Sida 2 av 5

Re: Stackars Kojja

Postat: 25 januari 2005 kl. 00:14
av Ubba
Jimbo skrev:
mini2fast4u skrev:Stackars kojjor o bli våldtagna med hondamotorer, vad ska man kalla en sådan då? Honini???




Mivic :P
Minda kanske?

Re: Stackars Kojja

Postat: 25 januari 2005 kl. 17:02
av Cooper-74
mini2fast4u skrev:Stackars kojjor o bli våldtagna med hondamotorer


Instämmer!!!



Kojan är konstruerad på 50-talet och har kanske inte prestanda som motsvarar en del personers krav.. :roll:



Honda TJI-vic kom väl något lite senare,så om man vill ha en "bättre" bil kan man väl köpa och våldföra sig på Hondan istället?

Postat: 25 januari 2005 kl. 18:08
av oZZe
Jag förstår inte felet i att göra en bra bil bättre. Vill man ha en orginal mini

så byter man väll häller inte ut några delar än just orginal.

Så jag förstår inte att en honda motor skulle va en mer våldtäkt än

en 1380 motor med turbo.



Mitt "honda" bygge har aldrig och kommer aldrig att vara meningen att bli

en snygg orginal koja. Då hade jag inte pillat med motorns effekt överhuvudtaget.

Postat: 25 januari 2005 kl. 19:19
av Adjuun
Nä precis.. jag tycker att hundkojan är ganska läcker orginal men kan bli mycket läckrare om den inte är helt orginal.. tez byta stolar eller sätta in en stereo kanske vassare motor.. det är ju sådana saker som ger bilen karaktär och inte bara precis som den såg ut då den rullade ur fabrik

Postat: 25 januari 2005 kl. 20:27
av turbovan
jeg stemmer for Houdini :wink:



holder selv på med å sette inn en suzukimotor i min.

grunnen er enkel, minimotoren var forut for sin tid når den kom, og der stoppet det!

holdbarhet kombinert med effekt passer ikke minimotoren så godt (sikkert noen som er uenig der) skal man ha over 150 hk i minien kan man godt få dette ut av en minimotor, men det koster og det holder ikke så mange km før ting må overhales igjen.



jeg har mange argumenter for å konvertere til en annen motor.



argumentene i mot er selvsagt at det er ikke noe annet som passer rett inn og man må modifisere en del.

minien mister litt av sin identitet.



jeg har full forståelse at man trimmer minimotorer også :wink:



det jeg er opptatt av er at det ikke skal synes at jeg har satt inn en annen motor, med mindre man åpner panseret.

høre det, det vil man! :twisted:

Honda eller BMC

Postat: 25 januari 2005 kl. 22:43
av mini2fast4u
Sååjaa, då lugnar vi ner oss lite! Det var inte meningen att du skulle ta illa upp!

Men var o en har ju sina åsikter.

Jag vet bara att min motor härrör ifrån BMC familjen och kan därför besiktiga in den med (motorn ändrad) i papperna, Bilen har ju redan S spec. med bromsar o dylikt o de är ju godkända för effekter upp till 128hk utan att man behöver regga om dem! Visst hade det varit fränt med en VTEC maskin i kojjan men föredrar heldre att bygga på en orginalbaserad motor då jag inte vill förstöra min gamla Pickup om du förstår vad jag menar!?! :wink:

Re: Honda eller BMC

Postat: 26 januari 2005 kl. 10:50
av cooper_ss5
För alla som kör med sina kojor o vill ha mycke effekt så e det väl ok men en Honda motor! Toktrimmade museebilar suger ju fett.....

Postat: 26 januari 2005 kl. 15:10
av mongoose
Hörrni grabbar! Jag har tjackat en J35 Draken motor på surplus från nedlagda F10 i ängelholm,ska fanimej mula ner den i min koja!

Förmodligen en jävla effekt men dessutom kuriosa konstruktion från 50-talet! (ha ha ha!)

"Weak for oldschool"/Mongoose

P.s. se detta svar som "ironisk metafor" D.s.

Honda motor

Postat: 28 januari 2005 kl. 12:32
av Morris
Är det nån som har lyckats typa in en koja med annan motor?

Är tex en Honda 1.6 16V VTEC 150 hk omöjlig i Sverige?

Vad säger besiktningen?

Mvh Tomas

Postat: 28 januari 2005 kl. 13:59
av mongoose
Kolla med SFRO,för hur ni än drömmer om V-tec motorer,så är väl drömmar till för att uppfyllas! Ska inte säga för mycket men hoppas att inte SFRO:s regler priser och förordningar blir er mardröm!

Lycka till/Mongoose

Postat: 28 januari 2005 kl. 16:56
av oZZe
jag har snackat med sfro och han sa att det var hel lungt så länge jag håller mig till 15kW/100kg, bättre bromsar och styvar till chassiet lite.

Men det blir ju ett ombyggt fordon och då kostar det 3000kr hos sfro och

sedan 1300kr hos bilprovningen. Men det där med draken motorn blir ju

lite svårare förstås :)

Postat: 28 januari 2005 kl. 20:01
av -Magne-
Det som er så ille med å sette inn en honda i minien er jo at du må rasere torpedoveggen og hele fronten, og dermed svekker bilens stivhet, samt at det er et helvete om noen vil gjøre den orginal igjen.

nei, har man lyst på v-tec så får men kjøpe seg en Civic! :)

Postat: 28 januari 2005 kl. 22:45
av Jimbo
-Magne- skrev:Det som er så ille med å sette inn en honda i minien er jo at du må rasere torpedoveggen og hele fronten, og dermed svekker bilens stivhet, samt at det er et helvete om noen vil gjøre den orginal igjen.

nei, har man lyst på v-tec så får men kjøpe seg en Civic! :)


De beror väl helt på hur du gör ditt bygge...min kojja kommer blir styvare än den va innan.



Varför skulle man vilja ha den orginal igen?

Postat: 29 januari 2005 kl. 00:45
av -Magne-
Fordi bilen blir tung og ekkel å kjøre.

Postat: 29 januari 2005 kl. 01:11
av Jimbo
-Magne- skrev:Fordi bilen blir tung og ekkel å kjøre.


tagit ur luften eller?