Sida 2 av 2
Re: Dämpning
Postat: 1 september 2009 kl. 22:07
av Fabbe
Varför tror du inte jag har någon dämpning fram? Varför ska jag byta ut dem när dem fortfarande funkar?
Det enda som behövs är att fylla på trycket, det läcker inte det var jag som råkade släppa på trycket.
Bak är det gummin och dämpare och det funkar fin fint.
ska ta och prata med Snailspeed och se ifall han kan hjälpa mig att fylla på.
Re: Dämpning
Postat: 1 september 2009 kl. 22:25
av Manne
Fabbe skrev:Varför tror du inte jag har någon dämpning fram? Varför ska jag byta ut dem när dem fortfarande funkar?
Nästan längst ned på sidan som jag länkar till finns en illustration av hur hydrolasticen funkar. Om inte vätskan fram har någonstans att ta vägen vi ihopfjädring så blir det nog lite stumt + att efter ett tag går nog fjädringdonet sönder.
http://www.carbibles.com/suspension_bible.html
Rätt kul sida jag hittade förresten (Om man är intresserad av fjädring/hjulupphängning förståss)
/ M
Re: Dämpning
Postat: 2 september 2009 kl. 07:19
av makervall
Som Manne skriver så är ju meningen med vättskan att den ska förflytta sig mellan donen fram och donen bak. Om vättskan inte har någonstans att ta vägen så borde den bli ganska stumm. Men jag har aldrig provat att ha en uppsättning som du har så jag ska ju inte säga med 100% säkerhet att det inte går.
Det är möjligt att man kan strunta i att vakumsuga så att det är en del vatten och en del luft och på det viset komprimera luften i donet!?
Men är du nöjd med fjädringen i din bil så är det väll inget problem att köra vidare.
Eftersom du säger att det är dämpare bak så ser det ju ut som om de har konverterat bakfjärdingen efter konstens alla regler så den ser iaf ut att vara helt ok.
/Magnus