Kombi som fylls med stål och bilstereo.
Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.
Det ska nog kunna flytta lite luft när det är klart. Kan inte bestämma mig för vilken modell jag ska ha på monoblocken, har två stycken ICE 800.1 men de kanske får driva midbasarna.
Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.
Skulle byggt en del idag, men ett strömavbrott i garaget satte effektivt stopp för det. Jobbade lite med en annan bil, körde ut den och körde in min egna. Konstaterar då att det är väldigt mörkt i garaget, trycker på lampknappen och inget händer... Så det var bara att packa ihop och åka hem istället.
Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Gjorde en ram för att ha något att skruva baffeln i.
Sen var det dax att fästa stagen som jag kapade till häromdan i ramen.

För att staget skulle hamnar helt rätt så spände jag upp ramen mot ett par stålreglar och sen spände jag fast staget.

Punktade bara fast det för att kunna kapa bort det lätt om det skulle vara så att jag måste flytta det p.g.a basarna. Ska ta med ett par basar och göra en baffel så småningom.

Sen punktade jag fast stagen som skall svetsas i bakväggen, punktade dem av samma anledning som ovan d.v.s om jag skulle behöva flytta på dem.

Efter mycket bankande med hammaren och lite slipande med vinkelslipen så satt ramen på plats igen.

Här syns stagen som skall svetsas i bakväggen.
Skall göra ett till likadant stag som skall sitta längre ner, så att det blir tre "fack". Det skall även sitta stag lodrätt, har inte bestämt mig för om det blir med fyrkantsprofil eller med vinkeljärn.
Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.
mycket jobb för lite musik
ska du tävla med detta eller är det bara för ditt eget nöje.

ska du tävla med detta eller är det bara för ditt eget nöje.
TURBO ROCKS..
henriks bygg
henriks bygg
Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.
Det är en tävlingsbil, men jag bygger den egentligen inte för att tävla. Jag har tävlat till och från sedan 2001 & har haft både "normala" byggen och extrema tidigare. Har länge velat göra ett bygge i stål & nu fanns tiden, praktiska möjligheter samt ekonomin för att göra ett. Fick nys om bilen av en slump genom att en facebookvän från Holland fick den länkad på sin sida. Jag ville mestadels ha något praktiskt att pilla med då jag bytte yrkesinriktning för ett par år sedan och inte längre får arbeta med händerna.
Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Fixade en 19mm MDF-skiva som jag tänkte använda till baffel.

En liten bonusbild på en tredjedel av basarna.
Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.
Man blir grymt sugen på att höra hur det låter när den är klar!
clubman 1330
Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.
Den kommer nog inte ut i år, möjligtvis i slutet på augusti. Men nästa år så ska jag försöka släpa med mig den på lite tävlingar.

Började med att såga till en skiva som skulle bli baffel. Pallbockar funkar till mer än att ställa bilar på.

Bara dubbelt så många hål kvar att såga, men nu har jag en mall i alla fall.

Bara MDF blir lite väl klent så jag styvad upp det med lite "finska pinnar"
. I bakgrunden står den andra baffeln, dock utan hål för basarna.

Stag som skall svetsas i bakväggen.

Återanvände en del stål från den första rutramen.

Ställde upp baffeln lite snabbt för att få en uppfattning om vart jag kunde staga mer..

.. och mer stag blev det. I.o.m att ramen av vinkeljärn bygger 3mm så var jag tvungen att kapa bort lika mycket i ändarna för att det skulle bli en plan yta att fästa baffeln emot.

Ser väl ut att kunna funka.

Tror att det kan bli rätt stumt med ett lager MDF till och sen svetsa stålet mot väggarna i bilen.

På plats i bilen. Fick kapa lite i det övre vinkeljärnet för att basarna skall gå i.

Blir nog bra när det är svetsat.

Så kommer det att bli på ett ungefär. Ett lager till med trä skall dit.

Det fanns en tid då man byggde en hel baslåda med mindre än en hel skiva, nu för tiden så är en skiva lagom till en baffel :rolleyes: . Här ser man även den slaktade rutramen.

Största nackdelen med MDF är att det dammar så förbannat.

Började med att såga till en skiva som skulle bli baffel. Pallbockar funkar till mer än att ställa bilar på.

Bara dubbelt så många hål kvar att såga, men nu har jag en mall i alla fall.

Bara MDF blir lite väl klent så jag styvad upp det med lite "finska pinnar"


Stag som skall svetsas i bakväggen.

Återanvände en del stål från den första rutramen.

