Re: CO halt hjälp efter besiktning
Postat: 9 juni 2014 kl. 01:23

Ett forum för Sveriges alla Miniägare!
http://www.hundkoja.com/
Vi skruvade in skruven som sagt på besiktningen tills den bottnade. Motorn slocknade och gick inte att starta. Detta var kanske 3/4 varv innan skruven var helt inne. Vajern till choken är lös och vi har dragit upp reglaget på förgasaren för hand (det går lätt och fint). Skruven ligger heller inte emot nu. Vi provade även att dra choken åt båda hållen för att se vad som hände med värdena men vad vi än pillade på landade vi inte på något lägre än 6. Vi provade även att varva lite men då gick den upp till 8-9 till och med. =/RAINIER skrev:Jag tror att din choke inte kommer upp hela vägen. Om du skruvar upp CO-skruven helt och hållet, då går motorn inte alls. Så om den går ändå, då kommer choken inte hela vägen upp.
Hur beter sig bilen då? Borde inte det läcka ut massa bensin då? Ibland luktar bilen bensin, alltid i anknytning med att jag tankat. Tror ofta att det kan vara pga jag fyllt på för fullt.RAINIER skrev:Kanske en läckande flottörnål?
Det är absolut värt att kolla upp. Funderar på om det finns något kitt att köpa med ny nål och munstycke/munstycken samt alla packningar och tätningar, till ex till flotören. Jag har dålig koll bara på vad som bör vara. Jag utgår alltid från att saker är original på min bil när jag köper delar men det är ju bra att kolla upp. Sen har jag en 1000cc topp monterad vilket gjorde att jag fick feta på blandningen lite från original, kanske också påverkar valet av ny nål mm?RAINIER skrev:Ibland, när nålen läcker bara lite, då kan det rinna in i förgasaren, utan att det rinner från "overflow" slangen/anslutningen.
oj se där.. ser ut att vara ett perfekt kitt!. Jag har som sagt dålig koll på vilken förgasare jag har men la upp en bild här tidigare i tråden, blev bara en länk dock. Du kanske har ett vant öga och kan säga vad det är för något? Stod i beskrivningen på länken du skickade att kittet var till 850-998cc. Kör dessa alltså med samma munstycken och nålar? Jag bryr mig inte om prestanda, bara ute efter en jämn och fin gång och att motorn mår bra.Hollywood Vampire skrev:Förmodar att det är S.U HS2 förgasare du har? Hittade ett renoveringskit på Ebay.co.uk..
http://www.ebay.co.uk/itm/MINI-HS2-SU-C ... 35d7640d59
Kör dessa alltså med samma munstycken och nålar?
Jag är inte vidare kunnig i ämnet S.U, men jag vet att du kommer få hjälp här i tråden från kunniga!Jag bryr mig inte om prestanda, bara ute efter en jämn och fin gång och att motorn mår bra.
Renovera fuggen kommer kännas riktigt bra när det är gjort. Jag har faktiskt inte kommit så långt. Varit osäker på vilken renoveringssats jag ska köpa och så har det runnit ut i sanden litegran tyvärr. Antar att jag kommer behöva köpa nål separat också?Hollywood Vampire skrev:Hepp! Då kan vi bli COmpany nu!Jag var och besiktigade min koja idag. (Original 998cc/S.U HS4 endast "modifierad" med en förgasartratt)
CO värdet låg på stadiga 8,5-9! Skruvade in CO muttern så jag trodde jag skulle strypa motorn helt, men när jag tryckte in chocken så gick den 3-5mm ytterligare inåt och då dog den... nästan, då jag valde att hålla den vid liv men där sjönk CO värdet ner och vandrade på 2,75-3! Men så fort jag varvade till så klev värdet tillbaka på 8-9 igen! Blir en ny nål, och renoverings-kit till min fugge och ett återbesök asap!
Hur har det gått för dig philsson?