Sida 15 av 51

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Postat: 7 januari 2010 kl. 20:29
av Drutten
DSCN3227.JPG
DSCN3227.JPG (81.23 KiB) Visad 5358 gånger
Den här lilla, pyttiga burken med klisterspray kostade 180 spänn, låt verkligen hoppas att det är väl värt pengarna. Läste lite om den och den var tydligen överlägset bäst att ha på skruvar och sånt.... ja, den som åker koja får se... 8)

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Postat: 7 januari 2010 kl. 23:24
av Drutten
Tror vi sabbat huvudbromscylinderns kolv. den som sticker ut ur den alltså. Är det nån som vet om man kan få tag i en sån ny? Letat på diverse olika hemsidor men inte hittat nån... :cry: :cry:

Den är väldigt ful och repig så jag vågar inte använda den igen utan att fixa/byta den.....

/DRUTTEN

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Postat: 8 januari 2010 kl. 00:43
av Fekkeman
Hallå!
jag kan kolla om jag har en bättre begagnad du kan få av mig. Tror jag har en liggandes i garaget, kan kolla i morgon om du vill?


/Robban

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Postat: 8 januari 2010 kl. 09:38
av Drutten
Fekkeman skrev:Hallå!
jag kan kolla om jag har en bättre begagnad du kan få av mig. Tror jag har en liggandes i garaget, kan kolla i morgon om du vill?


/Robban
Vore suveränt.... kolla!! :D :D

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Postat: 8 januari 2010 kl. 12:10
av Fekkeman
Nu har jag varit ute och kollat, men fick besviket konstatera att den sett sina bästa dagar, så du får nog söka vidare, tyvärr.

/Robban

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Postat: 8 januari 2010 kl. 12:47
av Drutten
jäklarns otur... ja ja... men stort tack för att du kollade!! :D

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Postat: 9 januari 2010 kl. 15:22
av Drutten
Har fått ihop hubbarna fram och satt på p-ändarna nu. De blev SKITBRA!!! :D

Sen började jag med pedalstället men upptäckte att några delar behövde ett syrabad och att jag inte hittade nån bra instruktion till ihopsättningen... men jag jobbar på det. Istället gav jag mig på ratten och tog bort plasthöljet runt elektroniken och tvättade delarna med aceton och sen spraylackade jag dem blanksvarta.

Gick loss på huvudbromscylindern också och känner mig bedrövad över alla repor på kolven.,. undrar om det ens är lönt att hålla på och fixa med den??! :cry: Sen undrar jag varför det inte finns några rep-kit som innehåller delarna heller :cry: :cry:

Nu måste jag fixa käk och sen blir det ut igen... :D

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Postat: 9 januari 2010 kl. 20:10
av heemini
Visst finns det rep-kit till huvudbromcylindern. Lös kolv finns också. Jag köpte hos British Motor i Sthlm. Jana har säkert också.
Men är själva kolven repig så är ju säkert cylindern repig också. Byt alltihop! Bromsarna är ju det viktigaste på hela bilen! :!:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Postat: 9 januari 2010 kl. 20:39
av Drutten
Tyvärr finns det inte repkit till just min huvudbromscylinder (GMC159)
huvudbromscylinderns inre
huvudbromscylinderns inre
.... har hittat kit till andra men inte till min.. då får man köpa nån ny plastvariant och ersätta hela rasket... men jag tror jag hittat en lösning... :D har ju verkstaden på jobbet där det går att tillverka en ny + slipa cylindern... ska prova iaf... jag återkommer med resultat... :D

:meck:
Har kommit in från ytterligare 2 timmar i garaget.. började med motorn, Tänkte höra om NÅGON här vet om luckorna på motorblocket som jag visat tidigare i tråden sitter rätt?? Jag trodde att ena luckan var felvänd då ytterkanterna var skålade utåt, men nu när jag skruvade loss den och kollade mer noga så såg jag att det inte såg helt självklart ut att bara vända på den.