Ställde upp baffeln lite snabbt för att få en uppfattning om vart jag kunde staga mer..

.. och mer stag blev det. I.o.m att ramen av vinkeljärn bygger 3mm så var jag tvungen att kapa bort lika mycket i ändarna för att det skulle bli en plan yta att fästa baffeln emot.

Ser väl ut att kunna funka.

Tror att det kan bli rätt stumt med ett lager MDF till och sen svetsa stålet mot väggarna i bilen.

På plats i bilen. Fick kapa lite i det övre vinkeljärnet för att basarna skall gå i.

Blir nog bra när det är svetsat.

Så kommer det att bli på ett ungefär. Ett lager till med trä skall dit.

Det fanns en tid då man byggde en hel baslåda med mindre än en hel skiva, nu för tiden så är en skiva lagom till en baffel :rolleyes: . Här ser man även den slaktade rutramen.

Största nackdelen med MDF är att det dammar så förbannat.
Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Behövde såga ut hålen för basarna och pennan funkade inte, tröttnade och tog en sprayburk istället.

Utsågade hål och bafflarna ihopskruvade.

Svetsade dit en plåt vid tröskeln. Jag svetsar med öronproppar då det låter rätt mycket i bilen när man svetsar, trots det så hör jag hur det smäller till och att det sen väser. Går ur bilen och börjar leta, det visar sig att slangen till gasen har gått sönder. Så det blev inte mer svetsat idag


Tanken var att bygga en stor "instrumentpanel", men jag börjar tveka på om det är så smart.

Blir inte mycket kupé kvar om jag gör det.
Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.
Blev ett par timmar i garaget, en sån där dag då det knappt syns att man har varit där men timmarna bara rullade iväg.

Fortsatte att bygga på rutramen, valde att återanvända stål från den första ramen. Ett stag nere och ett kort stag uppe.

Sen satte jag två plattjärn på sidorna, dessa skall ev modifieras lite.

Slutligen så blev det en fyrkantsprofil i ovankant. (Glömde kameran hemma där av dåliga mobilbilder.)


Sett ovanifrån. Den kommer monteras så att den långa fyrkantsprofilen kommer vara in mot kupén.
Utöver detta så var det mycket att slipa och kapa för att ramen skulle passa i bilen, inget jag dokumenterade på bild.
Svetsade även stagen i ramen till baffeln mot bakväggen samt golv och tak. Jag hade medvetet gjort stagen från golv till tak något förkorta i båda ändar då jag inte visste hur mycket plåtarna hade slagit sig. I taket så kunde jag svetsa direkt men stagen mot mot golvet var väl korta, valde därför att kapa till små vinkeljärnsbitar som jag sedan satte som "L" mot golvet och staget. Ett vinkeljärn per sida bortsett från den sidan som är mot ramen.
Jag såg inte ett skit när jag var inne i det som skall bli den slutna kammaren och så fort jag försökte lysa med en lampa så slog svetsmasken ifrån, så de svetsarna blir det nog inga bilder på...

Fortsatte att bygga på rutramen, valde att återanvända stål från den första ramen. Ett stag nere och ett kort stag uppe.

Sen satte jag två plattjärn på sidorna, dessa skall ev modifieras lite.

Slutligen så blev det en fyrkantsprofil i ovankant. (Glömde kameran hemma där av dåliga mobilbilder.)


Sett ovanifrån. Den kommer monteras så att den långa fyrkantsprofilen kommer vara in mot kupén.
Utöver detta så var det mycket att slipa och kapa för att ramen skulle passa i bilen, inget jag dokumenterade på bild.
Svetsade även stagen i ramen till baffeln mot bakväggen samt golv och tak. Jag hade medvetet gjort stagen från golv till tak något förkorta i båda ändar då jag inte visste hur mycket plåtarna hade slagit sig. I taket så kunde jag svetsa direkt men stagen mot mot golvet var väl korta, valde därför att kapa till små vinkeljärnsbitar som jag sedan satte som "L" mot golvet och staget. Ett vinkeljärn per sida bortsett från den sidan som är mot ramen.
Jag såg inte ett skit när jag var inne i det som skall bli den slutna kammaren och så fort jag försökte lysa med en lampa så slog svetsmasken ifrån, så de svetsarna blir det nog inga bilder på...

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.
Under sommaren som jobbar jag dygn vilket har inneburit att jag inte har spenderat särskilt mycket tid i garaget.
Köpte i alla fall ytterligare en SPL Dynamics XTR 300D2s och för att testa så att den funkade så provade jag den i bruksbilen där det i normala fall sitter en vanlig XTR.

