Sida 2 av 2
Re: Trimma koja tips.
Postat: 20 juni 2009 kl. 20:09
av hockne
Manne skrev:hockne skrev:Ola skrev:Du åker inte långt med en koja med 110 hk och en A serie motor. Utan följe bil och massa reservdelar
Allt går sönder .. bara frågan hur mycket och hur fort.
/ola
http://www.faroutracing.nu
Aj då :S
Så är det som att köra bubbla? 80 på motorvägen?
Hade uppe min typ3:a i 170, då höll man krampaktigt i ratten (fuskade lite med 2 liters bussmotor & dubbla weber DCOE)
/ m
´
flickan får upp sin bubbla i 130 helt org

Re: Trimma koja tips.
Postat: 21 juni 2009 kl. 12:19
av _clubman_
Ola skrev:Du åker inte långt med en koja med 110 hk och en A serie motor. Utan följe bil och massa reservdelar
Allt går sönder .. bara frågan hur mycket och hur fort.
vadå? har min 1380 som bruksbil på sommarn! 1380 runt 100 strecket i motor.. visst fan kan det gå sönder som just nu men följebil inte då!
Re: Trimma koja tips.
Postat: 21 juni 2009 kl. 12:20
av Snailspeed
Har kört en del med Coopern nu och brorsan hade den som bruksbil ett tag i våras och det har fungerat utan problem. Det enda är att den drar en del olja och är hopplös i stadstrafik. Den har förhoppningsvis runt 90 hästar.
Motorn är en MG 1300 högkompsmotor med Kent Megadyne 649 kam (300 graders fullrace), dubbla SU HS4:or (1,5") med långa trattar och ett LCB-grenrör.
Re: Trimma koja tips.
Postat: 21 juni 2009 kl. 18:54
av Ola
Re: Trimma koja tips.
Postat: 21 juni 2009 kl. 21:20
av _clubman_
givetvis! om det är i närheten här så utan tvekan! alltid hjälpa en koja i nöd!

Re: Trimma koja tips.
Postat: 21 juni 2009 kl. 22:27
av Mini Maz
Finns ju hur mycket som hälst i trimm väg till kojan.
Det beror ju på vilken nivå du vill lägga dig, smakar det så kostar det
Men köp boken Tuning the A-series där finns allt du behöver veta om A-series och trimmningen.
Re: Trimma koja tips.
Postat: 22 juni 2009 kl. 21:38
av hockne
På motorn så skulle jag väl kunna lägga ut 5000-7000 kr.
Vill att motorn ska hålla, så vill ju inte överladda den
Men vill ha lite mos i bilen så att man kommer fram,
har läst på lite nu och runt 70 - 110 hk vill man ju ha.
Men vill att sakerna ska hålla helt.
Ska inte behöva sitta och tänka på om det håller eller inte.
Just nu så som det ser ut så blir det en 1275 motor som ska trimmas lite,
sen så får man köpa en motor till som man får bygga lite mera på senare.
Ska åka och kolla motor imorgon,
en polares pappa har en 1275 motor som bara står,
så tror att den åker med mig hem.
Vad ska man tänka på ?
Re: Trimma koja tips.
Postat: 23 juni 2009 kl. 11:28
av Litenmentuff
vad jag inte tänkte på när jag köpte min första 1275 motor var att det kostar pengar att bygga en 100hks motor. insåg snabbt att det va billigare att köpa en "färdig" motor med trimkam förgasare uppborrad än att köpa grejjerna själv.
så jag sålde min 1275 motor jag skulle trimma och köpte en färdig byggd istället. för några tusenlappar till. och på det har jag bra många tusenlappar i mellan skillnad att köpa annat till bilen .-

Re: Trimma koja tips.
Postat: 24 juni 2009 kl. 00:23
av minimini
5000-7000 kr

för en trimmad 1275 med 100+ häster vilken värld lever du i , sätt en nolla bakom då har du närmare rätt pris för en bra motor med låda
Re: Trimma koja tips.
Postat: 24 juni 2009 kl. 05:37
av hockne
minimini skrev:5000-7000 kr

för en trimmad 1275 med 100+ häster vilken värld lever du i , sätt en nolla bakom då har du närmare rätt pris för en bra motor med låda
Om du läser så frågade dom hur mycket jag vill lägga ut,
och sen så skrev jag 5000-7000 kr.
Men jag skulle vilja ha 100hk.
Men det va inget måste.
Motor hemma

Re: Trimma koja tips.
Postat: 24 juni 2009 kl. 09:09
av Litenmentuff
mini med 94hks motor är ju mini era turbo som enligt fabrik gjorde 0-60mph på ca 7.8sekunder
bara för att få en uppfattning om vilka fart resurser man får. vilket borde vara väldigt skoj.
och en orginal mini 1275 (ca 60hks) gör 0-60mph på ca 13sekunder vilket inte är så jätte häftigt kanske men är rätt skoj tycker jag.
och en orginal 1000 mini gör 0-60mph på ca 27sekunder. vilket är as coolt
så med tanke på vad en 90hks motor presterar kan man ju börja fundera på hur skoj det kan bli med turbo och ensådär 140hks
så lite mer onödig fakta.