Re: Clubman "That 70s Show"
Postat: 15 juni 2014 kl. 21:28
Fick ytterligare en lucka från pappa-ledigheten, nu i helgen, att göra det där sista inför besiktning. "To Do" listan var ganska diger, men jag plöjde igenom den under lördagen. Fick hjälp av Herr Slentrian att idka hålla-i-mot:are när jag bytte bakre motorfäste! Lite kaffe och allmänt koja-snack efter uträttat ärende, medan hans barn busade utanför garaget 

Sedan följde raden av to do ifrån listan, vilket bockades av i rask följd! Så då kunde jag gå på huven som jag fått folierad..

Folieringen var kanske inte av bästa kvalité, så jag fick kompletterings-pressa ur luften på några ställen. Scoopet hade tydligen misslyckats helt enligt folie-mannen, så jag fick stuka om i planerna... Lackade scoopet i en vit/beige och monterade dit kromlisten. Nu är det väldigt svårt att se att scoopet ifrån begynnelsen är ett uppläggningsfat i rostfri plåt!

Framåt kvällen så tänkte jag att jag ville skifta olja/filter och således filterhållare (från gamla insatsfilter/hållare) till modell spin-on! Tappade ur oljan, lossade insatsfilterhållare. Plockade fram "nya" filterhållare & packning, och skulle ge mig på att lossa pinnbultarna till g:a filterhållaren... Uppriktigt så såg jag ett något mörkt scenario att; Skit också, blir väl att åka "vanlig" bil till Knutstorp om några veckor?
Den vänstra framifrån sett släppte inte med vanliga låsa-två-muttrar metoden.. Så jag fick göra plats och ner med rörtången modell 55cm och ping så släppte den. Den andra släppte lättare med låsa-två..metoden. Ytterligare en hyllning till att jag valde Clubman-modellen, då det är smidigare att komma åt i motorrummet!
Jag är inte rätt person att bekräfta, men till den andra pinnbulten tog jag två gamla topplocksmuttrar, vilket rent kliniskt/mekaniskt torde funka bättre än ordinarie muttrar till filterhållare, som inte är lika mycket gänga på(?) Med förfyllt filter, filterhållare på plats och halva huvudet på väg till Knutstorp, så kunde jag äntligen fylla på motorn med mitt fynd... En obruten femma Valvoline som jag köpte på skroten förra året!

Solen sken och Ronnie Petersons gamla March 712, numera i svensk ägo, kör i egen majestät på Ring Knutstorp under Svensk Sportvagnsmeeting 2014...

Men plötsligt började det regna... Och mitt huvud är tillbaka i garaget denna lördagkväll! Nu är To Do listan överskriden, så jag började titta på den där Alan Mann randen, som jag lackade frontplåten med förra året. Den lyser verkligen "Hagman Vit Sprayburk" lång väg! Sneglade stint på sprayburken jag lackat scoopet med tidigare under dagen, och 45 min senare så är kände jag mig mycket mer nöjd!

Somnade ovaggad igår, men vaknade tidigt idag och kunde knappt bärga mig, utan skippade frukost och sprang ut till garaget. Avmaskering är bland det grymmaste (mig veterligen) varje bilentusiast alltid vill uppleva. Så när detta var gjort la jag nya stripes vid sidan om Alan Mann fältet med svart botten och guld-line i mitten.. Kopplade på batteriet och startade bilen! Jämn och fiiin gång ifrån motorn efter oljebytet för att sedan gasa iväg en provtur. Kände markant skillnad efter bytet av bakre motorfäste. Rystar inte likadant som innan!

Imorgon ska jag dra en "general-repetition" hos bilprovningen, då min bror jobbar där! Ganska skönt att kunna kolla bromsar/justering, CO och justera framlyktorna!
Nu känns det "nödvändigt onda" gjort på 70-tals projektet! Fast roligast, och något jag längtat efter, var när min tjej skulle prova att köra hundkoja för första gången, vilket hon gjorde när vår dotter sov sin eftermiddagslur. Jag behöver inte instruera henne det minsta, mer än att ljuskontakten är lite glapp.. Och sedan fräste hon iväg på byns bakgator.. Kom tillbaka några minuter senare med värsta smajlet och utbrast; Det är ju verkligen som att köra Gokart Summa Summarum: Jag har haft en underbar helg! 


Sedan följde raden av to do ifrån listan, vilket bockades av i rask följd! Så då kunde jag gå på huven som jag fått folierad..

Folieringen var kanske inte av bästa kvalité, så jag fick kompletterings-pressa ur luften på några ställen. Scoopet hade tydligen misslyckats helt enligt folie-mannen, så jag fick stuka om i planerna... Lackade scoopet i en vit/beige och monterade dit kromlisten. Nu är det väldigt svårt att se att scoopet ifrån begynnelsen är ett uppläggningsfat i rostfri plåt!

Framåt kvällen så tänkte jag att jag ville skifta olja/filter och således filterhållare (från gamla insatsfilter/hållare) till modell spin-on! Tappade ur oljan, lossade insatsfilterhållare. Plockade fram "nya" filterhållare & packning, och skulle ge mig på att lossa pinnbultarna till g:a filterhållaren... Uppriktigt så såg jag ett något mörkt scenario att; Skit också, blir väl att åka "vanlig" bil till Knutstorp om några veckor?
Den vänstra framifrån sett släppte inte med vanliga låsa-två-muttrar metoden.. Så jag fick göra plats och ner med rörtången modell 55cm och ping så släppte den. Den andra släppte lättare med låsa-två..metoden. Ytterligare en hyllning till att jag valde Clubman-modellen, då det är smidigare att komma åt i motorrummet!

Jag är inte rätt person att bekräfta, men till den andra pinnbulten tog jag två gamla topplocksmuttrar, vilket rent kliniskt/mekaniskt torde funka bättre än ordinarie muttrar till filterhållare, som inte är lika mycket gänga på(?) Med förfyllt filter, filterhållare på plats och halva huvudet på väg till Knutstorp, så kunde jag äntligen fylla på motorn med mitt fynd... En obruten femma Valvoline som jag köpte på skroten förra året!


Solen sken och Ronnie Petersons gamla March 712, numera i svensk ägo, kör i egen majestät på Ring Knutstorp under Svensk Sportvagnsmeeting 2014...

Men plötsligt började det regna... Och mitt huvud är tillbaka i garaget denna lördagkväll! Nu är To Do listan överskriden, så jag började titta på den där Alan Mann randen, som jag lackade frontplåten med förra året. Den lyser verkligen "Hagman Vit Sprayburk" lång väg! Sneglade stint på sprayburken jag lackat scoopet med tidigare under dagen, och 45 min senare så är kände jag mig mycket mer nöjd!

Somnade ovaggad igår, men vaknade tidigt idag och kunde knappt bärga mig, utan skippade frukost och sprang ut till garaget. Avmaskering är bland det grymmaste (mig veterligen) varje bilentusiast alltid vill uppleva. Så när detta var gjort la jag nya stripes vid sidan om Alan Mann fältet med svart botten och guld-line i mitten.. Kopplade på batteriet och startade bilen! Jämn och fiiin gång ifrån motorn efter oljebytet för att sedan gasa iväg en provtur. Kände markant skillnad efter bytet av bakre motorfäste. Rystar inte likadant som innan!


Imorgon ska jag dra en "general-repetition" hos bilprovningen, då min bror jobbar där! Ganska skönt att kunna kolla bromsar/justering, CO och justera framlyktorna!

