Nu åker snart datorn ut genom fönstret!
Re: Nu åker snart datorn ut genom fönstret!
Nu har volymfunktionen slutat fungera i media spelaren. VLC kan jag inte spela filmer i för den käkar upp 40-50% av CPU:n, normalt?
Kan itne skriva mejl på facebook längre för mozilla hänger sig ungefär var tredje minut så man får komma ihåg att spara texten då och då.
Nej, det bär utför, snart dags för en blåsning för att se om det hjälper.
Kan itne skriva mejl på facebook längre för mozilla hänger sig ungefär var tredje minut så man får komma ihåg att spara texten då och då.
Nej, det bär utför, snart dags för en blåsning för att se om det hjälper.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Jomenvisst, förra helgen kom det. Satt och spelade Homm5 och skärmen blev svart. Har inte lyckats få igång den. Var och hälsade på tjejen i Göteborg denna helgen och passade på att kliva in i Macforum på Östra hamngatan och är nu en glad ägare till en 13" macbook pro för 12papp. Får se hur länge den funkar nu =o)...
macbook pro kommer att hålla länge. Det som brukar gå sönder är själva den där vita laddaren, kabelbrott just där den kabeln lämnar själva transformatorn, men det går alltid att laga själv det där.
Välkommen till Mac
Välkommen till Mac

Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Jo, mycket är enklare men är massa att lära sig! Hittar inte hårddisken än, försökte spela upp musik från en bärbar hårddisk men råkade istället börja flytta över massa musik och nu hittar jag inte dem=o) Men uhhhh vad sköna funktioner det finns!
Jättebra om det funkar ja, går varken installera eller köra från CD på min Acer laptop och inte heller på min stationära. Hur vet man vilken hårdvara som funkar att köra tex. Ubuntu på? Körde det paralellt med Windows i min gamla stationära och det var rätt käckt.....Hylsan skrev:näh, visserligen kommer jag knappt ihåg när XP kom så jag vågar inte säga varken bu eller bä.
Naturligtvis är det så att den har varit i gång i många år vilket bidrar till att den blivit så bra.
Kör Ubuntu (Mythbuntu) på min HTPC, vilket funkat hyfsat bra faktiskt. Ska lägga in nya 9.10 i helgen tänkte jag. Det är som du säger, känns nästan som windows. Jättebra att man kan köra liveCD också, dvs man slänger in en CD och startar om datorn och vips har man linux utan att installera något på HDD. Plocka ut Cdn och du är tillbaka i windows.
Men windows 7 sägs ju vara rätt schysst...kanske blir att testa det...
/Hylsan
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Du kan ställa in Finder sà att hàrddisken visas pà skrivbordet. Annars nàs den fràn vilket öppet fönster som helst, i pop-up menyn.
En grej är väldigt smart, det är att använda en Windows mus (med högerklick) i stället för mac musen. Dà fàr du enkelt tillgàng till en massa undermenyer och extra finesser. Sà slipper du hàlla pà med alt tangenten hela tiden.
Macen kommer att känna igen Windows musen utan problem.
I-tunes är lite klurig. Det du ser i I-tunes är bara "shortcuts" , själva musik filerna lägger sig som i windows i en mapp som heter i-tunes och som är dold i document, my music, i-tunes. Sà fort du flyttar en musik fil till en annan mapp , sà hittar inte i-tunes programmet filen längre. Det är bara att slänga allt i I-tunes (alltsà i programmet, alla "shortcuts") och fylla pà igen fràn mappen med dem "verkliga" musik filerna.
En grej är väldigt smart, det är att använda en Windows mus (med högerklick) i stället för mac musen. Dà fàr du enkelt tillgàng till en massa undermenyer och extra finesser. Sà slipper du hàlla pà med alt tangenten hela tiden.
Macen kommer att känna igen Windows musen utan problem.
I-tunes är lite klurig. Det du ser i I-tunes är bara "shortcuts" , själva musik filerna lägger sig som i windows i en mapp som heter i-tunes och som är dold i document, my music, i-tunes. Sà fort du flyttar en musik fil till en annan mapp , sà hittar inte i-tunes programmet filen längre. Det är bara att slänga allt i I-tunes (alltsà i programmet, alla "shortcuts") och fylla pà igen fràn mappen med dem "verkliga" musik filerna.
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Alt-knappen? Har nog inte använd den än! Knappt ctrl heller, förutom när jag tryckt fel =o)
Tack för infon, då blir det väl att först hiva alla musik jag råkat komprimera till wma-filer och sedan skicka över resten till hårddisken så jag kan lyssna på skoten också =o) *dumt
Åter igen, tack för informationen, har mycket att lära.
Hur ofta ska man använda ett batteri för att det ska hålla så länge som möjligt? Ska man "mjölka" det så ofta som möjligt eller ett par ggr i veckan?Kanske dum fråga. Bättre å googla sig fram!
Tack för infon, då blir det väl att först hiva alla musik jag råkat komprimera till wma-filer och sedan skicka över resten till hårddisken så jag kan lyssna på skoten också =o) *dumt
Åter igen, tack för informationen, har mycket att lära.
Hur ofta ska man använda ett batteri för att det ska hålla så länge som möjligt? Ska man "mjölka" det så ofta som möjligt eller ett par ggr i veckan?Kanske dum fråga. Bättre å googla sig fram!
Negativt med Mac
Den nya inköpta macbooken är ju helt underbar och sååå enkel att använda när man väl börjar få kläm på alla funktioner. Men skon klämmer lite och jag är lite besviken.
Varför har laddaren så kort kabel? Jag har svårt att hitta någonstans att sitta (sitter i soffan med uttaget vid armstödet men kan inte ha datorn på bordet utan att jag snubblar på den eller måste hoppa över den).
Ni andra trogna mac-användare, har ni samma problem eller finns det en lösning?
Varför har laddaren så kort kabel? Jag har svårt att hitta någonstans att sitta (sitter i soffan med uttaget vid armstödet men kan inte ha datorn på bordet utan att jag snubblar på den eller måste hoppa över den).
Ni andra trogna mac-användare, har ni samma problem eller finns det en lösning?
Förläng kabeln! 

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Du kan ju byta sladden från laddaren till väggen. Det är en vanlig sladd som bla radioapparater brukar använda.
Tyvärr inte på en mac. På min trycker jag in laddaren i väggen och sedan går kabeln direkt till datorn. Skulle ju isf funka med en vanlig förlängninskabel, men det känns inte rätt om man bara behöver 0,5-1meter extra.sjohan skrev:Du kan ju byta sladden från laddaren till väggen. Det är en vanlig sladd som bla radioapparater brukar använda.
Tack ändå
Jag har en macbook där kan man ta av den yttersta delen och sätta i en sådan sladd istället.
Ahhh, tack, kollade på min nu, där var jag allt lite väl vrång =O) Tack för att ni rättar mig och mina trångsynta tankar! =O)sjohan skrev:Jag har en macbook där kan man ta av den yttersta delen och sätta i en sådan sladd istället.
/Joel
På mina följde det till och med med en längre sladd. Fick du inte med en?
Tror inte det. öppnade den lite väl hastigt och kartongen ligger i en lägenhet i Göteborg, får be innehavaren att ta en titt om jag glömt något. Köpte mig ändå en pro så man får ju hoppas att jag var alldeles för ivrig när jag köpte den. =O)sjohan skrev:På mina följde det till och med med en längre sladd. Fick du inte med en?