Byta motor
- HerrSlentrian
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
- Ort: Nyköping
Re: Byta motor
Men är det dumt att slänga dit rod change lådan eller? vad är bra med rod change lådan kontra remote lådan, förrutom att remote lådan har stabilare motorinfästning?
Och hur mycket vrid är för mycket vrid för en rod change?
Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Och hur mycket vrid är för mycket vrid för en rod change?
Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
- blacksaabrules
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
- Ort: Öland
Re: Re: Byta motor
Crona skrev:Ok jag ger migblacksaabrules skrev:Hepp, hepp, det räcker med ombyggt fordon![]()
/ Erikdu har nog bättre koll på det än jag
![]()
Mena egentligen att det inte räcker med en registreringsbesiktning.
//Thomas
Ingen fara, tänker inte leka "nätpolis"

Är nog inga problem med för mycket vrid i A motorer med varken den ena eller andra lådan.HerrSlentrian skrev:Men är det dumt att slänga dit rod change lådan eller? vad är bra med rod change lådan kontra remote lådan, förrutom att remote lådan har stabilare motorinfästning?
Och hur mycket vrid är för mycket vrid för en rod change?
Menar mest att det är kanske lite onödigt arbeta att bygga om bilen för den nyare modellen av växellåda för att man tror att nyare alltid är bättre.
/ Erik
Re: Byta motor
Remotelådan känns faktiskt trevligare på de flesta sätt, tycker jag. Mer exakta växellägen plus att man inte behöver lyfta spaken för att få i backen. Länkagets kraftiga hölje gör också att motorn sitter stadigare. Många tävlingsbilar använder remote! Har själv bytt från remote till rodchange men förutom att den, i mitt fall, fungerar bättre med quickshift så hittar jag inga andra fördelar. Finns säkert andra åsikter..... 

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
- HerrSlentrian
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
- Ort: Nyköping
Re: Re: Re: Byta motor
Det är väl mest det att jag har just en rod change låda, och som ser riktigt bra ut.blacksaabrules skrev:
Är nog inga problem med för mycket vrid i A motorer med varken den ena eller andra lådan.
Menar mest att det är kanske lite onödigt arbeta att bygga om bilen för den nyare modellen av växellåda för att man tror att nyare alltid är bättre.
/ Erik

Men hade jag haft en remote så hade det blivit ett sånt bygge.
Lite trevligt att kunna väga fördelar mot nackdelar ibland också.
Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
- HerrSlentrian
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
- Ort: Nyköping
Re: Byta motor
Låter ju inte helt tokigt, och quickshift ska jag också ha så. 
Lådan jag har i nu är ju iaf helt slut. Ettans och fyrans växel funkar ju hyggligt, men resten får man bannemej jobba för att hitta. Går att köra, men är ju inte en jättetrevligt åktur.
Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk

Lådan jag har i nu är ju iaf helt slut. Ettans och fyrans växel funkar ju hyggligt, men resten får man bannemej jobba för att hitta. Går att köra, men är ju inte en jättetrevligt åktur.
Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Re: Byta motor
Att du inte hittar växlarna behöver inte betyda att lådan är helt slut! Upphängningen av "boxen" vid växelspaken är ofta orsaken!
Gummikuddarna är ofta slut vilket innebär att man vevar runt hela paketet istället för bara växellänkaget. Detta gäller iofs för både remote och rodchange. Ny kuddar kostar nästan ingenting och är lätt att byta. Enkelt att pröva innan man dömer ut en växellåda
Gummikuddarna är ofta slut vilket innebär att man vevar runt hela paketet istället för bara växellänkaget. Detta gäller iofs för både remote och rodchange. Ny kuddar kostar nästan ingenting och är lätt att byta. Enkelt att pröva innan man dömer ut en växellåda

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
- HerrSlentrian
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
- Ort: Nyköping
Re: Byta motor
Ok. Det måste jag kolla. Besparar en hel del svordomar isf. 
För motorbytet blir nog inte förrens nästa vinter, eller på hösten. men jag har en del att inhandla tills dess. Vilket jag kanske kan behöva ha hjälp med vad man ska ha och så.
Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk

För motorbytet blir nog inte förrens nästa vinter, eller på hösten. men jag har en del att inhandla tills dess. Vilket jag kanske kan behöva ha hjälp med vad man ska ha och så.
Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Re: Byta motor
Med fräscha gummikuddar ska du inte kunna rubba boxen mer än ca en halv centimeter i sidled.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
- HerrSlentrian
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
- Ort: Nyköping
Re: Byta motor
Ok... För det här är i stil med att växla med en gammal buss,ca 30cm mellan ettan och fyran. Och det är ingen överdrift. 
Så nya gummikuddar får det bli. Ska sätta mig och spåna lite i Jana's katalog.
Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk

Så nya gummikuddar får det bli. Ska sätta mig och spåna lite i Jana's katalog.
Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
- HerrSlentrian
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
- Ort: Nyköping
Sv: Byta motor
Antar att det är denna jag ska ha?
http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 674&title=
Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 674&title=
Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Re: Byta motor
Stämmer. Det är den som fäster själva länkaget i bakkant mot fästet i golvet.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
- HerrSlentrian
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
- Ort: Nyköping
Sv: Byta motor
Ok. Tack.
Tänkte försöka slänga i motorn nu i sommar. Ska porta toppen och lite annat gött först. Men behöver man en effektivare kylare då också kanske?
Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Tänkte försöka slänga i motorn nu i sommar. Ska porta toppen och lite annat gött först. Men behöver man en effektivare kylare då också kanske?
Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Re: Byta motor
Men du.... hur var det??? Har du remote eller rodchange i bilen nu? 
Gummit som du länkade till är till REMOTE!
Har du ROD-CHANGE så är det dessa vanliga:
http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 285&title=
Hänger du dessutom på en så´n här så blir växellägena perfekta:
http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 367&title=


Gummit som du länkade till är till REMOTE!
Har du ROD-CHANGE så är det dessa vanliga:
http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 285&title=
Hänger du dessutom på en så´n här så blir växellägena perfekta:
http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 367&title=

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
- HerrSlentrian
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
- Ort: Nyköping
Sv: Byta motor
Jag har remote sitter på nu. Men har en rod change i bagaget. 
Har inte bestämt mig för vad jag ska ha. En jobbarkompis ville kränga sin 5 växlade remote till mig, så blir nog en remote i slutänden iaf.
Tänkte på det också att på nya motorn sitter ju en Kent 266 kam. Klarar original lyftarna dubbla fjädrar? Såg att minispares hade rätt överkomligt pris på deras dubbla fjäder sats.
Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2

Har inte bestämt mig för vad jag ska ha. En jobbarkompis ville kränga sin 5 växlade remote till mig, så blir nog en remote i slutänden iaf.
Tänkte på det också att på nya motorn sitter ju en Kent 266 kam. Klarar original lyftarna dubbla fjädrar? Såg att minispares hade rätt överkomligt pris på deras dubbla fjäder sats.
Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)