Sida 2 av 4
Postat: 16 januari 2008 kl. 18:10
av Manne
Postat: 17 januari 2008 kl. 12:07
av crispin
har tagit in den nu och fått fram chassienumret C-A2S7L-xxxxxx men hur vet jag om det är en S? besiktningspapper säger cooper medans kvitto säger cooper s
Var ska jag titta?
C
Postat: 17 januari 2008 kl. 12:30
av Manne
Ja chassienumret säger att det är en Cooper eller Cooper S MK1 (A2S7L-123456 (A left hand drive, Mk I, Austin Cooper or Cooper S)). Finns nog experter här på forumet som kan hjälpa dig.
Du kan ju kolla lite på länken nedan men som sagt den bekräftar bara det du redan vet.
http://www.minimania.com/web/SCatagory/ ... ticleV.cfm
/ m
Postat: 17 januari 2008 kl. 22:56
av mini2fast4u
är det en
Cooper börjar numret på
C-A2S7 138301-555232 11 Jul 61 - 21 Apr 64 Austin Cooper Mk1 997cc
C-A2S7 486096-1068160 20 Nov 63 - 8 Sep 67 Austin Cooper Mk1 998cc
S börjar numret på
C-A2S7 384101-563570 16 Jan 63 - 13 Aug 64 Austin Cooper S 1071cc
C-A2S7 551501-1066319 14 Feb 64 - 11 Sep 67 Austin Cooper S Mk 1 1275cc
Så borde du kunna lista ut det!!!
Postat: 17 januari 2008 kl. 23:19
av mini2fast4u
kan du se motoridetifikationsnumret längst upp på blocket i framkant fortfarande kan du kolla vilken motor du har med hjälp av de här!
970cc 997cc 998cc 1071cc 1275cc
9F/Sa/X F/Sa/H
9FA/Sa/H 9F/Sa/H 9F/Sa/Y
9FD/Sa/X 9F/Sa/L 9FA/Sa/L 9FD/Sa/H 9FD/Sa/Y
9FE/Sa/X 9FD/Sa/H 9FE/Sa/Y
9FD/Sa/L 9F/Xe/Y
9FD/Xe/H 12H 397F (Mk3)
9FD/Xe/L 12H 398F (Mk3)
99H/377C/H
99H/377C/L
99H/378C/H
99H/378C/L
Postat: 18 januari 2008 kl. 13:54
av crispin
mini2fast4u skrev:är det en
Cooper börjar numret på
C-A2S7 138301-555232 11 Jul 61 - 21 Apr 64 Austin Cooper Mk1 997cc
C-A2S7 486096-1068160 20 Nov 63 - 8 Sep 67 Austin Cooper Mk1 998cc
S börjar numret på
C-A2S7 384101-563570 16 Jan 63 - 13 Aug 64 Austin Cooper S 1071cc
C-A2S7 551501-1066319 14 Feb 64 - 11 Sep 67 Austin Cooper S Mk 1 1275cc
Så borde du kunna lista ut det!!!
Men om den har C-A2S7 888888 så kan den fortfarande vara bägge?
det sitter en 1000-motor i nu men det är inte säkert att den är original eftersom det även finns två lösa motorer i fyndlådan
Jag har uppdaterat bilderna nu, så kan någon hjälpa mig att komma närmare gåtans lösning så vore jag tacksam.
http://picasaweb.google.com/crispin.dic ... _yMeDT0XDs
C
Postat: 18 januari 2008 kl. 19:14
av mini2fast4u
plocka av framhjulen o mät bromsskivorna! Är de 7" är det en cooper är de 7,5" o lite grövre med tjocka driv knutar där ute är det en S!
Postat: 18 januari 2008 kl. 19:21
av mini2fast4u
av bilderna att döma, och att hastighetsmätaren går till 210 samt att det ser ut som s bromsar fram , bromservo hade bara s en, samt dubbla tankar och om inte ngn stoppat i detta själv, samt att chassienumret att döma skulle jag bedöma denna till en Austin Cooper S 1275 från hösten 1964-66, option på högertank kom inte förräns 65 tror jag! Till 95% säkerhet är det en äkta 1275 Cooper S du sitter på killen

