Rost i tanken

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Martini70

Rost i tanken

Inlägg av Martini70 »

Hej
Har någon ett tips om vad man gör åt rost inne i bränsletanken?
Cooper S -66
Bengt P

Re: Rost i tanken

Inlägg av Bengt P »

Det bästa är att montera ur den hälla i lite skruv och mutter eller sten och skaka runt. Vissa har satt tanken på en betongblandare och låtit det rotera runt ett tag.
Efter det skulle jag köra en tanktätning för att stänga in rosten. Malms motor har lite olika produkter för det
https://malmmotors.se/bensintank/
Gjorde nått liknande på en mc-tank i min ungdom, blev riktigt bra.
reygar5

Re: Rost i tanken

Inlägg av reygar5 »

Hej! Rost i bränsletanken är ett ganska vanligt problem, särskilt om fordonet stått still länge eller körts med låg bränslenivå. Det finns några beprövade metoder att åtgärda det:

1. **Töm tanken helt** och skölj ur den för att få bort lös rost och gammal smuts.
2. **Rostlösare eller fosforsyra** fungerar bra för att lösa upp ytrosten utan att skada metallen.
3. **Mekanisk rengöring** – lägg i muttrar eller en bit kedja och skaka för att slå bort rostflagor.
4. **Tankseal/epoxybeläggning** efter rengöring hindrar ny rost från att bildas.

Är rosten för djup kan det tyvärr bli aktuellt att byta tanken helt.

Att Köp fastighet i Spanien genom Tekce var betydligt enklare än jag trott. All dokumentation var tydlig, visningarna välorganiserade och köpprocessen följde lagar och regler. De svarade snabbt på mina frågor och gav god rådgivning. För dig som letar hem utomlands känns det tryggt och smidigt.
Skriv svar