1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
hur är det med regningen då? när du sätter dit en helt annan motor? funkar det för att den är GT reggad med skivbroms eller?
mvh / Tim
mvh / Tim
Austin Mini Clubman (-72)
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Tja det vet jag inte ännu, men det finns i alla fall en bil i landet som jag vet är omtypad och godkännd med Swiftmotor. Ska ta mig till bilprovningen nån dag framöver och kolla upp detta lite mer.
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Nä inte amatörbyggt, förhoppningsvis bara omtypas till högre effekt. Skulle det nu av ngn anledning bli tvärnej så är alternativet att gå via SFRO och regga den som ombyggt fordon.
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Sitter bara och funderar lite på vilka delar man måste tänka på att ta med sig från donatorbilen vid ett icke A-serie motorbyte. Listar upp det jag får i huvudet, lägg gärna till ni som har erfarenhet.
- Motorpaket med växellåda, insprutning, generator mm
- Drivaxlar
- Bensinpump, om den passar i kojan
- Avgassystem, så långt det nu går
- Styrelektronik till insprutning
- Kopplingshydraulik, om den är hydraulisk
- Växellänkage
- Eventuellt kylare
- Mätarpanel
- Motorpaket med växellåda, insprutning, generator mm
- Drivaxlar
- Bensinpump, om den passar i kojan
- Avgassystem, så långt det nu går
- Styrelektronik till insprutning
- Kopplingshydraulik, om den är hydraulisk
- Växellänkage
- Eventuellt kylare
- Mätarpanel
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
enklast är nog endå om du behåller donator bilen tills bygget är färdigt då vet man att man inte kommer missa nått på vägen. utan kan alltid gå och hämta det man behöver. 

V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Jag tog ur
- Motorpaket med växellåda, insprutning, generator mm
- Drivaxlar
- Avgassystem, grenröret och sen kapade jag efter flexislangen
- Styrelektronik till insprutning och plockade även ur hela kabelstammen. Många bra kontakter
- Koppling. Vire, så den struntade jag i.
- Plockade ur hela pedalstället, med bromsservopaket. Har inte använt, men kan vara bra att ha tänkte jag.
- Växellänkage
- Kylare med tillhörande elfläkt
- Mätarpanel (och kabelstam)
Jag sparade även batteriet då det var fräscht. Har du möjlighet, gör då som Litenmentuff rekomenderar, behåll donator bilen.
- Motorpaket med växellåda, insprutning, generator mm
- Drivaxlar
- Avgassystem, grenröret och sen kapade jag efter flexislangen
- Styrelektronik till insprutning och plockade även ur hela kabelstammen. Många bra kontakter
- Koppling. Vire, så den struntade jag i.
- Plockade ur hela pedalstället, med bromsservopaket. Har inte använt, men kan vara bra att ha tänkte jag.
- Växellänkage
- Kylare med tillhörande elfläkt
- Mätarpanel (och kabelstam)
Jag sparade även batteriet då det var fräscht. Har du möjlighet, gör då som Litenmentuff rekomenderar, behåll donator bilen.
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Att behålla donatorbilen är ju helt klart en fördel. Men jag har inte plats till det någon längre tid, så jag försöker planera så gott det går inför kommande slakt...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Såg just att det nästan är ett år sen jag var in i tråden sist!
Har nu efter ett antal samtal med bilprovningen, både den tekniska upplysningen och en stationschef/besiktningsman, gått igenom en del teorier med dom för att besikta bilen med Swiftmotorn, bland annat följande:
-Få bilen godkänd med den högre effekten och hänvisa till uppgraderingarna som är gjorda.
Det fanns visst inga papper på en 1275GT -75 där tillverkaren angett en högsta effekt som bilen är godkännd för. Fanns uppgift för 1275GT upp till -73, men det sket i alla fall för effekten blir för hög, max 10% vridmomentsökning och 20% effektökning.
-Typa om bilen till en Cooper S.
Nej så kan man inte göra! Man kan inte typa om en bil längre som man kunde göra tidigare, oavsett om bilen så är en exakt kopia av en S.
-Hänvisat till en besiktad mini med Swiftmotor och försökt via bilprovningens papper göra samma ändringar.
Nej det gick visst inte det heller för effekten blir för hög i alla fall.
Stationschefen/besiktningsmannen som jag haft kontakt med har gjort ett kanonjobb och rotat riktigt ordentligt i deras arkiv, men dessvärre inte hittat några kryphål. Det verkar som att det är kört att få bilen igenom svensk bilprovning utan att gå via SFRO.
Så det blev till att ringa SFRO och be dom titta på bilen.
Pratade med en trevlig prick som kom och tittade, körde, lyfte upp, klämde och kände.
Jag fick några punkter att åtgärda, men dom blir inte allt för jobbiga att beta av.
Nästa steg är att göra slutbesiktning och ett bullerprov för att därefter göra en regbesiktning hos SBP.
Bara hoppas allt går vägen!

