skulle tippa på att det blir bäst å lufta bak med mitt sätt,dra en genomskinlig bränsle slang från båda bakhjulen till oljebehållaren fram,öppna nipplarna,pumpa tills att hela slangarna e fyllda men glöm inte å kolla så du inte tömmer behållaren,fylla på hela tiden,sen e det bara å sitta å pumpa så länge du orkar,oljan i slangarna funkar som backventiler så det gör inget att man pumpar med pedalen,funkar inte det här så e huvudcylindern otät,kolla om den läcker ner på bromspedalen,kan ju va så att den är otät innuti också å det ser man ju inte,,lycka till
När man luftar så tar man väl generellt bakhjulen först (höger bak, vänster bak,, höger fram, vänster fram).
Men det kanske är en hjulcylinder som läcker lite? Och har du ställt bromsarna ordentligt, det gör ju inget om backarna ligger på ytterst lite på trummorna.
Om du har trummorfram är det jäkligt kännsligthur domär justerade. Alla justeringar ska läggas åt i hjulets rullriktning. Jag hadde problem med det när jag gjorde iordning min med trummor. Det kan även var så att reduceringsventilen bak stänger pumpa jäkligtsakta när du luftar bak annars stänger den.
jäkla skitgrejer,(erkänner inte att ja är kass )
fast ja ska köpa slang imorgon som passar bättre på baknipplarna,har vart för stor slang nu.. igår va dom rätt okey,men idag när ja körde så sjönk pedalen väldigt snabbt... suck..
Och ja som hade tänkt att besiktiga i veckan (jobbar eftermiddag)
Förresten,såg att packningen i locket till behållaren var lite trasig men det ska väl inte spela någon roll eller?
Min pedal känns också lite svampig men jag har ingen reduceringsventil Och har luftat som en fjåne...
Funderar på att köpa en avluftare.Kostar högst 300:- på biltema eller liknande.
"EezyBleed" (Gunson Limited- Danmark) kopplad till ett lätt överpumpat reservdäck fick till bort all luft från kopplingen. Fick dock hålla pedalen helt nertryckt i början och lufta huvudcylindern först "Vacuum bleeder" (som skall suga ut luften från systemet) däremot gav inga resultat alls !)
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Ytterligare en gång, köp dessa till broms och koppling, anslut backventilerna på en längre slang om du inte har ngn polare som kan kika efter bubblor och hur klar vätskan är.
Tryck på slangarna på avluftningsnipplarna öppna bägge, för ner slangarna i ev uppsamlingskärl blir så satans halt på asfalten/golvet annars.
Trampa som en dåre och fyll på med jämna mellanrum, är vätskan i de transparenta slangarna klar och utan bubblor, stäng nipplarna och ta nästa del av bilen.
Tackar wolfie för lån av eazybleed, tyvärr hade jag mycket större lock på min burk till bromsvätskan så inte kunnat utnyttja detta ännu..
Men har ändå luftat som en idiot nu tycker jag,men känns änna som det är nåt fel..
pedalen är inte svampig,utan sjunker ner sakta mot golvet,precis som om ett rör vore av men ser inte nåt läck någonstans..
Läste nu om att det kan va det att justera ut backarna bak? kan detta fenomen uppstå då? Har alldeles för stora problem me att justeringarna sitter fast där
Jag håll på som en galning med bromsluftningen...och felet låg i dem flexibla bromslangar fram..såg fräscha utifrån, fast var helt ruttna inne...
Sen med fantasiska eeasybleed fick jag dock hålla pedalen helt nertryckt i början (trots vad som står i instruktionsboken) samt lufta själva huvudcylindern först.