Sida 2 av 13

Postat: 25 juni 2007 kl. 22:48
av G13B
nu har man gjort premiärturen, bilen går som ett skott! Motorn fullkomligt "exploderar" när man trampar på. Ska försöka köra lite "tuning" av fuggar och hjulinställningar på ett industriområde i helgen, återkommer med bilder och kanske någon go film…

ha de gött!
mackan 8)

Postat: 25 juni 2007 kl. 23:59
av Jesse
Kan tänka mig att det känns när man trycker på gasen 8) en film på kojan skulle vara klockrent!

Postat: 30 juni 2007 kl. 13:24
av igel_son
grymt! Skulle varit kul att se!! :D

Postat: 30 juni 2007 kl. 14:51
av johnson
Vilken känsla det måste vara!
Hoppas verkligen få se lite film på härligheten :P

Postat: 4 juli 2007 kl. 16:55
av G13B
det blev dåligt med körning i helgen, läcka i ett av bromsoken som måste fixas + att jag håller på och ställer in hjulen hemma i garaget, hade caster 0 vänster 0ch 1,5+ höger samt grym toe in, kommer att sikta på följande:

Kör på 10X6 deep dish med 165/70

Fram:
caster +5
camber -2
toe out 3 grader ut
KPI vet ej vart jag hamnar

Bak:
toe in 3 grader in
camber -1

siktar på att få en riktigt stadig och självcentrerande bil i höga farter
är det någon som har några synpunkter/tips?

mackan

8) 8) 8)

Postat: 4 juli 2007 kl. 17:15
av mickef
Fram:
caster +5
camber -2
toe out 3 grader ut
KPI vet ej vart jag hamnar

Bak:
toe in 3 grader in
camber -1

siktar på att få en riktigt stadig och självcentrerande bil i höga farter
är det någon som har några synpunkter/tips?

mackan

8) 8) 8)
Med tanke på bredden på fälgarna så skulle nog jag ha ställt Cambern ca -0,5 för gata och max -1,5 för bana
toe mellan +-0 +0,10

Ställde in min igår kväll -0.5 camber och +0.05 toe och den går tok bra på vägen (7x13")

Du får tänka på att kojjorna har lågoffset på fälgarna dvs för mycket camber och dom äter insidan på däcken

Postat: 4 juli 2007 kl. 17:50
av G13B
tack för svaret Micke,

vad kör du för caster? tänkte lägga på lite extra för att eliminera "torque steer",

mackan

Postat: 4 juli 2007 kl. 18:30
av El Gringo
Haha! Det här är ju som grekiska för mig! Förstår att det har med vägegenskaperna att göra men sen tar det stopp! :)

Hoppas man får se bilen live nångång, verkar ha växt upp o blivit en liten killer! :)

Postat: 4 juli 2007 kl. 20:18
av G13B
Hoppas man får se bilen live nångång, verkar ha växt upp o blivit en liten killer!
får väl ta en tur ner till slussarna när den är besiktad…så du får testa lite :P

Postat: 4 juli 2007 kl. 20:21
av johnson
För tjövingen säg te innan för då vill ja va me oxå, bor ju här me :lol:

Postat: 4 juli 2007 kl. 21:30
av El Gringo
Åååååå..... Hehe, jag sitter o dreglar nu! :)

Med lite tur är min körbar med, kanske inte riktigt samma körupplevelse, men lite disco kan man ju alltid bjuda på! ;)

Postat: 5 juli 2007 kl. 11:01
av mickef
G13B skrev:tack för svaret Micke,

vad kör du för caster? tänkte lägga på lite extra för att eliminera "torque steer",

mackan
Står och mäter bilar hela dagarna just nu men det här med caster förstår jag mig inte på .
Inte så vanligt att man ändrar castern förutom på rallybilar och liknande .

Postat: 5 juli 2007 kl. 20:12
av jocke.carlsson
Caster är som man på motorcyklar kallar försprång. Om man tänker sej en bilmed fjäderben är det lätastatt förstå. Det är helt enkelt lutningen på fjäderbenet i längs riktning på bilen. + lutar bakåt i överkant vilket ger en mer kursstabil bil då den helatiden strävar mer mot att bli rak, som en 240 eller en gammal merca släpp ratten och den susar runta som en karusell tills den är rak.

Postat: 5 juli 2007 kl. 23:07
av G13B
caster är kanske det viktigaste måttet, noga att det blir lika på båda sidor annars får man problem med "ofrivilliga filbyten" om man har lite pulver under huven…

vi får se om det här blir lagom

fram:
+4 caster
-1,5 camber (äter kanske lite däck men skit samma)
10,5 kpi blev det på bägge
2 streck ut på skalan toe out

Bak:
-1 camber
2 streck toe in

mackan

Postat: 8 juli 2007 kl. 16:14
av G13B
nu har man testat inställningarna ovan, känns bra! Bilen går spikrakt när man trampar på ingen torquesteer alls nästan, har dock inte testat att köra riktigt fort än…fyfaan vad kul det är! väl värt allt slit/pengar/tjat

ett litet problem vid inställningen av bakvagnen, det verkar som en av axlarna som håller bakre hjullagret är böjd något bakåt, fick slipa lite på fjädringsarmen för att få rätt toe, och nu ser jag att det hjulet är lite längre ut än det andra, går det att räta axeln på något smart sätt eller är det bättre att byta hela armen?

ett problem till min ena spax dämpare läcker olja när jag justerar den, är den kass? svårt att bedöma om den funkar som den ska

mackan