upp tryck, anledningen att jag ville att du skulle trycka in dem var att garanterat få bort all luft. Så du kan säkert montera dit dem igen.

//Thomas
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Crona
Kontakt:

Inlägg av Crona »

Såg att du lyckats besiktiga bilen, vad gjorde du för att lösa problemet med bromsarna?

//Thomas
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
MinMorris

Inlägg av MinMorris »

Som sagt, två cylindrar, en på vardera sida fram, hängde sig när de gick i botten. Och de gick i botten för att det inte satt fjädrar i som höll dem ute.

Kraftfördelaren bak var sönder så bytte den och den jag bytte till visade sig läcka litet. satte dit en tredje som funkade.

En nippel fram fick man inte öppna för mycket tydligen för det gick luft i slangen hur mycket vi än luftade. Så fick öppna försiktigt.

Fyra liter bromsvätska gick åt!!! :shock:

Bytt huvudbromscylindern tre ggr men kan faktiskt inte svära på om det har hjälpt eller ej. Får testa dem när den andra har fått sin motorrenovering. Tack för all hjälp!

Bromsvärde fram (V H) 1.1, 1.3
Bak (V H) 0.5, 0.5
Skriv svar