SPL Dynamics XTR 300D2s till vänster och SPL Dynamics XTR 300 till höger.

Provmontering av basarna samt håltagning för skruvarna.

De övre basarna kommer sitta riktigt tight, så går det när man inte tänker till
Köpte i alla fall ytterligare en SPL Dynamics XTR 300D2s och för att testa så att den funkade så provade jag den i bruksbilen där det i normala fall sitter en vanlig XTR.

SPL Dynamics XTR 300D2s till vänster och SPL Dynamics XTR 300 till höger.

Provmontering av basarna samt håltagning för skruvarna.

De övre basarna kommer sitta riktigt tight, så går det när man inte tänker till

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.
Denna hamnade i malpåse i 11 månader. Tröttnade TOTALT och det tog emot duktigt att ens tänka på att åka garaget.
Byggde en låda till bruksbilen som spårade ur med en massa stål och då väcktes suget av att bygga på Hundkojan igen.
Köpte en familjekombi rätt nyligen, så det fick bli en liten poplåda till den. Hade inte kameran med mig så det fick bli skakiga mobilbilder.

Lite 19mm spånskiva, två 6" Aeroportar och 12m 25x25mm fyrkantsprofil.

Skruvade fast stålet mot en sidovägg för att få rätt storlek på stagen.

Första staget färdigt.

Stag två eller tre under tillverkning.

Det tre stagen färdiga.

210 liter baslåda.

Tomt än så länge, men stagen skall i.

Tillfälligt uppställda för att få en uppfattning om hur det kommer att bli.

Kommer troligen blir lite stag som går mellan de tre stagen och binder ihop dem som en ram samt något stag ut till sidoväggarna.

Anledningen till att det inte går något stag i mitten till bakväggen är för att portarna inte skulle få plats då.

Test så att lådan fick plats och det var inga problem, kunde t.o.m ta den genom bagageöppningen.

Så här fick det bli, inte optimalt att ha portarna så nära sidoväggen men hade inte mycket val.

Kapade till stag som skall sättas i mitten på sidoväggen, alltså inte där de sitter just nu. Spände fast dem mot lådan för att de skall passa mot lådans väggar.

Lite småtight att få plats med stagen då trattarna på portarna tar upp betydligt mer plats än jag hade räknat med.

Jag hade glömt svetsen igång och inte skruvat åt gasflaskan så den var givetvis tom, så det blev inte något svetsande.

Båda bafflarna är i alla fall klara, troligtvis blir det även en tunn MDF för att täcka hjulhusen.

Fortsatte bygget av lådan till Volvon.

"Bågen" som går ut kommer att staga upp sidoväggen.

Till andra sidan, för att få det rakt så spände jag fast stålet mot en skiva.

Test i lådan.

För att binda ihop även mittenstaget med resten så kapade vi till åtta st längder och satte fyra uppe och fyra där nere.

Sett från sidan.

Hela staget i sin helhet.


Kanske en aning överdrivet, men så länge det retar någon så är det värt det


Nu ska det bara limmas och skruvas på plats.

Skruvade isär lådan för att kunna limma ramverket mot skivorna.
Hade "trä mot stål" -skruvar men de var tyvärr lite för långa. Då de inte kan borra efter att de har tagit gängor så fick jag först skruva i dem, ta ur dem för att kapa ner längden och sedan skruva i dem igen. Tog sin lilla tid då det var ett gäng som behövde kapas, en del av dem syns på bilden.

Trälim och träskruv till spånskivorna, sättlim och stålskruvar till stålet. Sidoväggarna är redan klara på detta kortet.

Första baffeln på plats, den limmades och skruvades precis som de andra väggarna.

Här syns vart jag satte stålskruvarna.

Inte mycket yta som inte är stagat, lådan är STUM.

I någon av Facebook-grupperna för bilstereo frågades det efter vad folk använde för att smeta ut trälimmet när de byggde. Folk använde en massa snitsiga verktyg, spackelspadar o.s.v, själv så använder jag mig av något mindre exklusivt... Har funkat i snart 20år så jag fortsätter nog att riva av en kartongbit

Båda bafflarna på plats samt portar och basar.

Lite närmre.
Glömde ta kort på hur det ser ut med lådan på plats, men då den ändå inte är klädd och jag inte har byggt några covers så är det ändå inte mycket att se.
Byggde en låda till bruksbilen som spårade ur med en massa stål och då väcktes suget av att bygga på Hundkojan igen.
Köpte en familjekombi rätt nyligen, så det fick bli en liten poplåda till den. Hade inte kameran med mig så det fick bli skakiga mobilbilder.

