Sida 3 av 4

Re: Bild-godis.

Postat: 9 september 2008 kl. 11:01
av Tubbe
optus skrev:Mycket trevligt,
att det finns så många varianter på en liten bil, det tänker man inte på dagligen. Det vore kul att se några flera bilder på 1100 -modellen, med de sex olika märkena, ( badge engineering ) och 1800-modellen.
Jag har en Princess 1100 Vanden Plas
Optus
Kul att ni gillar tråden!
och du kan vara HELT säker...1100 kommer i stooora mängder framöver.
Det är min egen favorit. Själv uppväxt med dem! :P
*AVIS* lyckliga dej som har en sån goding..mmmmmm....slår det mesta i bilväg!!!
Det många ägare av vanliga (läs tråkiga) bilar inte fattar är 1100ans enorma väghållning.
Man kör ju från det mesta på kurvig väg. Att stensatta gator i äldre städer däremot inte är så
angenäma..är ju en annan sak :mrgreen:
Skall även ta lite 1800 och den okända 3-litre.
Snacka om benutrymme i baksätet på 1800. där ligger tom M-B SEL i lä med hästlängder.
Både 1100 och 1800 var ju 40år före sin tid i konstruktion.
Övriga tillverkare har ju ännu inte kommit dit i utvecklingen.
Rost..säger någon om BMC...ja...de rostade nästan..jag säger bara NÄSTAN lika
mkt som dagens nya Mercor..det säger en del om BMC..men det säger MER om MB..*ASG*

Re: Bild-godis.

Postat: 3 oktober 2008 kl. 18:12
av Tubbe
VANDEN PLAS PRINCESS 1100

För de som inte vet, så var detta top-of-the line modellen av BMC:s 1100
Inredning helt i klass med Rolls-Royce.
Fast mkt sööötare, och mkt bättre väghållning :mrgreen:


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Bild


Bild



Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild



Bild


Bild


Bild


De övriga 1100 modellerna kommer allt eftersom

Re: Bild-godis.

Postat: 3 oktober 2008 kl. 19:47
av optus
Tack för alla de fina bilderna på Princessorna. Återkommer till sommaren med bilder på min framför ett annat, svenskt, slott.
Optus

Re: Bild-godis.

Postat: 4 oktober 2008 kl. 18:49
av Tubbe
Ja då tar vi väl den verkliga godingen, MG-versionen.
(detta är verkligen p0rr för mig som är BMC-diggare av stora mått)

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Bild


Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild

Re: Bild-godis.

Postat: 5 oktober 2008 kl. 17:26
av optus
På bilderna 8 och 12 i Princessavdelningen finns symbolerna "MG" och "Princess". Jag visste inte att MG hade en Princessversion. Jag har förstått att Princess var ett av de sex märkena inom Badge engineering från BMC. Men inte nu längre. Är den också Vanden Plas-utrustad ? Vilken skillnad f.ö. ?
Du som kan BMC 1100 och 1300 kan nog förklara.
Optus

Re: Bild-godis.

Postat: 5 oktober 2008 kl. 21:33
av Tubbe
optus skrev:På bilderna 8 och 12 i Princessavdelningen finns symbolerna "MG" och "Princess". Jag visste inte att MG hade en Princessversion. Jag har förstått att Princess var ett av de sex märkena inom Badge engineering från BMC. Men inte nu längre. Är den också Vanden Plas-utrustad ? Vilken skillnad f.ö. ?
Du som kan BMC 1100 och 1300 kan nog förklara.
Optus

Skall försöka reda ut det:
Vanden Plas var en karossbyggare som byggde karosser på bla Bentley och Alvis.
Precis som tex Mulliner Park Ward och Hooper.
Företaget köptes 1946 av Austin och byggde sedan karosser på deras lyxigare modeller.
När Austin A99 presenterades blev Vanden Plas ett eget märke 1960.
Man byggde också den stora Daimler DS420.
Vanden Plas Princess 1100 var ju en egen version, precis som MG och Austin och Morris.
Men jag har sett att man på vissa marknader (antagligen usa) marknadsförde princessen
som en MG variant..troligen för att det skulle sälja bättre och för att Vandenplas-namnet
kanske var för okänt "over there".
har sett annonser där den benämnes just MG Princess.
Som sagt troligen för att MG var så mkt mer känt i USA.
Det verkar vara samma bil, samma utrustning, men på vissa marknader heter den
MG princess 1100 istället för Vanden Plas Princess 1100.
Skall försöka rota fram reklamblad på detta till dig vid tillfälle.

