Sida 2 av 2

Re: Delar med mig av mitt Topplocksbyte

Postat: 20 mars 2011 kl. 13:37
av philsson
EXCEL,PATRIK. skrev:Hej igen.
Roligt att det blev bra med ventilerna, motorn brukar bli lite tystare med mindre ventilspel. Om nu en BMC-A kan kallas tyst.
Termostathuet kan sitta lite hårt ibland, ta en gummikubba och knacka runt på sidona av huset, brukar släppa då.
Ut med termostaten och spola med en vattenslang, precis som du har gjort innan, men utan ternostat i huset. Får du inget bra flöde så montera bort kylaren, de nedre fästena är inte roliga. Själv så har jag borrat upp hålen i nedre fäst järnet till 15,5mm och dragit i bulltarna i motorfästet. Då blir bulltskallarna styrningar i 15,5mm hålen i fästjärnet. Blir mycket lättare att ta bort kylaren nästa gång som det behövs.
Töm och spola kylaren, kolla alla slangar så det inte sitter en massa klägg någonstans i systemet. Hjälper inte detta, fast det bruker det göra, så blir det till att riva ut vattenpumpen, kolla hur den ser ut och spola igen.

Hoppas att det löser sig.

Hälsningar.
Patrik.
Tycker mig ha slagit och slitit nog med termostathuset redan. =( Läste dessa två trådar och då blir man ju lite mörkrädd 1 2 Jag funderar på om bultarna är gängade hela vägen ner genom termostathuset? Bör jag se till att få bort dessa innan jag slår och sliter mer?
När jag väl monterat bort termostaten. Hur kontrollerar jag lättast pumpens funktion? Hittade denna billiga pumpen för 150kr som jag nämnde i tidigare inlägg men jag vet inte om den passar min bil. Kan jag förvänta mig att hålet på baksidan av motorn "släpper" om jag spolar en massa.. känns lustigt att man kan trycka in ett verktyg 5cm in i motorn i ett avtappningshål utan att det kommer ut något alls ur det. :?:

Re: Delar med mig av mitt Topplocksbyte

Postat: 20 mars 2011 kl. 14:03
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
På alla BMC-A motorer som jag har skruvat på så har jag aldrig varit med om att termostathuset inte har låsnat efter lite lirkande. Har jag haft tur, läste dina bifogade trådar och undrar om dom har otur eller om jag har tur. Vad vet jag. Som det beskriv i någon av trådarna så kan man ta en extra mutter och dra mot befintlig mutter, gärna med bricka imellan. Dra ihop hårt, för att sen ta tag i den understa muttern och försöka att låssa pinnbulten i toppen. Men jag hade gått på huset med klubban föst. Det finns en risk att gängorna på pinnbullten ger med sig när an försöker att skruva upp dom ur toppen.

Hälsningar.
Patrik

Re: Delar med mig av mitt Topplocksbyte

Postat: 26 mars 2011 kl. 21:37
av philsson
Jag fick loss termostathuset till slut. Banka, spreja, banka, bände till de gick loss. Tog mig ett par timmars våld och fula ord. Som tur var så såg topplocket fint ut, utan jag lyckades bara sabba termostathuset.
Bild
Fortsatte med att försöka spola systemet. Vattnet går igenom fin fint genom alla hål och kanter, men jag får fortfarande inte ut något vatten ur urtappningspluggen. Hur viktigt är detta? Antar att det inte är någon cirkulation där alls? Och att det måste vara därför det kleggar igen. Har som sagt vispat runt därinne med olika verktyg en bra bit in utan framgång och får inte ut mer skit. Kört såndär rengöringsburk i systemet i en halvtimme lite drygt också för att försöka ge det en hjälpande hand. Sket i det tillslut och nu har jag kört med bilen några mil med några pauser. Vad jag kan se så fungerar allt förutom att den trycker ut lite väl mycket vatten. Kan någon bekräfta att det är för att locket till min kylare är ett så kallat "short neck"? Jag har beställt ett "long neck" så blir det troligen mer vatten kvar i systemet. Har ingen givare eller mätare men motorn blir inte särskillt varm de lilla jag har kört. Borde väl vara lugnt så länge det finns någon slags nivå i kylaren? Nytt lock till veckan ivf.
Sen är det inte mer än rättvist att lägga upp en bild för dagen
Bild

Re: Delar med mig av mitt Topplocksbyte

Postat: 26 mars 2011 kl. 22:50
av minijanne
philsson skrev:... men jag får fortfarande inte ut något vatten ur urtappningspluggen. Hur viktigt är detta? Antar att det inte är någon cirkulation där alls? Och att det måste vara därför det kleggar igen. Har som sagt vispat runt därinne med olika verktyg en bra bit in utan framgång och får inte ut mer skit. Kört såndär rengöringsburk i systemet i en halvtimme lite drygt också för att försöka ge det en hjälpande hand.
Du ska riktigt långt in, ta en trådgalje eller liknande och mata in och jucka runt...det går tillslut, jag lovar!

Re: Delar med mig av mitt Topplocksbyte

Postat: 26 mars 2011 kl. 23:36
av Fekkeman
Alla gånger shortneckens fel att det sprutar ut vatten (genom evakueringshålet uppe vid påfyllningen menar du väl?) så ett byte till longneck kommer göra susen. :idea:

Re: Delar med mig av mitt Topplocksbyte

Postat: 27 mars 2011 kl. 00:53
av philsson
Fekkeman skrev:Alla gånger shortneckens fel att det sprutar ut vatten (genom evakueringshålet uppe vid påfyllningen menar du väl?) så ett byte till longneck kommer göra susen. :idea:
Skönt att få en bekräftelse på samma tanke. Ska bli kul att se hur den beter sig med rätt lock. Är det dumt tros att köra bilen med en lägre nivå i kylaren? Tänker mig att så länge som det finns vatten i kylaren och det inte blir för varmt så kan nivån vara nästan hur låg som helst. Men det handlar ju bara om några dagar till jag får det nya locket.

Re: Delar med mig av mitt Topplocksbyte

Postat: 27 mars 2011 kl. 00:57
av philsson
minijanne skrev:
philsson skrev:... men jag får fortfarande inte ut något vatten ur urtappningspluggen. Hur viktigt är detta? Antar att det inte är någon cirkulation där alls? Och att det måste vara därför det kleggar igen. Har som sagt vispat runt därinne med olika verktyg en bra bit in utan framgång och får inte ut mer skit. Kört såndär rengöringsburk i systemet i en halvtimme lite drygt också för att försöka ge det en hjälpande hand.
Du ska riktigt långt in, ta en trådgalje eller liknande och mata in och jucka runt...det går tillslut, jag lovar!
Jag har gett upp dedär känns det som, men bara provat att lirka med mer eller mindre raka föremål. Men jag kommer helt klart in 5cm i blocket och utan att få ut nå skräp. Frågan jag ställer mig är bara hur pass viktigt det är att få "flöde" från det hålet. Föreställer mig att cirkulationen i motorn kan vara hur fin som helst och kyla bra trots att avtappningen är igensatt.. ?

Re: Delar med mig av mitt Topplocksbyte

Postat: 27 mars 2011 kl. 10:24
av minijanne
philsson skrev:Frågan jag ställer mig är bara hur pass viktigt det är att få "flöde" från det hålet.
Viktigt och viktigt :roll: - det blir ju lättare att dränera nästa gång. 5 cm är knappt halvvägs, det rör sig snarare om runt 10-12 cm.