Sida 2 av 3
Postat: 18 oktober 2005 kl. 00:32
av Helipop
Fan va jag älskar att lära mig nya saker. Grr ge mig mer kunnskaper. =)
Jag har läst om oljor och olika förbränningsmedel osv förr i skolan, men minns inte allt så klart. Men att friska upp minnet med lite nyttiga vetskaper är alltid trevligt.
Fan, jag har inte lagt märke till att bensinpriset är så jävla högt. Trodde det låg runt 10kr. Skatter, skatter och åter skatter.
Postat: 18 oktober 2005 kl. 10:48
av palman
den ligger runt trettonkr nere i skåne...
Postat: 18 oktober 2005 kl. 11:03
av johnson
Är riktigt sugen på att köra min på E85 me,tappen breve mej ST1 tar 6,95 för den...

å lite mer effekt hade vart kul,även om ja då aldrig kört min koja riktigt...
Postat: 18 oktober 2005 kl. 11:11
av Per_cooper
Ställ tändningen lite tidigare, och ställ upp mer soppa sen är det bara tanka å köra hade tänkt att göra det själv.
Postat: 18 oktober 2005 kl. 12:34
av johnson
kanske lite dum fråga men hur ställer man upp trycket lättast? byter man nål oxå?
Postat: 18 oktober 2005 kl. 17:06
av carbs
johnson skrev:kanske lite dum fråga men hur ställer man upp trycket lättast? byter man nål oxå?
Ställa upp trycket gäller om du kör med bränsleinsprutning. Har du vanlig förgasare så gäller byte av bränslenål, kanske även byte av munstycke.
Per_cooper skrev:Ställ tändningen lite tidigare, och ställ upp mer soppa sen är det bara tanka å köra hade tänkt att göra det själv.
Se ovan vad gäller "ställ upp mer soppa"
Det är över hela förgasarregistret som du måste få mer bränsle. Dett går alltså inte att bara sänka munstycket, då kommer bilen att gå alldeles för magert på högre varvtal, inte bra. Att höja bränsletrycket på en förgasare är ett effektivt sätt att få den att flöda med oanade konsekvenser som följd. En SU skall inte ha högre tryck på flottörventilen än ca 0.3 kg. Det finns en del som föreslår att man skall borra upp munstycket, det hjälper till viss del på låga varv, men räcker inte för högre register. Du kan heller inte gå tillbaka till bensin utan att byta till ett nytt munstycke. Det gamla är förstört.
Postat: 27 oktober 2005 kl. 22:53
av carbs
Besiktigade kojan igår, blankt papper. CO 1,8. 100% etanolkonverterad (E85). Filar lite på en startanordning för kallt väder. Det behövs när temperaturen kryper neråt.
Dock har jag problem med att justera tändningen. Fördelaren sitter som berget i motorblocket. Är det någon som har ett bra tips att få loss den utan att aluminiumhuset blir skadat?
Postat: 28 oktober 2005 kl. 07:13
av palman
om du har den med klämman som håller fast den så brukar jag ta en stor skruvmejsel och bända ut den..brukar lossna då
Postat: 28 oktober 2005 kl. 09:54
av carbs
palman skrev:om du har den med klämman som håller fast den så brukar jag ta en stor skruvmejsel och bända ut den..brukar lossna då
Det har jag redan försökt utan att lyckas rubba den. Får nog plocka bort grillen och ta fram stora blåslampan. inget brukar gå upp mot värme för att få bort envisa detaljer.
Postat: 28 oktober 2005 kl. 12:56
av minitokig
En varm Irish Coffee loser mycket......
Postat: 31 mars 2006 kl. 18:28
av EricO
Tjena alla etanoler.
Jag har hört att Etanol/E85 ska vara ganska frätande på aluminum.
någon som har hört något liknande?
det jag har hört ät att nyare bilar klarar det bättre men på förgasar bilar så kan det vara ganska så förödande för förgasaren som ofta är av aluminium.
jag tänker dock nog oxå att köra på E85.
för alla er som tänker börja köra på E85 eller bara testa, så börja försiktigt med en liten skvätt och öka lite efter varje tank just därför att etanolen löser upp eventuella avlagtingar i bränsle tank och rör vilket medför att förgasare och filter sätter igen. hellst ska man rengöra hela systemet innan!
trevlig helg.
Postat: 31 mars 2006 kl. 20:36
av grozzny
Hej,
Så det funkar alltså att köra på etanol i de äldre kojorna, eller kör ni med etanol och blytillsats?
Apropå oktan så har väl E85 ca 108 oktan.
I de nyare kojorna med insprutning kanske man kan använda en flextek? Har en sån installerad i min Fiesta-97 och den funkar, kör dock på bensin tills det blir varmare för den drog så mkt med etanol i kylan. Vet dock inte om den passar i kojan...
//Anton
Postat: 1 april 2006 kl. 08:14
av Jimbo
Postat: 2 april 2006 kl. 12:42
av grozzny
Har de nyare kojorna multipoint eller monopoint injection? Ifall de har multipoint funkar flextek annars inte..
Nån som vet?
Postat: 2 april 2006 kl. 13:08
av Bergström
91-96 har mono (SPI)
97-01 har muti (MPI)