Nästan helt död...
Nästan helt död...
När jag skulle åka hem från jobbet idag var kojan död.
Traskade in å hämtade ett mätinstrument.
12,7v på batteriet och samma vid säkringsdosan fram. Säkringarna hela. Men inget liv i startmotor, ljus eller tuta. Lyset och tutan ska fungera utan att tändningen är påslagen.
Hittar inget fel... Ska ut snart igen och fortsätta leta. Har ni några bra förslag.
Austin mini 1000 -76
/Magnus
Traskade in å hämtade ett mätinstrument.
12,7v på batteriet och samma vid säkringsdosan fram. Säkringarna hela. Men inget liv i startmotor, ljus eller tuta. Lyset och tutan ska fungera utan att tändningen är påslagen.
Hittar inget fel... Ska ut snart igen och fortsätta leta. Har ni några bra förslag.
Austin mini 1000 -76
/Magnus
-
låter som dålig jordning.
bra jordning är ett +
(gjorde ingrepp på svärfars 900 turbo -83.
sitter några jordkablar längst fram på balken.
riktig rengörning,+ kopparfett!
fan! startmotorn snurrade som fan, bilen går mycket renare,
+ att div mätare har fått tillbaks rätt mätning mm.)
bra jordning är ett +

(gjorde ingrepp på svärfars 900 turbo -83.
sitter några jordkablar längst fram på balken.
riktig rengörning,+ kopparfett!
fan! startmotorn snurrade som fan, bilen går mycket renare,
+ att div mätare har fått tillbaks rätt mätning mm.)
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
spänning
Man kan mäta voltantalet på ett dåligt batteri tills man blir gråhårig, det är strömstyrkan som är det intressanta, två 9V batterier är 18V men de klarar likt förbaskat inte av att starta en hundkoja.
Man får mäta med "last" och då mäter man strömstyrkan (Ampere / A), det är den som skjuter på inte Volttalet/Spänningen.
Testa ladda batteriet fullt med laddare, kolla sedan så att remmarna till generatorn är hela och att laddningen verkar ok, är den inte ok kolla jordningen samt ev datumstämpeln på ditt batteri. Är det över 5 år så kan det vara dags att byta, fylla på syra som sista nödhjälp.
Själv monterade jag seniltuta för ljuset efter att ha puttat igång min kojja vid åtskilliga tillfällen, det var min bil´s akilleshäl.

Lycka till!
Man får mäta med "last" och då mäter man strömstyrkan (Ampere / A), det är den som skjuter på inte Volttalet/Spänningen.
Testa ladda batteriet fullt med laddare, kolla sedan så att remmarna till generatorn är hela och att laddningen verkar ok, är den inte ok kolla jordningen samt ev datumstämpeln på ditt batteri. Är det över 5 år så kan det vara dags att byta, fylla på syra som sista nödhjälp.
Själv monterade jag seniltuta för ljuset efter att ha puttat igång min kojja vid åtskilliga tillfällen, det var min bil´s akilleshäl.

Lycka till!
Har varit ute i ett par timmar nu... huga va trångt det är under huven...
Hur jag än gör så får jag bara ström på den nedersta säkringen, inget alls på den övre. Varesig jag har tändningen på eller ej. Känns lite skumt!?
Jag vet att det är strömmen som är det viktiga, men det är lite jobbigare att mäta.
/Magnus
Hur jag än gör så får jag bara ström på den nedersta säkringen, inget alls på den övre. Varesig jag har tändningen på eller ej. Känns lite skumt!?
Jag vet att det är strömmen som är det viktiga, men det är lite jobbigare att mäta.
/Magnus
-
trångt?.. jag tycker fan hundkojor är som en öppen bok.. buick skylarken, där snackar vi trångt.. en tvärställd v6:a med kedjedrift.. att byta tändstiften som är mot torpedväggen är ett dagsprojekt på den!..
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
framifrån bilen sätt så sitter solenoiden på vänstra innerplåten någonstans mitt på om jag inte minns fel.. förstår du vart jag menar?.. dvs vänstra stänkskyddet för motorn om du står framför huven och tittar ner ungefär i mitten på den...
-
- Kontakt:
- Per_cooper
- Kontakt:
- kerguelair
solenoid
mailade nyss bild på solenoiden till dig. Hoppas det hjälper
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
jippie, blev lite orolig att jag trott fel sak hela tiden, för den är kraftigt dimensionerad och alla ledarna är i grövre dimmension med så det verkade lite mastigt för laddreläet.. jag beskrev solenoiden på min mk4 -77 leyland mini 1000 alltså.. =) har bild med!.