, Maila British Heritage registret o betala 75 pund tror jag det är så får du ett Heritage bevis på bilen hur den levererats och med utrustning o färg samt lev o tillv. datum! Tyvärr har jag inte adressen just här! Någon annan kanske kan hjälpa till med den!
Postat: 18 januari 2008 kl. 19:39
av minitokig
Man kan ju alltid skicka in sitt chassienummer och köpa ett Heritage Certifikat som beskriver bilens skick från fabrik och vad det är egentligen. Kolla på :
http://www.heritage-motor-centre.co.uk/ ... index.html
Kostar en slant men skall man vara säker så..
Tips: Ta bort bilden på chassienumret, annars kanske någon "lånar" numret och beställer ett eget Heritage Certifikat och så vips så finns bilen i fler exemplar än ett, i annat land eller kanske tom i Sverige om du inte hinner före och renoverar och återregistrerar....
Lite noterat på bilderna:
*Dubbla tankar verkar lovande, pekar på att det är en S
*Fästen för "golvplatta" i bagaget är bra om det är cooper, cooper S eller Super de Luxe.
*Är det en 200km/h -hastighetsmätare? isåfall är det lovande, pekar på S
*klädd kant under vindruta =>Cooper eller S
*askfat med lock => Cooper eller S
*innertaket ser nog ut att vara cooper eller S
*ser ut att vara 7.5 tums skivbromsar => S
*Bromsservo pekar på att det är en S
Den ljusblå färgen vet jag dock inte om det är bra eller ej...
Lycka till, verkar vara himla spännande oavsett om det är en S eller "bara" en vanlig Cooper.
Har själv en gammal "vanlig" Cooper -62 som hade stått i 20 år innan jag hittade den

Postat: 18 januari 2008 kl. 21:50
av karki
minitokig skrev:Man kan ju alltid skicka in sitt chassienummer och köpa ett Heritage Certifikat som beskriver bilens skick från fabrik och vad det är egentligen. Kolla på :
http://www.heritage-motor-centre.co.uk/ ... index.html
Kostar en slant men skall man vara säker så..
Tips: Ta bort bilden på chassienumret, annars kanske någon "lånar" numret och beställer ett eget Heritage Certifikat och så vips så finns bilen i fler exemplar än ett, i annat land eller kanske tom i Sverige om du inte hinner före och renoverar och återregistrerar....
Lite noterat på bilderna:
*Dubbla tankar verkar lovande, pekar på att det är en S
*Fästen för "golvplatta" i bagaget är bra om det är cooper, cooper S eller Super de Luxe.
*Är det en 200km/h -hastighetsmätare? isåfall är det lovande, pekar på S
*klädd kant under vindruta =>Cooper eller S
*askfat med lock => Cooper eller S
*innertaket ser nog ut att vara cooper eller S
*ser ut att vara 7.5 tums skivbromsar => S
*Bromsservo pekar på att det är en S
Den ljusblå färgen vet jag dock inte om det är bra eller ej...
Lycka till, verkar vara himla spännande oavsett om det är en S eller "bara" en vanlig Cooper.
Har själv en gammal "vanlig" Cooper -62 som hade stått i 20 år innan jag hittade den

Alltid kul med chassie nr!
Köpte en låda med delar för några år sen med bla lite cooper + s delar från en skrotad bil.
Blev inte förvånad då jag ser en cooper s bil på en träff som har en chassie bricka med nr som jag har hemma i reservdels skåpet,
tur man inte köpte den bilen!/peter
Postat: 18 januari 2008 kl. 23:12
av mini2fast4u
minitokig skrev:Man kan ju alltid skicka in sitt chassienummer och köpa ett Heritage Certifikat som beskriver bilens skick från fabrik och vad det är egentligen. Kolla på :
http://www.heritage-motor-centre.co.uk/ ... index.html
Kostar en slant men skall man vara säker så..
Tips: Ta bort bilden på chassienumret, annars kanske någon "lånar" numret och beställer ett eget Heritage Certifikat och så vips så finns bilen i fler exemplar än ett, i annat land eller kanske tom i Sverige om du inte hinner före och renoverar och återregistrerar....
Lite noterat på bilderna:
*Dubbla tankar verkar lovande, pekar på att det är en S
*Fästen för "golvplatta" i bagaget är bra om det är cooper, cooper S eller Super de Luxe.
*Är det en 200km/h -hastighetsmätare? isåfall är det lovande, pekar på S
*klädd kant under vindruta =>Cooper eller S
*askfat med lock => Cooper eller S
*innertaket ser nog ut att vara cooper eller S
*ser ut att vara 7.5 tums skivbromsar => S
*Bromsservo pekar på att det är en S
Den ljusblå färgen vet jag dock inte om det är bra eller ej...
Lycka till, verkar vara himla spännande oavsett om det är en S eller "bara" en vanlig Cooper.
Har själv en gammal "vanlig" Cooper -62 som hade stått i 20 år innan jag hittade den

