Sida 2 av 2

Postat: 12 januari 2005 kl. 11:19
av mongoose
Både och om möjligt,utväxlade vippor,vassare kam därtill!

"If it dont run,crome it" /Mongoose

Postat: 12 januari 2005 kl. 13:45
av Magnusson
Flata kolvar är inte bra! Blir fel strömningar på gasblandningen och oftast blir det för hög kompression med överhettningsproblem som följd m.m. Den största strypningen på en BMC A motor är toppen där är mycket effekt att hämta :wink: En bra portad topp. Weber på långt insug med en hyfsad kamaxel och ett bra extraktorör gör susen :lol:

Postat: 12 januari 2005 kl. 14:14
av Morris
Är det hopplöst att porta en topp själv? =är det lätt att ta förmycke på fel ställe?

Vad slipar man enklast med?

många dumma frågor blir det!

Postat: 12 januari 2005 kl. 17:50
av oZZe
Hur borrar du blocken? I en bäddfräs? Om du borrar till 73,5... Hur mycket räknar du med att hona upp sen? Behöver du flytta cylinderloppen i sidled nånting?


Hur mycket man ska hona beror ju på hur fin ytjämnhet man har när

man arborrar. Ett par 10:delar skulle jag tipa på.



Har aldrig borrat ett 1275 mini block förut men jag tror inte

man behöver flytta i sidled inte.

Postat: 30 januari 2005 kl. 11:25
av Husaberg
Flate kolver er da helt greit det, så lenge man regner på kompresjonen etterpå og finner at den er rett. Tingen med A-series motor, er at de puster bedre når toppen er planet. Det betyr at større dish, og planet topp gir mer hk enn med flate stempler og store forbrenningskammer med samme gitte CR.



Uansett, så skal man ikke gjette seg fram til CR. Det må beregnes nøyaktig.



Om du skal borre 73,5 trenger du IKKE flytte borr-senter, men om du vil opp til 74mm etterpå må du det.



Du klarer ikke å renske opp en 73,5 borr med en 74mm om du ikke har flyttet cylindrene den gangen du borret til 73,5. Var det forståelig??

Postat: 30 januari 2005 kl. 11:31
av -Magne-
Morris skrev:Är det hopplöst att porta en topp själv? =är det lätt att ta förmycke på fel ställe?

Vad slipar man enklast med?

många dumma frågor blir det!
Nei det er det ikke, men man bør ha noe kunnskap om hvor man skal porte! kjøp Vizard boka ("Tuning the A-Series Engine").

Det er "knekken" i porten på toppen som trengs å portes, det er her luften strupes.