Så då har man blivit med lång hjulbas
- countryman
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 18 november 2004 kl. 23:43
- Ort: Båstad
Re: Så då har man blivit med lång hjulbas
Är intre hundra, men på en mk1 är det väl bara brickan mellan kylare och framskärm som visar chassienumret.
När jag besiktigade för tre veckor sedan var det bara där den minikunniga besiktningsmannen kollade.
Min kombi är också en 65a.
olw
När jag besiktigade för tre veckor sedan var det bara där den minikunniga besiktningsmannen kollade.
Min kombi är också en 65a.
olw
Allt kan repareras!
Re: Så då har man blivit med lång hjulbas
Ja, vi fann numret mellan kylaren och framskärmen men det stämde visst inte. Dessutom så stod det i besiktningsmannens papper att det numret ej gällde efter 1967, utan att det rätta numret skulle befinna sig framför passagerarens stol. Hur det ska tolkas ställer jag mig frågande till men bilen har blivit besiktigad får två år sedan utan problem... Så nu blir det väl att riva bort all limmad isolering och skrapa bort asfaltmatta, suck...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Re: Så då har man blivit med lång hjulbas
Om det är en -65a finns endast numret på plåten vid kylaren, inget i golvet såvida inte någon i efterhand slagit in det.
Har för mig att det från -67 eller -68 kompletterades med numret instansat i högra framgolvet vilket inte var så smart eftersom det är bland det första som rostar bort.
Har du rätt nummer på plåtskylten vid kylaren ska SBP acceptera detta.
Har för mig att det från -67 eller -68 kompletterades med numret instansat i högra framgolvet vilket inte var så smart eftersom det är bland det första som rostar bort.
Har du rätt nummer på plåtskylten vid kylaren ska SBP acceptera detta.
Re: Så då har man blivit med lång hjulbas
Den här räddade mig en gång! Jag stansade in från baksidan så det blev upphöjda tecken.
http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 793&title=
http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 793&title=
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Så då har man blivit med lång hjulbas
Vad stansade du med??heemini skrev:Den här räddade mig en gång! Jag stansade in från baksidan så det blev upphöjda tecken.
http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 793&title=
Re: Så då har man blivit med lång hjulbas
Fick låna ett stans-set från tekniska på SAS ! 
Jag har ett 3mm set som du gärna får låna. Men det är ju rättvänt..... Har du tur med numret ( A, O m.fl) så kanske det funkar bakvänt. Eller tänker jag helt fel nu??
Tror i.o.f inte att så många SBP-killar/tjejer vet att det ska vara gjort underifrån...

Jag har ett 3mm set som du gärna får låna. Men det är ju rättvänt..... Har du tur med numret ( A, O m.fl) så kanske det funkar bakvänt. Eller tänker jag helt fel nu??
Tror i.o.f inte att så många SBP-killar/tjejer vet att det ska vara gjort underifrån...

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Så då har man blivit med lång hjulbas
Nä, men det ska ju vara rättheemini skrev:Fick låna ett stans-set från tekniska på SAS !
Jag har ett 3mm set som du gärna får låna. Men det är ju rättvänt..... Har du tur med numret ( A, O m.fl) så kanske det funkar bakvänt. Eller tänker jag helt fel nu??
Tror i.o.f inte att så många SBP-killar/tjejer vet att det ska vara gjort underifrån...

Alla stansar jag hittat är ju rättvända (dvs fel)..

