Sida 2 av 5

Re: Totalrenovering Mini 1000 -70 (MYCKET rost)

Postat: 10 november 2009 kl. 16:52
av Mangaloranga
macaholic skrev:Du milde tid, den så ju relativt fin ut innan du började skruva ner den.
Jag skulle aldrig vågat mig på det jobbet den saken är klar, nu hör det kanske till saken att jag inte heller är speciellt bra på sånt, så det kanske är därför.
Kan inte annat än imponeras över någon som inte bara skrotar hela bygget, för det hade nog varit min lösning på problemet.

Tanken har funnits där vill jag lova.
Men då har man ju förlorat, och det kan man ju inte acceptera........ :twisted:

Re: Totalrenovering Mini 1000 -70 (MYCKET rost)

Postat: 10 november 2009 kl. 17:10
av macaholic
Respekt!

Re: Totalrenovering Mini 1000 -70 (MYCKET rost)

Postat: 10 november 2009 kl. 23:34
av Mangaloranga
Jobbade på lite mer igår kväll.

Svetsade klart främre delen av golvet på vänster sida och slipade svetsarna samt la provisoriskt på lite grund så det inte börjar rosta.

Kapade sedan ur bakre delen av golvet på den sidan

Bild

Provpassade dit den nya plåten

Bild

Som ni ser på denna bild så är passformen sådär på dom.
Får skära ut en kil och knacka till kanten så att den passar mot förvaringsfacket (hela plåten ska ut ca 1cm mot tröskeln). Däremot var passformen väldigt bra på längden :)

Bild

Å så här ser garagegolvet ut efter lite grovarbete....
Dax att städa kanske???

Bild

Ska se om jag hinner ut en sväng imorgon kväll, idag var det Hockey ( och Skellefteå fick sin 4:e raka förlust :cry: )

Re: Totalrenovering Mini 1000 -70 (MYCKET rost)

Postat: 12 november 2009 kl. 21:51
av Mangaloranga
Fixat och donat lite till i garaget.
Tillverkat ett par plåtar som jag passade in

Bild

Kapade bort dom rostiga plåtarna och punktade fast den nya gaveln

Bild

Tyckte att orginalkonstruktionen på främre fästet för bakvagnen så lite klent ut, så jag offrade utrymme i förvaringsfacket för att göra en förstärkning

Bild

Bild

Nu blir det nog uppehåll i garaget ett par dagar för att leva... ;)
Kanske får en lite lucka på söndag hoppas jag.

Re: Totalrenovering Mini 1000 -70 (MYCKET rost)

Postat: 12 november 2009 kl. 22:08
av macaholic
Vart har du köpt den plåten som hade så dålig passform?
Jag har ju trots bättre vetande köpt ett lik jag med, så nu måste jag köpa på mig plåt i mängder och då vill jag försöka undvika plåt som inte har bra passform.
Jag tänkte beställa från England direkt, för jag inbillar mig att det skall vara billigare

Re: Totalrenovering Mini 1000 -70 (MYCKET rost)

Postat: 12 november 2009 kl. 22:54
av Drutten
macaholic skrev:Vart har du köpt den plåten som hade så dålig passform?
Jag har ju trots bättre vetande köpt ett lik jag med, så nu måste jag köpa på mig plåt i mängder och då vill jag försöka undvika plåt som inte har bra passform.
Jag tänkte beställa från England direkt, för jag inbillar mig att det skall vara billigare
Det ÄR mycket billigare! Kan jag intyga.. t o m original-plåtarna är billiga.

Drutten

Re: Totalrenovering Mini 1000 -70 (MYCKET rost)

Postat: 13 november 2009 kl. 09:17
av Mangaloranga
macaholic skrev:Vart har du köpt den plåten som hade så dålig passform?
Jag har ju trots bättre vetande köpt ett lik jag med, så nu måste jag köpa på mig plåt i mängder och då vill jag försöka undvika plåt som inte har bra passform.
Jag tänkte beställa från England direkt, för jag inbillar mig att det skall vara billigare
Den golvplåten är köpt från Dalhems.
Det är en piratplåt och inte en orginal.