Lite 19mm spånskiva, två 6" Aeroportar och 12m 25x25mm fyrkantsprofil.

Skruvade fast stålet mot en sidovägg för att få rätt storlek på stagen.

Första staget färdigt.

Stag två eller tre under tillverkning.

Det tre stagen färdiga.

210 liter baslåda.

Tomt än så länge, men stagen skall i.

Tillfälligt uppställda för att få en uppfattning om hur det kommer att bli.

Kommer troligen blir lite stag som går mellan de tre stagen och binder ihop dem som en ram samt något stag ut till sidoväggarna.

Anledningen till att det inte går något stag i mitten till bakväggen är för att portarna inte skulle få plats då.

Test så att lådan fick plats och det var inga problem, kunde t.o.m ta den genom bagageöppningen.

Så här fick det bli, inte optimalt att ha portarna så nära sidoväggen men hade inte mycket val.

Kapade till stag som skall sättas i mitten på sidoväggen, alltså inte där de sitter just nu. Spände fast dem mot lådan för att de skall passa mot lådans väggar.

Lite småtight att få plats med stagen då trattarna på portarna tar upp betydligt mer plats än jag hade räknat med.

Jag hade glömt svetsen igång och inte skruvat åt gasflaskan så den var givetvis tom, så det blev inte något svetsande.

Båda bafflarna är i alla fall klara, troligtvis blir det även en tunn MDF för att täcka hjulhusen.

Fortsatte bygget av lådan till Volvon.

"Bågen" som går ut kommer att staga upp sidoväggen.

Till andra sidan, för att få det rakt så spände jag fast stålet mot en skiva.

Test i lådan.

För att binda ihop även mittenstaget med resten så kapade vi till åtta st längder och satte fyra uppe och fyra där nere.

Sett från sidan.

Hela staget i sin helhet.


Kanske en aning överdrivet, men så länge det retar någon så är det värt det



Nu ska det bara limmas och skruvas på plats.

Skruvade isär lådan för att kunna limma ramverket mot skivorna.

Hade "trä mot stål" -skruvar men de var tyvärr lite för långa. Då de inte kan borra efter att de har tagit gängor så fick jag först skruva i dem, ta ur dem för att kapa ner längden och sedan skruva i dem igen. Tog sin lilla tid då det var ett gäng som behövde kapas, en del av dem syns på bilden.

Trälim och träskruv till spånskivorna, sättlim och stålskruvar till stålet. Sidoväggarna är redan klara på detta kortet.

Första baffeln på plats, den limmades och skruvades precis som de andra väggarna.

Här syns vart jag satte stålskruvarna.

Inte mycket yta som inte är stagat, lådan är STUM.


I någon av Facebook-grupperna för bilstereo frågades det efter vad folk använde för att smeta ut trälimmet när de byggde. Folk använde en massa snitsiga verktyg, spackelspadar o.s.v, själv så använder jag mig av något mindre exklusivt... Har funkat i snart 20år så jag fortsätter nog att riva av en kartongbit


Båda bafflarna på plats samt portar och basar.

Lite närmre.
Glömde ta kort på hur det ser ut med lådan på plats, men då den ändå inte är klädd och jag inte har byggt några covers så är det ändå inte mycket att se.
Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.
Över till den gule fule!

Fick äntligen tummen ur och faktiskt gjorde något på Hundkojan.
Satte in rutramen som jag tillverkade förra året.

Ser inte ut som mycket jobb men det tog mycket tid då det tog i både här och där. Testa, ta ur och slipa/kapa bort, testa, ta ur och slipa/kapa bort o.s.v. Nu sitter den i alla fall på plats och det blev stummare än jag hade räknat med

Påbörjade en "instrumentbräda".

Givetvis så behövdes ett stag även i mitten.

För att kunna centrera den lätt så satte jag ett vinkeljärn i bakkant som har samma längd som bilens bredd.

Fastpunktad i bilen.

Detta var mindre smart...

Kan vara bra att ta loss jordkabeln innan man svetsar fast ramen i bilen när det visar sig att skruven hamnade precis framför ratten. Som tur var hade jag en fast nyckel så jag kunde skruva ut den.

Syns knappt men jag svetsade först dit ett plattjärn innan jag satte dit fyrkantsprofilen.


Svetsade även dit tröskelplåten på förarsidan.

