Vid broms, drar som fan åt höger.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
minimini

Re: Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av minimini »

jag har just skrotat en 75 med 2 krets bromsar jag ska kolla upp hur det är dragit o även kolla om det är någon bätre ritning i min verkstads handbok. kommer tillbaka med resultatet när jag har varit i garaget
TURBO ROCKS..
henriks bygg
minimini

Inlägg av minimini »

hej
nu har jag kollad på 75an. när du står fram för bilen på o tittar så sitter fördelaren till vänstre o ser ut som ett H på toppen till höger sitter överste röret ifrån huvedcyl. till vänstra sitter understa röret ifrån huvedcyl. på vänstra sida sitter röret till högerframhjul. i bunden till vänstra sitter vänstra bakhjul. till höger sitter högre bak + vänstra fram. hoppas du förstår min beskrivning jag kan tyvärr inte skicka dej en ritning vet inte hur man gör :D
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Helipop

Inlägg av Helipop »

Problem:

Höger fram tog ju först vilket vi konstaterat då bilen oxå drog till höger. Alltså låg det ju nära till hands att vänster fram inte tog tillräckligt fort. En enkel lösning hade ju varit en justering av backläget så att kolvarna justerade ut sig och inte gick tillbaka för långt på vänster fram. Dock var det inte lika lätt.

Åtgärder:

Sen problemets början har jag börjat med att lossa huvudbromscylindern, kollat tätringar, bytt tätringar och monterat en renoveringssats. Satt tillbaka huvudbromscylinder. Efter det luftat och justerat ett otal gånger. Problemet kvarstod. Jag köpte sen en sats med bromscylindrar av en trevlig person här på forumet. Efter det bytte jag vänster bromsslang och vänster bromscylindrar. En aning bättre bromsförmåga blev som resultat. Men fortfarande samma problem. Bytte då dagen efter även höger bromscylindrar och upptäckte innan bytet att när trumman var lös och min far pumpade på bromsen så stod en kolv ute utan att dra tillbaka. DÄR just där kom lösningen på problemet. Alltså bytte jag bromscylindrar på båda sidor fram och testkörde. Då kom nästa problem. Bromsen tog bara bak och gick lätt till mitten av pedaltrycket för att sen ta stopp. Med andra ord så tog den aldrig fram utan bara i bakre trummorna då vid halvt pedaltryck. En distinkt bromsande känsla efter halvt pedaltryck. Först kom det som en liten besvikelse då vi åtgärdat allt tänkbart. Men sen kom vi fram till att en justering av trummorna fram borde räcka. Sagt och gjort. Nu är bilen fullt körbar! Bromsarna tar kanon och jämnt.

Lösning:

Höger bromscylinder hade kolven ute hela tiden vilket gjort att den hade kort väg att röra sig hela tiden medans vänster hade lång väg. Byte av bromscylindrar fram, främst på höger sida var nyckeln till problemet. Men även bromsslang vänster fram byttes, nya bromscylindrar på båda främre bromsar, luftning och justering. Sen var det klart! Kanon. Och bäst av allt, fan va smidigt allt gick. Ingen fastrostad skruv eller sånt som förstörde lyckan. Enda "problemet" jag haft var att justerskruven höger fram gick av på baksidan av bromsskölden. Men det gick att justera med polygrip från insidan och sen trycka på trumman och justera andra skruven som var hel...

Sagan fick sitt lyckliga slut... Tack för all hjälp!
Skriv svar