Re: Så då har man blivit med lång hjulbas
Har ett svagt minne av att British Heritage kunde fixa rätt plåtar mot uppvisande av reg-bevis m.m.
Men här finns de annars:
http://www.wttool.com/index/page/catego ... _id/14977/
http://www.wttool.com/index/page/catego ... _id/21872/
http://cgi.ebay.co.uk/3-8-9-5MM-REVERSE ... 45f3837b4a
http://cgi.ebay.co.uk/3-8-9-5MM-REVERSE ... 45f3837299
Men här finns de annars:
http://www.wttool.com/index/page/catego ... _id/14977/
http://www.wttool.com/index/page/catego ... _id/21872/
http://cgi.ebay.co.uk/3-8-9-5MM-REVERSE ... 45f3837b4a
http://cgi.ebay.co.uk/3-8-9-5MM-REVERSE ... 45f3837299
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Re: Så då har man blivit med lång hjulbas
Tack för bra tips hörreni!
Elfelen fixade, så det passar bra med en beställning, så ska jag nog få rätt på besiktning av dragkrok och bil i slutet på Maj, då jag kommer hem igen.
Jag hade inbrott i bilen igår, de stal min mobiltelefon... Tack och lov så hade tjuven vett nog att trycka upp skjutrutan på kojan istället för att slå in den!
Elfelen fixade, så det passar bra med en beställning, så ska jag nog få rätt på besiktning av dragkrok och bil i slutet på Maj, då jag kommer hem igen.
Jag hade inbrott i bilen igår, de stal min mobiltelefon... Tack och lov så hade tjuven vett nog att trycka upp skjutrutan på kojan istället för att slå in den!
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Re: Så då har man blivit med lång hjulbas
Japp, då var kojan godkänd för att dra en medelfet amerikan med hjul på (250 kg). Begränsat utbud på så små släp men det var mest för skojs skull. Denna besiktningen gick som en dans, inget letande efter chassienummer eller krångel med vägning, totalvikten uppskattad till 1010 kg. Besiktningsmannen var överraskad över vilken fin byggbeskrivning jag tog med mig, vilken skillnad det är på besiktning och besiktning... Det verkar tyvärr inte som om man kan få tillstånd att dra mer med bilen även om man uppgraderar motor, bromsar o.d.
Har nu köpt en original chassienummerbricka som jag stansat in numret i, de finns att få tag i på Minispares.
Har nu köpt en original chassienummerbricka som jag stansat in numret i, de finns att få tag i på Minispares.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Re: Så då har man blivit med lång hjulbas
Hur kan jag då ha 400kg i mitt reggbevis på släpvagnsvikt.. 

Re: Så då har man blivit med lång hjulbas
P.g.a. SBP är djävligt inkonsekventa? Nej, jag vet inte. Men en vanlig "rundnos" kombi får inte dra mer än 250 kg, det är vad SBP har i sin databas. Hade t.o.m. kontakt med en person på SBP som gick genom en gammal mapp i något arkiv för att vara säker. Clubman kombi får dra 305 kg om jag inte minns fel. Mycket synd att inte jag också fick godkänt för lite mer vikt...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Så då har man blivit med lång hjulbas
Är det inte så att man har en högre vikt angiven om man inte har drag, men om man sätter dit ett drag så korrigeras vikten?
clubman 1330
Re: Så då har man blivit med lång hjulbas
Satt och läste lite och kom in på denna tråd.Saloon har 400 kg.Tidiga kombi(vet ej fram till när) har 250 kr och då senare kombi har 305 kg.Har själv en Clubman Estate som jag importerade för 4 år sedan som jag har monterat drag på.Denna bilen finns ej i SBP´s papper så jag fich 400 kg på den då besiktningsmannen ej fann någon annan vikt,givetvis var jag tyst och nöjd när han satte 400 kg),tror nog att jag är ganska ensam om att ha en kombi med denna vikten.

Dr_Cotton skrev:P.g.a. SBP är djävligt inkonsekventa? Nej, jag vet inte. Men en vanlig "rundnos" kombi får inte dra mer än 250 kg, det är vad SBP har i sin databas. Hade t.o.m. kontakt med en person på SBP som gick genom en gammal mapp i något arkiv för att vara säker. Clubman kombi får dra 305 kg om jag inte minns fel. Mycket synd att inte jag också fick godkänt för lite mer vikt...