Sida 2 av 2

Re: för höga avgas värde enligt spb

Postat: 30 juli 2014 kl. 00:07
av RAINIER
Kolla tändkablarna, kolla om alla har ett motståndsvärde mellan 1 och 10k ohm (akta att din multimätare inte visar mega ohm, då är en tändkabel paj. Kolla också att de är original Rover kablar och inte nån Biltema version.
Ps. Vad fanns det för fel som diagnos verktyget visade?

Re: för höga avgas värde enligt spb

Postat: 18 mars 2015 kl. 16:53
av ydrolina
det börjar bli som en netflix serie :-) Tar aldrig slut.
Nu har jag bytt olja, cat, tändstift, tändkablar, tändmodul (ignition coil) , och även den trasiga generatorn...och hoppsan, avgasvärden är fortfaranda alldeles för höga. HC 770 istället för 999 (bilprovningsmätare nstannar ju där) och CO lite för hög.
Nästa steg, byta lambda sensorn och MAP sensorn.

Spännande.

Re: för höga avgas värde enligt spb

Postat: 18 mars 2015 kl. 21:06
av silverbullet 96
Have you tested the ECU for any fault codes?

Re: för höga avgas värde enligt spb

Postat: 18 mars 2015 kl. 22:55
av ydrolina
yes. Rainer gave the car a test, zeroed some fault codes, looked for vacuum leaks and even checked compression.
(b.t.w, I never pais him anything for that. Have to remind him...)
Funny thing is that car is running very smoothly.
Next suspect : the lambda sond..... we´ll see...

any other ideas ?

Re: för höga avgas värde enligt spb

Postat: 18 mars 2015 kl. 23:13
av silverbullet 96
you really need to see the fault codes, clearing them wont do much as they will come back.

The key data is the live data as the car is running, and then you can get closer to the sensor / wiring even part of the ECU which is causing the problem.

My SPI was running fine I thought, though i also had high emissions. I ended up having to send my ECU to be repaired.

Re: för höga avgas värde enligt spb

Postat: 19 mars 2015 kl. 00:37
av RAINIER
I suspect the catalytic converter. I've spoke to my Dutch colleagues that work a lot with those kinds of problems with Mini's and it appeared that the cats you buy from for example MiniSpares are not working properly. No wonder if you think about how cheap they are (China shit?).
My ex colleagues buy cats from a local supplier and they work fine.
Unfortunately China shit has also sneaked into the Mini world. I know this problem with aircooled VW's for a long time, but not until recently I've noticed really bad quality in Mini parts too....
The MAP sensor is very possible.

Last year I had a problem with a 1996 SPI and it appeared to be a faulty ECU, which normally never happens. But the customer told me that someone had welded the sills and most likely didn't disconnect the battery. That will definitely destroy your ECU.
Unfortunately, late SPI's and MPI's have an alarm system connected to the ECU, so just swapping to another ECU is not an option.
But we're not giving up, let's book a time this spring and we'll find the problem.

Re: för höga avgas värde enligt spb

Postat: 30 juli 2015 kl. 10:53
av ydrolina
the mysterious high HC / Co values of the Rover Mini :


-It is now certain that no electronic sensors are at fault. nearly all changed and fault code cleaned.
-The engine is not leaking oil into the chambers. (that´s a good news) Tear down and no fault found.

-Culprit could now be the fuel pump....it delivers to little fuel (how this fucks up the exhaust values I don´t know) . Last year Rainer had reacted that the fuel consumption was strangely low.

The quest continues :-)

Re: för höga avgas värde enligt spb

Postat: 9 augusti 2015 kl. 21:22
av lalaw
vad är lambdavärdet?

Re: för höga avgas värde enligt spb

Postat: 11 augusti 2015 kl. 18:19
av ydrolina
helt ok nu. det är HC och Co värden som är för höga. fast nu har jag överlämnat allt åt en rover verkstad.

Re: för höga avgas värde enligt spb

Postat: 11 augusti 2015 kl. 18:29
av RAINIER
Rover verkstad, finns det såna kvar?

Re: för höga avgas värde enligt spb

Postat: 11 augusti 2015 kl. 18:49
av ydrolina
Egentligen inte, men på Bromma Bil och motor finns det några gubbar kvar som har varit Rover reparatörer förr i tiden. Nu är dem märkesverkstad för 3 japanska märken.

Re: för höga avgas värde enligt spb

Postat: 19 maj 2016 kl. 17:53
av ydrolina
yes ! Rover minin som hade för höga avgasvärden har gått igenom besiktningen !
Den nya ägaren upptäckte att den splitternya katalysatorn hade ett hål stort som en femma inuti.

Konstigt nog visade både Rainers och Bromma Bils datorprogram inga fel på katalysatorn, och även bilbesiktningen tyckte att felet kom nog inte från kat eftersom lambda värden var bra..... men, det visar att nya grejor kan vara dåliga från start.

Köpte 2 likadana katalysator, monterade på 2 olika bilar. Den ena funkade perfekt, den andra var defekt.

Men nu rullar bilen i.a.f ! Grattis Thomas !