Hackar och går dåligt
Hackar och går dåligt
Hej gubbar,
Har en 75a austin 1000 som gick bra ena dagen och när jag skulle starta den dagen efter så hackar den och hackar hela tiden när man kör.
Anade något med tändningen och kollade det första bästa och såg att stiften blir kolsvart ganska fort efter man testat starta den.
Någon som vart med om något liknande och vet vart jag ska börja leta? Ska köpa nya stift och kablar i helgen och tänkte börja spana vidare på söndag.
Har en 75a austin 1000 som gick bra ena dagen och när jag skulle starta den dagen efter så hackar den och hackar hela tiden när man kör.
Anade något med tändningen och kollade det första bästa och såg att stiften blir kolsvart ganska fort efter man testat starta den.
Någon som vart med om något liknande och vet vart jag ska börja leta? Ska köpa nya stift och kablar i helgen och tänkte börja spana vidare på söndag.
Re: Hackar och går dåligt
Jag tror att bilen får för mycket soppa. Brukar vara det när det är sotiga stift.
//Edimus
//Edimus
Less is more
Re: Hackar och går dåligt
ja de har jag också tänkt på. Men att från ena dagen till andra bara helt plötsligt, med kanske 7 tim mellanrum, helt plötsligt gå kasst? Fast jag får nog ta och skruva lös den för att rengöra och se över.
Kanske dags att montera de dubbla förgasarna istället
Kanske dags att montera de dubbla förgasarna istället

Re: Hackar och går dåligt
Här har det regnat rätt bra senaste veckan. Fukt i fördelaren eller någon annanstans?
Min bil gick jämt och fint men blev sämre jäkligt fort (hade renoverat och köpt nya tändstift). Kollade då tändstiften och såg att de var kolsvarta och tog isär förgasaren och rengjorde och justerade. Testade med nya tändstift och samma sak hände igen. Felet var fel typ av tändstift. Köp mjuka, de tänder lättare, ska räcka med det som rekommenderas i Haynes. Köper du för hårda (som en annan klant) kommer du få problem.
Kan också vara problem med förgasaren. Att choken hängt sig eller sliten nål. Men testa en sak i taget.
Hur ser brytarspetsen ut? Något som inte ska behöva bytas ofta men om bilen är från -74 skadar det inte att kolla, kan också behöva justeras lite.
Min bil gick jämt och fint men blev sämre jäkligt fort (hade renoverat och köpt nya tändstift). Kollade då tändstiften och såg att de var kolsvarta och tog isär förgasaren och rengjorde och justerade. Testade med nya tändstift och samma sak hände igen. Felet var fel typ av tändstift. Köp mjuka, de tänder lättare, ska räcka med det som rekommenderas i Haynes. Köper du för hårda (som en annan klant) kommer du få problem.
Kan också vara problem med förgasaren. Att choken hängt sig eller sliten nål. Men testa en sak i taget.
Hur ser brytarspetsen ut? Något som inte ska behöva bytas ofta men om bilen är från -74 skadar det inte att kolla, kan också behöva justeras lite.
Re: Hackar och går dåligt
MinMorris!
(fukt i fördelaren)
En koja jag hade 1994-95, hade jag problem med fukt i fördelaren. På den gjorde jag inte den snyggaste lösningen men det blev bra efter det. Jag tog en diskhanske, och klippte av fingrarna på den. Sedan monterade jag den över fördelaren och tätade med att dra spännband runt tändkablar och fördelarhuset.
P.S lossa o montera en tändkabel i taget, så ni inte monterar dom fel om ni testar.
(fukt i fördelaren)
En koja jag hade 1994-95, hade jag problem med fukt i fördelaren. På den gjorde jag inte den snyggaste lösningen men det blev bra efter det. Jag tog en diskhanske, och klippte av fingrarna på den. Sedan monterade jag den över fördelaren och tätade med att dra spännband runt tändkablar och fördelarhuset.
P.S lossa o montera en tändkabel i taget, så ni inte monterar dom fel om ni testar.

Less is more
Re: Hackar och går dåligt
Nej ingen fukt i fördelaren och brytarspetsen ser bra ut! Tändspolen är även bytt.MinMorris skrev:Här har det regnat rätt bra senaste veckan. Fukt i fördelaren eller någon annanstans?
Min bil gick jämt och fint men blev sämre jäkligt fort (hade renoverat och köpt nya tändstift). Kollade då tändstiften och såg att de var kolsvarta och tog isär förgasaren och rengjorde och justerade. Testade med nya tändstift och samma sak hände igen. Felet var fel typ av tändstift. Köp mjuka, de tänder lättare, ska räcka med det som rekommenderas i Haynes. Köper du för hårda (som en annan klant) kommer du få problem.
Kan också vara problem med förgasaren. Att choken hängt sig eller sliten nål. Men testa en sak i taget.
Hur ser brytarspetsen ut? Något som inte ska behöva bytas ofta men om bilen är från -74 skadar det inte att kolla, kan också behöva justeras lite.
Vilken sorts tändstift rekommenderas i haynes? Har inte bilen i närheten och tänkte köpa nya i morgon när jag är ute och far.
Choken har nog inte hängt sig då den går fetare om jag drar ut choken litegrann?
Ska testa byta lite tändkablar och stift då dessa ser väldigt sliten ut. Blir nog biltemas varianter av kablar.
Och nästa steg blir då kanske lös med förgasaren och rengöra och efter det testa justera in den?
Re: Hackar och går dåligt
Haha! Inte den snyggaste men säkert klockren lösningEdimus skrev:MinMorris!
(fukt i fördelaren)
En koja jag hade 1994-95, hade jag problem med fukt i fördelaren. På den gjorde jag inte den snyggaste lösningen men det blev bra efter det. Jag tog en diskhanske, och klippte av fingrarna på den. Sedan monterade jag den över fördelaren och tätade med att dra spännband runt tändkablar och fördelarhuset.
P.S lossa o montera en tändkabel i taget, så ni inte monterar dom fel om ni testar.

Re: Hackar och går dåligt
Haynes lyder: Champion N9Y
Testade en omvandlare på nätet och gick och köpte NGK:S motsvarigheter MEN inget jag rekommenderar för bilen min gick som sagt inte alls på det.
om du ska ge dig på förgasaren så är det nästan ett måste att ha varvmätare. är du på biltema kan du köpa en billigt där och koppla in provisoriskt i motorutrymmet. styggt men billigt.
hur man justerar kan du hitta här:
http://www.pudenitroz.se/moke/div/SU_just.pdf
Ett utdrag från S.U. handboken.
Lycka till!
Testade en omvandlare på nätet och gick och köpte NGK:S motsvarigheter MEN inget jag rekommenderar för bilen min gick som sagt inte alls på det.
om du ska ge dig på förgasaren så är det nästan ett måste att ha varvmätare. är du på biltema kan du köpa en billigt där och koppla in provisoriskt i motorutrymmet. styggt men billigt.
hur man justerar kan du hitta här:
http://www.pudenitroz.se/moke/div/SU_just.pdf
Ett utdrag från S.U. handboken.
Lycka till!
Re: Hackar och går dåligt
Perfekt...blir till att kolla igenom förgasaren så man kan det där sen 
Tack för hjälpen så länge!

Tack för hjälpen så länge!
Re: Hackar och går dåligt
Inskaffa ett packningspapper (varför inte på biltema) om du inte har packningar till förgasaren liggandes.PA skrev:Perfekt...blir till att kolla igenom förgasaren så man kan det där sen
Tack för hjälpen så länge!