Av tidigare erfarenheter med andra märken, så är sällan piratplåtarna bra.
Lite smide behövs alltid för att dom ska passa, bland dom värre exemplen är en repplåt till en framskärm jag köpte till förra projektet. Den var ungefär 2 cm för lång!! Hela plåten var kanske 3dm, så det är rätt stor skillnad :shock:

Sedan tror jag att det är så att toleranserna inte var så exakta på den tiden.
Pressverktygen som används idag är väl ofta slitna orginalverktyg, vilket innebär att toleranserna blir ännu luddigare!
Och om det dessutom har varit ett gäng klåpare som genom tiderna lappat i ny plåt här och där (som på min) blir ju inte saken bättre precis.

Men av dom plåtar jag köpt från Dalhems hittills så har dom inte varit så tokiga, men lite justeringar har som sagt behövts.

Re: Totalrenovering Mini 1000 -70 (MYCKET rost)

Postat: 13 november 2009 kl. 10:57
av minitokig
bra jobbat, det går framåt :-)

Re: Totalrenovering Mini 1000 -70 (MYCKET rost)

Postat: 14 november 2009 kl. 00:19
av Sudden
Snyggt! Vilket kanonjobb du gör, önskar man hade en svets och var lika duktig på att svetsa, då skulle inget stoppa mig.... :lol:

Jag blir alltid lika glad när någon räddar en bil som körts ner och rostat så pass mycket ändå.
Ser fram emot mer av detta projekt, man bli ju så sporrad själv!

Re: Totalrenovering Mini 1000 -70 (MYCKET rost)

Postat: 21 september 2010 kl. 15:17
av Mangaloranga
Nu ska jag igång i garaget igen!!
Blir byte av kaross istället för att fortsätta laga den "gamla".

Har fått tag i en riktigt ok nästan rostfri kaross, behöver lappas på ett par ställen och ett par nya yttre trösklar (dom gamla var buckliga med ytrost).

Ska uppdatera med bilder så småningom....

Re: Totalrenovering Mini 1000 -70 (MYCKET rost)

Postat: 23 september 2010 kl. 08:55
av Mangaloranga
Fasen vad roligt det är att skruva igen!!!!

Gick ut igår och skulle pilla lite en timme, slutade med att klockan var 01.00 och instrumentbrädan på passagerarsidan var klar!! :shock:

Re: Totalrenovering Mini 1000 -70 (MYCKET rost)

Postat: 24 september 2010 kl. 19:08
av Mini Maz
Låter bra det Magnus! Väntar på ett bildbevis :D

Re: Totalrenovering Mini 1000 -70 (MYCKET rost)

Postat: 27 september 2010 kl. 13:50
av Mangaloranga
Här kommer ett par bilder.

Hoppas på att få lite tid i garaget ikväll igen....

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Totalrenovering Mini 1000 -70 (MYCKET rost)

Postat: 29 september 2010 kl. 10:45
av Mangaloranga
Lite mer bilder från gårdagen

Urkapat på förarsidan i hjulhuset fram, även plåten är formad och tillklippt

Bild
Bild

Golvet inpassat och punktat

Bild

Hjulhuset på höger sida svetsat och klart

Bild

Tyvärr så tog gasen till svetsen slut, så ja har handlat ny flaska på morgonen och hoppas kunna fortsätta ikväll!!

Har upptäckt att "kardantunneln" ser olika ut på dessa två karosser.
Det som skiljer är att den framför tvärbalken är fyrkantig på den nyare karossen medan den är rundad på den äldre.
Hålet för växelspaken är dessutom centrerat på den nyare, medan det är förskjutet mot förarsidan på den gamla.

Varför är det så? Är det så att växellådan eller växelföraren är olika mellan årsmodellerna??

Tacksam för svar

//Magnus

Re: Totalrenovering Mini 1000 -70 (MYCKET rost)

Postat: 29 september 2010 kl. 12:48
av heemini
Jo från 73, tror jag det var, så byttes länkaget till växellådan. Det kallas därefter "rodchange" och har annorlunda infästningar och därför annat hål i bottenplattan. Vilken motor/växellåda tänker du använda? Ska du ha den från den gamla så får du nog svetsa på ett par nya fästen för spaken.