Re: Mini Marcos
Postat: 23 februari 2014 kl. 22:01
Ett pris som känns väldigt bra, men vad mycket jobb innan man fått ordning på den bilen. Jag tycker att man fördärvat bilen med en masa konstiga ombyggnader.
Jotack! Jag förmodar att de flesta Marcosar, vare sig ombyggda eller original i den prisklassen behöver glasfibras upp!Jag tycker att man fördärvat bilen med en masa konstiga ombyggnader.
EXCEL,PATRIK. skrev:Hej.
Nu när ändå snacket är igång. Någon som vet hur många Mini Marcos/Mini Jem som det finns i landet?
För ganska många år sedan så körde några Mini Marcos på Sportvagns meeting, och några till på parkeringen.
Dessa bilar finns förhoppningsvis kvar här i något garage. Gäller bara att hitta dom![]()
Hälsningar
Patrik
Det är bara att höra av dig när du kommer till Gotlandlalaw skrev:Jag är så sjukt avundsjuk på din Marcos jag såg ju den -94 eller -95 stående utomhus, och fick ju inte köpa den då.
Får väl ta och slänga lappen med den gamla ägarens telefonnummer som jag sparat i alla år.
Jag kräver dock att få åka med en sväng i sommar:)
//Lars
Inget större jobb alls, det var bara lite småsjusteringarCooper-74 skrev:Alltid trevligt när hjulen pekar åt samma håll!
Hur mycket jobb krävdes det innan det blev så?
Jag har inte behövt shimsa nånting på min Mini Marcos för att få bakramen att spåra emot framvagnen. och framramen är inte förskjuten i sidled. Så jag säger emot faktiskt, att passformen på en Mini Marcos är sisådärSnailspeed skrev:
Man sitter ännu närmare backen i Mini-Marcosen än i en koja. Och ställningen är mer åt det liggande hållet med nästan raka ben. Sikten framåt är ganska usel, medan den bakåt är mycket bra. Bakrutan går väldigt långt ner så man ser marken ungefär 1,5 m bakom bilen.
Luftmotståndet är betydligt mindre mot en koja, så den har högre toppfart med likvärdig motor. Brorsans kändes stabil i farter upp emot 180. Men den är ganska lätt i nosen i de farterna.
Mini-Marcosens passform är ju lite sisådär. Framramen är förskjuten i sidled på dem, vilket gör att ena framhjulet alltid vill sticka ut utanför karossen. Bakramen sitter snett i karossen om den inte är uppshimsad. Hörde talas om en kille som använde shims på upp emot 1" för att få fram- och bakram att spåra mot varandra.
Men har du provkört en så tror jag att du är såld och bara måste ha en.
Fler bilder:
http://s146.photobucket.com/albums/r258 ... lbum_album
http://www.minimarcos.org.uk/
Cooper-74 skrev:Känner båda bröderna i Snailspeed så tror knappast den som skrivit det ovan ljuger.
Skulle tro han refererar till denna Mini-Marcos:
http://www.hhtech.se/prev_marcos.php
Och den krävde en 14mm fyrkantprofil mellan kaross och bakram innan fram och bakram var någorlunda överens om färdriktningen![]()
Påstås karosserna gjöts i en form som hängde på en vägg vilket gav spännande resultat!
Den som hhtech hade skulle det bockas störtbåge till men rören som skulle följa dörrstolpe/a-stolpe/tak fick bockas olika för höger och vänster sida.
Läser du hela hhtech siten förstår du han inte är nån som slarvar