Då jag själv jobbat som tekniker på bilprovningen kan crispin vara säker på att hans bil inte kommer kunna "kopieras" i sverige iallafall då vi redan har ett tydligt bevis genom fotodokumentation att hans bil är den rätta samt att ett besiktningsinstrument, kvitto på inbetald skatt eller ett regbevis minst krävs för att kunna göra en regbesiktning hos bilprovningen!
Postat: 18 januari 2008 kl. 23:15
av mini2fast4u
crispin! Du nämner i texten att det finns ett besiktningspapper i ena dörren! Ta vara på det, det är din nyckel till att säkerhetsställa bilens identitet, med hjälp av regnumret på bilen o det pappret kan du få kopia hos länsarkivet på senast utskrivna regbevis! Med hjälp av detta kan du sedan registrera bilen på nytt!
Postat: 18 januari 2008 kl. 23:19
av mini2fast4u
som micke skriver ovan så är inte en cooper "bara" en cooper idag! En cooper i renoverat originalskick kan mycket väl betinga ett värde på ca 100000:- idag! det du! Men alla faktorer pekar åt att det är en äkta S!!!
Så kom igen, ta tjuren vid hornen o kör på! Lycka till o välkommen i gänget!
Ps: Mk1 kojan är det charmigaste som finns!!! men passa dej, de blir som en drog!

Postat: 18 januari 2008 kl. 23:20
av Anders Bohman
Tyvärr är det så att det surrar ikring en del bilar som är rena falsarium.
det är ju så att ju mer en bil är värd desto fler personer ser en chans att tjäna en hacka. Jag har hört att man kan (kunde) gå in i något slags register och hitta bilnummer från skrotade bilar och på så sätt skapa en ny identitet.
Alltså bygga en vanlig koja med s-prylar och få en "riktig" S.
Sedan var det någon som undrade om färjer på S-bilarna och det fanns en uppsjö olika blandningar. Min 64a S 1071 skall iaf bli Old English White med svart tak. Fast jag är jäkligt sugen på att måla taket Tartan red. Jag har letat som en stolle på nätet för att hitta någon gammal racebil som hade den kombinationen. Någon som har sett?
Anders som hoppas åka konbana igen nu våren 08
Postat: 18 januari 2008 kl. 23:34
av mini2fast4u
Anders Bohman skrev:Tyvärr är det så att det surrar ikring en del bilar som är rena falsarium.
det är ju så att ju mer en bil är värd desto fler personer ser en chans att tjäna en hacka. Jag har hört att man kan (kunde) gå in i något slags register och hitta bilnummer från skrotade bilar och på så sätt skapa en ny identitet.
Alltså bygga en vanlig koja med s-prylar och få en "riktig" S.
Sedan var det någon som undrade om färjer på S-bilarna och det fanns en uppsjö olika blandningar. Min 64a S 1071 skall iaf bli Old English White med svart tak. Fast jag är jäkligt sugen på att måla taket Tartan red. Jag har letat som en stolle på nätet för att hitta någon gammal racebil som hade den kombinationen. Någon som har sett?
Anders som hoppas åka konbana igen nu våren 08
Anders, jag tror jag har någon mini world eller minimagazine ngn stans med en mk1a lackad vit med rött tak!

vet dock inte om det är tartan red??? Men det är väl klart att du ska ha taket svart!!! De är såå snygga! Min Cooper S 65 har varit vit med rött tak en gång i tiden, har dock bara svartvita kort på den !, nu är den i en salig massa kulörer, ser ut som den va grön från början, sen blå , sen vit o sen metallic röd suck...... ja jösses, säger då det! min 1071a -64 som idag är illgrön med orange tak ska iaf få originalkulör från fabrik då den varit tartan red med svart tak!
sorry crispin att vi lånat tråden, men visst är den lite fulfräck i den färgen Anders? Fast original blir nogh bättre!
