Uppdatering:
Efter att ha låtit Biggles vila några veckor så tog jag mig ut i garaget, drog på lite lugnande Johnny Cash på stereon och skruvade ner spjällen i förgasarna till nolläge och tillbaka 1 1/2 varv. Jobbade mig uppåt 1/4 varv åt gången, och dra på trossor, den gick igång!! Flödar över duktigt i ena flottörhuset så den får nog ses över lite tillsammans med lite tomgångsjustering, men jäklar va skönt att det blev snurr på karusellen
Hej.
Var roligt att den startade
Angående att den flödar så kan det vara lite skit i hålet som gör att nålen inte tätar som den ska, har hänt mig när förgasaren legat på hyllan ett tag och man inte tömt ur gammal bensin innan man la den åt sidan.
Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Pinsamt att avslöja men det var inte flottörhuset som det läckte ifrån, det var en spricka under ena slangen så det rann ut på huset och fick det att se ut som det kom därifrån.
Nu återstår finjustering för att få den till att gå jämnt, nålbyte kanske blir nödvändigt vi får se.
Har en fråga som kvarstår från en annan tråd, skruvstorlek på de skruvar som håller luftfilter på plats, någon som vet var jag får tag på dessa?
Lite hundkoja men mycket hojåka har det blivit den senaste tiden, tog mig dock lite tid för garagehäng idag och gjorde några framsteg.
Justerade in förgasarna från noll och fick till än rätt så jämn och fin gång på tomgång men bedrövlig vid körning. Verkar som den får för lite bränsle så frågan är om jag skall feta till den lite eller vad tror ni? upplevde en skillnad när jag drog ut choken. Nålarna som sitter i verkar efter lite googling heta AUD1142 /D3 ( tillhörandes MG 1100/1098?), nån som känner för att ge mig ett bra och tips på ett bra nålbyte?
Jodå, kolla tabeller på lämpliga nålförslag i How to modify your mini eller Tuning A-series engine's båda av David Wizard.
Ingen aning vilken motor du har men gissar på nån 1275a?
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Jodå, kolla tabeller på lämpliga nålförslag i How to modify your mini eller Tuning A-series engine's båda av David Wizard.
Ingen aning vilken motor du har men gissar på nån 1275a?
Har kollat omkring på lite tabeller (dock inte de du nämner) men är så himla osäker, vad behöver man veta om motorn?
Uppborrad 1275:a, 0,30" (1301cc?)
12g940 topp med förstorade förbränningsrum.
"racekam" enl gamla kvitton.
mekanisk pump kvar (funkade bra med webern innan)
Ger dubbelfuggarna en chans till, går dom inte rent efter det åker dom ut och "brödrosten" återtar sin tron igen. Skall man verkligen behöva justera inställningarna mellan varje tillfälle som man kommer ut till garaget och skall till att provköra en sväng?
Fekkeman skrev:Skall man verkligen behöva justera inställningarna mellan varje tillfälle som man kommer ut till garaget och skall till att provköra en sväng?
Nej nej om inställningarna ändrar sig så är något slitet eller så är inte gasspjällen korrekt centrerade, om nålarna eller munstyckena är slitna så förändras inställningsvärdena beroende på hur nålen går tillbaka i munstycket.
Om nålarna och munstyckena är ok så känn på spjällaxlarna om de glappar då får den tjuvluft där och förgasarna är helt omöjliga att ställa in. Du kan även testat att spreja startgas runt spjällaxlarna när den går på tomgång rusar motorn till så läcker den.
Om du är osäker på nålar och munstyckena så kollar du relativt enkelt kolla dem, ta av förgasarkolven och känn med nageln upp och ner på nålen i överkant närmast förgasarkolven och munstycket kollar du genom att titta rakt uppifrån och ner på munstycket har hålet i munstycket det minsta tendens till att vara ovalt så är det slitet.
Plockade ur nålarna idag och dom verkade ok, även munstyckena verkade hålla sin form. Kollade i en lista och där stod dom som standard för en 1100cc så ett byte är nog att ta tag i. Tog beslutet att plocka bort su:na till förmån för webern ( den kicka igång direkt) igen så att det blir nåt köra innan höstmörkret faller på, orkar inte hålla på just nu. Dubbelfuggarna får kanske en ny chans när det är slutåkt för i år.