Skruvade loss vattenpumpen och hjulet till fläktremmen (som vackert fick slinka ner i syrabadet) Sen gjorde jag rent termostathuset och sprayade det blanksvart med temptålig spray.

Har bråkat ytterligare med andra prylar idag. Min man fick ge sig på att borra ur motorblocket där staget för motorfästet till karossen suttit. Den hade ju gått av (skruven alltså) så det blev att gänga upp ett nytt fint hål. :D

hade nåt hemmagjort fäste till generatorn som någon svetsat ihop som också ska ersättas..

ja, idag har det hänt lite därute. hoppas vi kommer lite längre imorn också!! :mrgreen: :mrgreen: :bean:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Postat: 9 januari 2010 kl. 22:51
av minijanne
Drutten skrev:Tänkte höra om NÅGON här vet om luckorna på motorblocket som jag visat tidigare i tråden sitter rätt?? Jag trodde att ena luckan var felvänd då ytterkanterna var skålade utåt, men nu när jag skruvade loss den och kollade mer noga så såg jag att det inte såg helt självklart ut att bara vända på den.
Tjong på dej Drutt! Jag är grymt impad av din energi! Ser fram emot att se underverket i sommar :D ! Ang "luckorna" så tror jag du har en liten blandning - om du kollar på den här sidan (http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=page&id=108) så finns det både konkava och konvexa - men du ska nog bara ha två konkava så den ena (den konvexa) är felaktig. Konvexa användes bara mellan 63-66. Dessutom borde den vänstra ha en "oil separator" på sig - din vänstra har bara ett rör ...hmm, nu börjar jag undra - vad är det för motor du har där? Har du ett serienummer på den?

//janne

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Postat: 9 januari 2010 kl. 23:06
av Drutten
minijanne skrev:
Drutten skrev:Tänkte höra om NÅGON här vet om luckorna på motorblocket som jag visat tidigare i tråden sitter rätt?? Jag trodde att ena luckan var felvänd då ytterkanterna var skålade utåt, men nu när jag skruvade loss den och kollade mer noga så såg jag att det inte såg helt självklart ut att bara vända på den.
Tjong på dej Drutt! Jag är grymt impad av din energi! Ser fram emot att se underverket i sommar :D ! Ang "luckorna" så tror jag du har en liten blandning - om du kollar på den här sidan (http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=page&id=108) så finns det både konkava och konvexa - men du ska nog bara ha två konkava så den ena (den konvexa) är felaktig. Konvexa användes bara mellan 63-66. Dessutom borde den vänstra ha en "oil separator" på sig - din vänstra har bara ett rör ...hmm, nu börjar jag undra - vad är det för motor du har där? Har du ett serienummer på den?

//janne
Nu börjar jag känna mig på hal is... motornumret var det... hmmmm... var exakt står det? Har inte tänkt på att kolla det....

Det som står ingjutet i motorblocket är 12A 497 plus en stämpel med ett W (tror jag) och lite på sniskan står det 175 och 6 och sen 27A

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Postat: 9 januari 2010 kl. 23:23
av timppa
På min sitter motornumret på en bricka precis nedanför det tändstift längst till höger(dvs mot kylaren).
tex: 12H515AA-100125

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Postat: 9 januari 2010 kl. 23:30
av Drutten
på rad så står det (ingjutet) 27A617512A497 dårå........ men ingen metallplatta på mitt block inte.... :(

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Postat: 9 januari 2010 kl. 23:38
av Drutten
Ne nu grabbar behöver jag verkligen er kunskap... är inne på minispares technical data och vad jag kan få fram så har jag isåfall en 1275 motor... så kan det väl inte vara??? Men jag bifogar de siffror jag ser på blocket och ber till högre makter (ER :P ) att någon kan hjälpa mig att tyda detta.......

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Postat: 10 januari 2010 kl. 00:12
av minijanne
Motornummret ska sitta på en platta på framsidan av motorn, inte baksidan...