Sida 2 av 3

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Postat: 30 juli 2015 kl. 19:13
av Tulka
Bild

Här är min bild med brusten arm. Inte orginalarm utan bytt vid en renovering.
Normalt nöts kulan och många armar är lätt krökta med svetslåga för att kompensera,
Annars har det hänt något med urtrampningslager eller själva kopplingen men då borde det ha
föregåtts av massor av missljud.

.

Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Postat: 30 juli 2015 kl. 19:38
av Clain
Tulka skrev:Bild

Här är min bild med brusten arm. Inte orginalarm utan bytt vid en renovering.
Normalt nöts kulan och många armar är lätt krökta med svetslåga för att kompensera,
Annars har det hänt något med urtrampningslager eller själva kopplingen men då borde det ha
föregåtts av massor av missljud.

.
Usch skräms inte sådär, urtrampningslager och kopplingshaveri... Brrr...

Brusten arm är nog vad jag hoppas på nu!

Ska kolla imorgon, om det inte öser ner och det går att hålla på i verkstaden (dvs p-rutan på innergården)

Tack för bilden!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Postat: 30 juli 2015 kl. 23:14
av pickupen
Sitter och tittar på hävarmen verkar som den är lite böjd. hittade en gammal racehävarm som vi skrotat pga att den böjt sig för mycket. Hur långt ner tog din kopplingspedal, kan du har varit ute på gränsen till vad slavcylindern klarar i slaglängd. Bara några tankar......

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Postat: 1 augusti 2015 kl. 23:18
av Clain
Tulka skrev:
Normalt nöts kulan och många armar är lätt krökta med svetslåga för att kompensera,
Annars har det hänt något med urtrampningslager eller själva kopplingen men då borde det ha föregåtts av massor av missljud.
Plockade bort och gjorde rent hävarmen idag, den var inte helt av men däremot sliten och lite böjd kula..
Med antydan till en spricka (som dock inte syns på bild) precis där den på din bild brustit.

pickupen skrev:Sitter och tittar på hävarmen verkar som den är lite böjd. hittade en gammal racehävarm som vi skrotat pga att den böjt sig för mycket. Hur långt ner tog din kopplingspedal, kan du har varit ute på gränsen till vad slavcylindern klarar i slaglängd. Bara några tankar......

Jag hade inga problem tidigare (vad jag varit medveten om) men så har jag heller just ingenting att jämföra med...

Bifogar ett par bilder..


-Andreas

Bild

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Postat: 2 augusti 2015 kl. 15:56
av Clain
Med den nya kopplingsarmen och axelpinnarna levererade kan jag konstatera att min gamla föll inom kategorin mycket sliten.

Ska bli spännande att se skillnaden med nya delarna på plats.

- Andreas

Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Postat: 10 augusti 2015 kl. 06:35
av Clain
Igår kväll fick jag tillfälle att skriva lite mer och allt är nu återmonterat, luftat och justerat lite grovt, på egen hand, enligt http://www.7ent.com/pages/article-easy- ... tment.html
Ska dubbelkolla enligt tulkas metod i eftermiddag när jag har hantlangare, men den verkar fungera fint redan nu..

Däremot blev den översta minsta kopplingen, som sitter på bromsröret och skruvas i gummislangen till slav cylindern, lite otät och det bubblar knappt synligt med vätska där med kopplingen i tryck..

Någon som har en idé om vad som blivit fel?
Jag sköt bromsröret i botten i gummislangens gängade koppling innan jag skruvade åt den lilla med 11 nyckel.

Mvh Andreas



Sipprar ut mellan övre rör och bult..
Bild

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Postat: 10 augusti 2015 kl. 09:15
av Sundblad
Perfekt med länken! Ska göra samma sak idag :D

Angående ditt läckage där så är det nog bara röret som sett sina bättre dagar.

Ta hem:

http://dalhems.se/en/p/53bd9da1bda74aff ... CYL--SERVO

http://dalhems.se/en/p/871f8c53055e4f9f ... ang-190965

http://dalhems.se/en/p/8f9a120208734b1b ... -se-2K8686

Så ska det nog vara slut på läckaget :)

Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Postat: 10 augusti 2015 kl. 10:41
av Clain
Sundblad skrev:Perfekt med länken! Ska göra samma sak idag :D

Angående ditt läckage där så är det nog bara röret som sett sina bättre dagar.

Ta hem:

http://dalhems.se/en/p/53bd9da1bda74aff ... CYL--SERVO

Så ska det nog vara slut på läckaget :)
Toppen, då får det bli en liten beställning till, kommer nog bli en hejare på att lufta och justera... ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Postat: 10 augusti 2015 kl. 19:59
av bulten08
ta bort röret och åk till någon mekonomen butik eller autoexperten så tillverkar de ett nytt rör i koppar till dig. Dom flesta butikerna brukar kunna göra det eller åk till någon bilverkstad.
/marcus

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Postat: 11 augusti 2015 kl. 09:18
av Tulka
Ser ut som nippels gänga är lite för kort. Bottnar i gängan?

Slangen ser Ok ut men kolla gärna med en svetstråd att
den inte har kollapsat invändigt om delarna ändå är isärtagna.

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Postat: 14 augusti 2015 kl. 20:04
av Clain
Tulka skrev:Ser ut som nippels gänga är lite för kort. Bottnar i gängan?

Slangen ser Ok ut men kolla gärna med en svetstråd att den inte har kollapsat invändigt om delarna ändå är isärtagna.
Nej den bottnade inte helt.. Men jag ska nog testa att ta isär den och dubbelkolla skicket ändå.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Postat: 24 augusti 2015 kl. 09:38
av Sundblad
Röret jag länkade har för korta nipplar, i alla fall för mina grejer :(

Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Postat: 24 augusti 2015 kl. 09:57
av Clain
Jag tog hem ett från Jana men har inte hunnit byta ännu pga annat strul, så jag vet inte hur det passar.. Kan rapportera resultat och vad delen heter när jag kommit så långt.. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Postat: 24 augusti 2015 kl. 10:45
av Sundblad
Topp!
Jag tog mina gamla nipplar. Hade ett gammalt stålrör som precis räckte fram, så det var mest fåfänga som gjorde att jag bytte :D

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Postat: 29 augusti 2015 kl. 20:06
av Clain
Är det nån som har ett bra knep för att montera av/på fjädern när avståndet vid justermuttern skall till att justeras..?

Jag misstänker att jag kan få av den rätt lätt igen men den var ju aap-tuuung att få på plats....