Har nu efter ett antal samtal med bilprovningen, både den tekniska upplysningen och en stationschef/besiktningsman, gått igenom en del teorier med dom för att besikta bilen med Swiftmotorn, bland annat följande:
-Få bilen godkänd med den högre effekten och hänvisa till uppgraderingarna som är gjorda.

-Typa om bilen till en Cooper S.

-Hänvisat till en besiktad mini med Swiftmotor och försökt via bilprovningens papper göra samma ändringar.

Stationschefen/besiktningsmannen som jag haft kontakt med har gjort ett kanonjobb och rotat riktigt ordentligt i deras arkiv, men dessvärre inte hittat några kryphål. Det verkar som att det är kört att få bilen igenom svensk bilprovning utan att gå via SFRO.
Så det blev till att ringa SFRO och be dom titta på bilen.
Pratade med en trevlig prick som kom och tittade, körde, lyfte upp, klämde och kände.
Jag fick några punkter att åtgärda, men dom blir inte allt för jobbiga att beta av.

Nästa steg är att göra slutbesiktning och ett bullerprov för att därefter göra en regbesiktning hos SBP.
Bara hoppas allt går vägen!

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
SFRO är lite intressant att blanda in, det brukar vara sköna killar med mkt kunskap.
/Petter
Mini 1000 -78
Mini 1000 -78
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Ja, det kan man ju lugnt säga!Speedster skrev:SFRO är lite intressant att blanda in, det brukar vara sköna killar med mkt kunskap.
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Bra jobbat med sbp, fick detta förklarat för mig i somras av Trané
är det intyg om ändrat fordon du får av sfro?
är det intyg om ändrat fordon du får av sfro?
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
G13B skrev:
är det intyg om ändrat fordon du får av sfro?
Stämmer bra, sen till sbp och göra en regbes å visa upp intyget å hålla tummarna på att de inte bli någe mankemang!
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Bullerprov i morgon.
Har varit hos Henrik och paniklånat fälgar för att få ner spårvidden, bara hoppas det räcker...
Är det någon som vet vad spårvidden fram är(centrum däck höger till centrum däck vänster) på en 1275GT?
Ge er ut i garagen och mät nu, och meddela även om vad ni har för däck/fälgar.

Har varit hos Henrik och paniklånat fälgar för att få ner spårvidden, bara hoppas det räcker...
Är det någon som vet vad spårvidden fram är(centrum däck höger till centrum däck vänster) på en 1275GT?
Ge er ut i garagen och mät nu, och meddela även om vad ni har för däck/fälgar.

- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor
Kul med någon som äntligen försöker få sin lilla swift mini gatlaglig
Hoppas det går smidigt för dig så får du gärna skriv en guide till oss andra hur du gick till väga sen när bilen är nybesiktad och godkänd. 


V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? 