Vanden Plas var alltså bilmärket och Princess modellbeteckningen.

Re: Bild-godis.

Postat: 6 oktober 2008 kl. 10:04
av optus
Jag hittade info om MG Princess på Wikipedia. Den såldes till en början under det namnet i USA. Senare troligen under namnet Vanden Plas Princess.
När man läser om BMC:s bilhistoria så ser man att det har varit ett virrvarr av namn och namnbyten av bilar och märken i England.
Optus

Re: Bild-godis.

Postat: 23 februari 2009 kl. 18:35
av Jucy
Det här med trädetaljer på karossen är inget jag digga.. men när de kromade sido-backspeglarna sitter i fram istället för på dörren, DET är sexigt ^^

Re: Bild-godis.

Postat: 23 februari 2009 kl. 23:38
av optus
Den röda tvådörrars MG-Princessen är verkligen läcker. Finns den i Sverige?
Det finns en "Princesslista" här på Hundkoja.com, har du sett den? Jag har skrivit in alla som jag känner till, kanske du kan komplettera med några fler.
Tack för alla bilder.
Optus

Re: Bild-godis.

Postat: 25 februari 2009 kl. 19:32
av lalaw
Vilken röda MG-princess menar du?
Den Röda 2dörrars är en MG1300 och den finns i sverige.
Min far har en sådan och en VDP1100.

lars

Re: Bild-godis.

Postat: 25 februari 2009 kl. 20:17
av optus
Det är alltså en MG 1300,jag trodde att det var en MG-princess, jag tror nog att alla snygga bilar är princessor.
Är din fars Princess med i Princesslistan, om ej, skicka bilnumret till mig så skriver jag in det.
Det skulle vara trevligt med ett Princessmöte i sommar, det finns 3 st här i Skåne, samt några i Småland.
Vad sägs?
Hälsn
Optus

Re: Bild-godis.

Postat: 22 november 2009 kl. 11:45
av Tubbe

Ingen BMC förvisso, men en BLMC / BL produkt iaf





ROVER P6 (3500)





Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild



ingen pendel-axel-skit här inte.. :mrgreen: de-dion och centrummonterade skivor.

(för de som inte vet så är de-dion-axlarna det man i dagligt tal kallar jaggaaxlar och som används på hot-rods)


Bild


Bild


Bild


Bild



Knapparna o röda lampan till vänster är till ICELERT-systemet. (halkvarnare)

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


ICELERT-cencorn
Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild







Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild



Bakaxelkonstruktionen:

Bild


Bild


Bild


Bild



Bild



Bild




Bild


Bild


Bild


Bild

Re: Bild-godis.

Postat: 19 augusti 2010 kl. 20:50
av Tubbe
en liten uppdatering.




Vanden Plas Princess4 litre R


En liten förklaring för de som inte vet vad det är för bil:
Detta är lyxversionen av BMC/Austin Westminister.
BMC och Rolls-Royce hade inlett ett samarbete att ta fram en mindre RR/Bentley.
Resultatet blev istället att RR levererade sin 4-liters maskin till BMC som
gjorde en egen modell under deras lyxmärke Vanden Plas.
Förr var detta en karossmakare som tex Mulliner och Hooper, men på senare tid blev
det top-of-the-line modellerna från BMC.
Som ni ser så är inredningen helt i RR-klass.



Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild



Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Re: Bild-godis.

Postat: 19 augusti 2010 kl. 20:52
av Tubbe
och så tar vi en favorit i repris:





VANDEN PLAS PRINCESS 1100/1300.



Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild



Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Re: Bild-godis.

Postat: 26 juli 2011 kl. 14:29
av cooperS
Varför inte köpa en Riley istället!!
Det är nästan lättare och köpa en komplett bil från england än att föröka hitta plåtdelar till en Riley.