Satte ett plattjärn även på denna sidan.

Två stag till. Använde en fyrkantsprofil för att få dem i samma vinkel som de två första.

Fastsvetsade. Sen kändes det lite klen med bara tre stag i toppen på instrumentbrädan så det blev två till.

Syns bättre här.

Så här lämnade jag bilen ikväll.

Finns fortfarande plats för att bygga ut dörrsidorna en bit.
Skruvade dit ena bakdörren, tyvärr så kan jag inte längre använda mig av dörrstoppen som är original. Sitter någon konstig stålvägg i vägen

Kunde inte hitta bultarna till den andra dörren så jag skruvade inte fast den, sen när jag hade plockat ihop allt och skulle gå hem så hittade jag dem.... De satt i gångjärnen på dörren

Blev ett stag som binder ihop de två första lodräta stagen i "instrumentbrädan".

Hittade även två spillbitar i 25x25mm som blev över från stagningen av lådan till Volvon, satte ett på varje sida mellan tröskelplåten och de yttersta lodräta stagen i "instrumentbrädan".

Två stag mellan de mittersta lodräta stagen i "instrumentbrädan".

Sen blev det två horisontella stag på förarsidan, samt ett ner till golvet.

Då takplåten slog sig när jag förstärkte den och den är lite mindre än vad takramen är så gick den inte att svetsa i ramen. Därför så satte jag ett plattjärn som svetsades mot ramen och takplåten. Det är inte färdigt som ni kan se på bilden.

Japp det är mina boxershorts! Paniken som uppstår när man sitter i en trång biljävel och en svetsloppa bränner igenom både jeans och boxershorts, den är INTE att leka med!
:O 
Lite bonusbilder.




Fick äntligen tummen ur och faktiskt gjorde något på Hundkojan.
Satte in rutramen som jag tillverkade förra året.

Ser inte ut som mycket jobb men det tog mycket tid då det tog i både här och där. Testa, ta ur och slipa/kapa bort, testa, ta ur och slipa/kapa bort o.s.v. Nu sitter den i alla fall på plats och det blev stummare än jag hade räknat med


Påbörjade en "instrumentbräda".

Givetvis så behövdes ett stag även i mitten.

För att kunna centrera den lätt så satte jag ett vinkeljärn i bakkant som har samma längd som bilens bredd.

Fastpunktad i bilen.

Detta var mindre smart...

Kan vara bra att ta loss jordkabeln innan man svetsar fast ramen i bilen när det visar sig att skruven hamnade precis framför ratten. Som tur var hade jag en fast nyckel så jag kunde skruva ut den.

Syns knappt men jag svetsade först dit ett plattjärn innan jag satte dit fyrkantsprofilen.


Svetsade även dit tröskelplåten på förarsidan.

Satte ett plattjärn även på denna sidan.

Två stag till. Använde en fyrkantsprofil för att få dem i samma vinkel som de två första.

Fastsvetsade. Sen kändes det lite klen med bara tre stag i toppen på instrumentbrädan så det blev två till.

Syns bättre här.

Så här lämnade jag bilen ikväll.

Finns fortfarande plats för att bygga ut dörrsidorna en bit.
Skruvade dit ena bakdörren, tyvärr så kan jag inte längre använda mig av dörrstoppen som är original. Sitter någon konstig stålvägg i vägen


Kunde inte hitta bultarna till den andra dörren så jag skruvade inte fast den, sen när jag hade plockat ihop allt och skulle gå hem så hittade jag dem.... De satt i gångjärnen på dörren


Blev ett stag som binder ihop de två första lodräta stagen i "instrumentbrädan".

Hittade även två spillbitar i 25x25mm som blev över från stagningen av lådan till Volvon, satte ett på varje sida mellan tröskelplåten och de yttersta lodräta stagen i "instrumentbrädan".

Två stag mellan de mittersta lodräta stagen i "instrumentbrädan".

Sen blev det två horisontella stag på förarsidan, samt ett ner till golvet.

Då takplåten slog sig när jag förstärkte den och den är lite mindre än vad takramen är så gick den inte att svetsa i ramen. Därför så satte jag ett plattjärn som svetsades mot ramen och takplåten. Det är inte färdigt som ni kan se på bilden.

Japp det är mina boxershorts! Paniken som uppstår när man sitter i en trång biljävel och en svetsloppa bränner igenom både jeans och boxershorts, den är INTE att leka med!



Lite bonusbilder.



Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.
Kul att se att du är igång igen!! 
