
Morris -65
Re: Morris -65
Provade en Gear ratio calculator på både F15CR och F15WR lådan med 3.55 i slutväxel.
Spec på F15CR 1:an 3.727 2:an 2.136 3.an 1.41 4.an 1.121 och 5.an 0.892
Spec på f15WR 1.an 3.727 2.an 1.96 3.an 1.323 4.an 0.946 och 5.an 0.756



Blir inte riktigt lika höga varvtal som du kom fram till Pipsovich men kan nog vara bra med hörselkåpor!
Spec på F15CR 1:an 3.727 2:an 2.136 3.an 1.41 4.an 1.121 och 5.an 0.892
Spec på f15WR 1.an 3.727 2.an 1.96 3.an 1.323 4.an 0.946 och 5.an 0.756



Blir inte riktigt lika höga varvtal som du kom fram till Pipsovich men kan nog vara bra med hörselkåpor!
Re: Morris -65
Snyggt!
Svart fläns/rostfria rör? Vilken kvalitet? Vad kör du med för tillsats i blandskarven?
Lär ju som vanligt bli hur bra som helst!
Jag undrar hur du kom fram till de varvtalen, jag räknade manuellt flera gånger fram och tillbaka... men det var ju några år sen jag gick ur ingenjörsskolan nu!
Svart fläns/rostfria rör? Vilken kvalitet? Vad kör du med för tillsats i blandskarven?
Lär ju som vanligt bli hur bra som helst!
Jag undrar hur du kom fram till de varvtalen, jag räknade manuellt flera gånger fram och tillbaka... men det var ju några år sen jag gick ur ingenjörsskolan nu!

Leyland 1000 - 78 X16XE
Re: Morris -65
Tackar!
Ja svartfläns och rostfria rör En 10253.
Svetsade med Tig och rostfri tillsats + rotgas, gick ganska bra att svetsa trots olika material och olika grovlek på materialen.
Pratade med killarna som svetsar avgasystem heldagar och dom svetsar med mig och ingen rotgas.
Första försöket blev inte bra, så ja fick ändra vinkel mot kollektor för att ej slå i blocket.
Håller nu på med att få tratten att passa!

Kommer också att behöva plana flänsen mot toppen!
Testa denna länk så behöver man inte anstränga hjärnan i onödan
http://www.cargister.com/calculator-gear-ratio
Ja svartfläns och rostfria rör En 10253.
Svetsade med Tig och rostfri tillsats + rotgas, gick ganska bra att svetsa trots olika material och olika grovlek på materialen.
Pratade med killarna som svetsar avgasystem heldagar och dom svetsar med mig och ingen rotgas.
Första försöket blev inte bra, så ja fick ändra vinkel mot kollektor för att ej slå i blocket.
Håller nu på med att få tratten att passa!

Kommer också att behöva plana flänsen mot toppen!
Testa denna länk så behöver man inte anstränga hjärnan i onödan

Re: Morris -65
Fint!
Gillar säkringsboxen, vad kommer den ifrån?
Jag håller på med att koppla in sprutet på min nu. En härva utan dess like just nu!
Har du fått igång din insprutning så den går utan felkoder och allt?
Har du en sån där "luftpump" på din? Ska du låta egr-ventilen vara kvar, eller har du hittat på nåt bra sätt att lura ecu'n att den finns där? Tänkte att det borde vara en spole som drar ventilen, så det borde ju gå ganska lätt, eller är jag kanske fel ute?
Gillar säkringsboxen, vad kommer den ifrån?
Jag håller på med att koppla in sprutet på min nu. En härva utan dess like just nu!
Har du fått igång din insprutning så den går utan felkoder och allt?
Har du en sån där "luftpump" på din? Ska du låta egr-ventilen vara kvar, eller har du hittat på nåt bra sätt att lura ecu'n att den finns där? Tänkte att det borde vara en spole som drar ventilen, så det borde ju gå ganska lätt, eller är jag kanske fel ute?
Leyland 1000 - 78 X16XE
Re: Morris -65
Säkringsboxen sitter i motorrummet på flera Nissan.

Ja det blir fort många kablar. Använder du Opel original kabelstam runt motorn eller drar du nytt?
Innan jag lyfte ut motorn ur Opel karossen testade jag att koppla bort del efter del tills jag fick nån felkod.
Luftpumpen vill jag minnas gick bra att koppla bort, sån den är bortkopplad.
EGR ventilen är också bortkopplad men jag har ej löst hur jag ska lura ecu'n vet att det finns en färdig box som löser problemet.
https://tafmet.pl/english/egr-valve-sim ... 74367.html
Vid uppstart tänkte jag koppla in EGR ventilen men ha den löst liggande då jag har pluggat insuget där den satt.

Ja det blir fort många kablar. Använder du Opel original kabelstam runt motorn eller drar du nytt?
Innan jag lyfte ut motorn ur Opel karossen testade jag att koppla bort del efter del tills jag fick nån felkod.
Luftpumpen vill jag minnas gick bra att koppla bort, sån den är bortkopplad.
EGR ventilen är också bortkopplad men jag har ej löst hur jag ska lura ecu'n vet att det finns en färdig box som löser problemet.
https://tafmet.pl/english/egr-valve-sim ... 74367.html
Vid uppstart tänkte jag koppla in EGR ventilen men ha den löst liggande då jag har pluggat insuget där den satt.
Re: Morris -65
Okej! Ska se om jag får ihop nåt bra med min, annars blir det kanske en sådan då...
Har bra rabatt på swedol, och dom har en del fina säkringsdosor mm. där.
Jag använder original härva, men den blir ju modifierad förstås. Sen har jag tänkt skilja motorhärvan från bilens härva helt och hållet, så bilens system är intakt och om man får för sig att återställa till original är det enkelt.
Verkar ju bra med en sån där box, kanske får bli en sån då. Har också tänkt köra med egr-ventilen där, fast blankad.
Har bra rabatt på swedol, och dom har en del fina säkringsdosor mm. där.
Jag använder original härva, men den blir ju modifierad förstås. Sen har jag tänkt skilja motorhärvan från bilens härva helt och hållet, så bilens system är intakt och om man får för sig att återställa till original är det enkelt.
Verkar ju bra med en sån där box, kanske får bli en sån då. Har också tänkt köra med egr-ventilen där, fast blankad.
Leyland 1000 - 78 X16XE
Re: Morris -65
Jag gjorde den första provstarten idag med min iallafall, utan avgassystem och inne i garaget, men den lever!!!
Leyland 1000 - 78 X16XE
Re: Morris -65
Grattis!
Alltid kul med en första uppstart.
Borde leva om ganska bra utan avgassystem.
Alltid kul med en första uppstart.
Borde leva om ganska bra utan avgassystem.