Sida 2 av 2
Postat: 2 maj 2006 kl. 22:11
av tallefjanten
ja grozzny! har du bröst och bringa som en frukostflinga så!
jodå fjädern är lite sträv.
flygande bricka
Postat: 3 maj 2006 kl. 09:27
av kerguelair
minnerna är luddiga, men jag tror att som grozzny skriver, sà lossade jag fjädern (jag minns i alla fall tydligt en halvtimmes letande efter den lilla brickan med 2 hàl som flög iväg 5 meter fràn bilen) drog ut armen helt (lite osäker här) ossà in igen sà att spelet mellan arm och bult blev 0,50 mm.
I Haynes beskriver dem hur man skall göra, men jag har inte boken med mig nu...
Clutch problems : Throw-out stop too close to housing. As the release bearing moves in, the throwout stop limits it's travel before the plates have disengaged.
Aha !!!
Postat: 3 maj 2006 kl. 09:35
av kerguelair
Det här hittade jag pà nätet :
(gäller senare hundkojor)
1.Unscrew the stop plunger to the limit of its thread,
2. Pull the release lever away from the cover untill you feel the release bearing contact the thrust sleeve.
3. Screw the plunger in untill you get a clearence of 6.5mm between the stop and the clutch cover,
and tighten the lock nut.
Postat: 3 maj 2006 kl. 16:38
av palman
afan var sitter den fjädern?? mellan kopplingsarmen och slaven lr? för nån sån finns det inte på min
Postat: 3 maj 2006 kl. 17:31
av tallefjanten
0.5 mm SKA det vara mellan lilla stoppskruven och armen
punkt slut!! det Kerguelair skriver gäller A+ motorena med VERTO
koppling,dom har förövrigt ingen liten stoppskruv som dom äldre motorena.
utan endast centrumsmutter som justering kan utföras på. och VERTO
koppling ska ha ett spel på 6.5mm det stämmer.
dom äldre har också centrumsmutter med tillhörande låsmutter.
där ska spelet vara 0.05 mm till 0.12mm
eller gör så här: lossa dom två muttrarna i centrum på kopplingskåpan
och skuva dom utåt så långt du kan. skruva INN lillskruven som har 11ans
nyckelvidd. be så en kompis trycka ner kopplingen 2-3 gånger och HÅLL den nertryckt. då ska du skuva inn centrumsmuttern helt tills den tar imot kopplingshusets anläggninsyta (kopplingen fortfarande nertryckt av kompisen) be så kompis släppa kopplingen. då ska du skruva inn centrumsmuttern 1 sexkantsflata(det tillsvarar måttet mellan 0.05mm och 0.12) glöm inte att dra åt låsmuttern!!! klart!! sedan ska du justera denna lilla rackarskruv som vi har pratat om
hela tiden på detta ämnet! (kompis ger fan i koppling och kliver ut)
dra så kopplingsarmen utåt till det tar stopp.håll den i det läget och skuva
UT 11 mm skuven tills den nästan tar i kopplingsarmen. mät med ett bladmått och justera tills du har ett spel på 0.5 mm!!! klart!
om inte detta hjälper och bilen slirar ha du antingen utsliten lamell
eller olja på lamellerna (Inte ovanligt)
Postat: 3 maj 2006 kl. 19:47
av palman
öhm ursäkta om jag lånar tråden lite men den lilla fjädern som ni har snackat om. vart sitter den? sitter den vid slavcylindern? lr sitter den innanför kopplingskåpan? för jag har ingen fjäder på själva armen som går till slavcylindern. kanske därför min vill slira lite?
Postat: 3 maj 2006 kl. 19:53
av walker
Värsta krångligt..........

Postat: 3 maj 2006 kl. 20:46
av grozzny
Det låter krångligare än vad det är. När jag justerade min så "lirade" jag lite med den stora centrummuttern som sitter längst ner på armen och sen var det bra... Alltså jag gick lite på känn bara men gör så att du går efter "tallefjantens" beskrivning så blir det grymt.. Inte svårt.... Bor du i GBG så kan jag hjälpa dig..
Postat: 3 maj 2006 kl. 23:16
av mongoose
En mer pedagogisk och tydlig förklaring (tillika mycket roligare än verkstadshandbok) än "Tallefjantens" får ni nog leta efter!
Fixar ni inte koppling-spel nu, ja då kan ni ju lägga ner!
/Mongoose
Postat: 3 maj 2006 kl. 23:20
av walker
no problems......... det löser sig nog!

Postat: 3 maj 2006 kl. 23:21
av walker
bor långt upp i landet men tack ändå..

en tanke
Postat: 4 maj 2006 kl. 17:50
av kerguelair
Egenligen borde vi ha nàn ställe i forumet och spara sàna där bra beskrivningar som den som tallefjanten skrev. Sà att nästa gàng fràgan dyker upp kan vi gà och tiita pà rätta svaret direkt i stället för att blanda ihop verto och non-verto som jag gör... (det är dessutom inte det enda min slitna hjärna blandar ihop...)
Typ bra svar om dem där fràgorna som kommer jämt tillbaka, luftning, koppling, broms, fälgar...
Vad vet jag, en tips och tricks sida.
Postat: 4 maj 2006 kl. 19:10
av grozzny
Postat: 10 maj 2006 kl. 18:55
av grozzny
"Walker" hur gick det med kopplingen?