Om jag fattat det rätt så har brytarlösa system flera fördelar. bensin förbrukningen kan minska. det ska vara servicefritt. men sant. det funkar skitbra så länge det funkar.. slutar det at funka så klart man får problem..._clubman_ skrev:som en vrång rospigg... förstår inte vitsen med brytarlöst... en brytare kan man ju mecka till så den funkar igen när regnet öser ner å e becksvart! det lösa vette fan om det går å laga?![]()
men men även jag får väl krypa till korset nån gång!
Brytarlöst!
Re: Brytarlöst!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Re: Brytarlöst!
Har i och för sig inte testat just dessa system men generellt så har jag bara goda erfarenheter av brytarlösa system. Bytte på min Moto Guzzi till ett Lucas brytarlöst! Otroligt men den strulade faktikst aldrig med tändningen efter det.
/ m
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Brytarlöst!
Det är därför man köper brytarlöst för att då jävlas det inteManne skrev:Otroligt men den strulade faktikst aldrig med tändningen efter det.
/ m

Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
mini 1000 -70
volvo amazon
Re: Brytarlöst!
Jag syftade mest på att jag bytte till ett LucassystemMini Maz skrev:Det är därför man köper brytarlöst för att då jävlas det inteManne skrev:Otroligt men den strulade faktikst aldrig med tändningen efter det.
/ m

Men visst är det så att tillförlitligheten ökar med brytarlöst.
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Brytarlöst!
Man kan ju alltid ha de gamla brytarna,kondingen och rotorn liggandes i reserv nånstans i bilen. Har man en extra fördelarplatta är det ändå lättare att byta tillbaka.
Tulka
Tulka
Re: Brytarlöst!
Har monterat mitt system nu. Det var ju skitenkelt! Bara skruva loss brytarna och kondingen och trycka dit den elektroniska mojängen. Tyvärr startade ju inte bilen efteråt och själv är jag inte haj på bilel. Har alltid haft problem med att starta bilen men nu fick ajg ingen gnista. och undrar om någon vet hur man felsöker. Vart ska man börja? Bilen kunde starta innan jag bytte men det kunde vara svårt (kan ha med bränslepumpen att göra).
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Re: Brytarlöst!
Har tändspolen en negativ pol? http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120374753788&ssPageName=ADME:X:RTQ:GB:1123
Där står längst ner "Red wire connects to the positive connector on the coil, the Black connects to the negative". Med negativ menas jord eller negativ på tändspolen? Tror den är kopplad till chassit nu, jord alltså.
Och vad ska man ha "*A Silicon compound is supplied to help with your install*" till? Varför skickas det med?
Där står längst ner "Red wire connects to the positive connector on the coil, the Black connects to the negative". Med negativ menas jord eller negativ på tändspolen? Tror den är kopplad till chassit nu, jord alltså.
Och vad ska man ha "*A Silicon compound is supplied to help with your install*" till? Varför skickas det med?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
- blacksaabrules
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
- Ort: Öland
Re: Brytarlöst!
Min teori är att att den röda ska till plus på tändspolen för att magnetspolen som ersätter brytarna behöver ström och den negativa måste givetvis kopplas till jord på tändspolen (inte chassit!), för annars så kommer inte tändspolen ge någon gnista. Det är så tändspolen fungerar, när minus bryts så ger spolen ifrån sej en gnista.
Hoppas svaret hjälpte / Erik
Hoppas svaret hjälpte / Erik
- 1275GTclubman
- Inlägg: 180
- Blev medlem: 29 maj 2006 kl. 14:36
- Ort: Båstad
Re: Brytarlöst!
ja där kom det givet vis är det så koppla minus sladden på tändspolen. mitt fel att jag inte kom ihåg det hela...ett tillfälligt hjärnsläpp?MinMorris skrev:Har tändspolen en negativ pol? http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120374753788&ssPageName=ADME:X:RTQ:GB:1123
Där står längst ner "Red wire connects to the positive connector on the coil, the Black connects to the negative". Med negativ menas jord eller negativ på tändspolen? Tror den är kopplad till chassit nu, jord alltså.
Och vad ska man ha "*A Silicon compound is supplied to help with your install*" till? Varför skickas det med?

hör av dig när du provat!
Austin Mini 1275GT-1975
Alfa Romeo 156 sp3 2,5 v6 24V
Alfa Romeo 156 sp3 2,5 v6 24V
Re: Brytarlöst!
Fan, nästan så jag måste ut i garaget nu direkt...nästan.... jag återkommer till helgen när jag har testat.
Tack för tipset!
Tack för tipset!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Re: Brytarlöst!
Haha.. ja, sånt händer... speciellt när man bara har öl i tankarna! =) hoppas du hade en underbar födelsedag!1275GTclubman skrev:ja där kom det givet vis är det så koppla minus sladden på tändspolen. mitt fel att jag inte kom ihåg det hela...ett tillfälligt hjärnsläpp?MinMorris skrev:Har tändspolen en negativ pol? http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120374753788&ssPageName=ADME:X:RTQ:GB:1123
Där står längst ner "Red wire connects to the positive connector on the coil, the Black connects to the negative". Med negativ menas jord eller negativ på tändspolen? Tror den är kopplad till chassit nu, jord alltså.
Och vad ska man ha "*A Silicon compound is supplied to help with your install*" till? Varför skickas det med?![]()
hör av dig när du provat!
Jo, jag har en del kvar att göra. Fortfarande strul med mina hjullager. men ska dra åt som fan och sedan lossa lite innan man drar åt helt, som du sa.... sedan när jag väl hunnit besikta och fått hem min nya förgasare så ska jag försöka köra upp och hälsa på! =)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
- 1275GTclubman
- Inlägg: 180
- Blev medlem: 29 maj 2006 kl. 14:36
- Ort: Båstad
Re: Brytarlöst!
låter kanon bara hojta till om du behöver mera hjälp!
för övrigt så hadde jag en kanon födelsedag haha det man minns av den iaf
för övrigt så hadde jag en kanon födelsedag haha det man minns av den iaf

Austin Mini 1275GT-1975
Alfa Romeo 156 sp3 2,5 v6 24V
Alfa Romeo 156 sp3 2,5 v6 24V
Re: Brytarlöst!
Silikonet skall man ha under plattan för bättre jordning/rostskydd/värmeavledning eller nåt.
Tulka

Tulka
Re: Brytarlöst!
Hur har det gått??MinMorris skrev:Fan, nästan så jag måste ut i garaget nu direkt...nästan.... jag återkommer till helgen när jag har testat.
Tack för tipset!
Re: Brytarlöst!
Hej. jo, det gick bra. Bilen den startade så fort den fick lite bensin. Jag förmodar att jag justerat det rätt. Finns ju lite spel när man ska spänna skruven. Tror inte att det kan fungera bättre eller sämre. Funkar det så funkar det. Är det så så var det ju faktiskt jättelätt att byta. Har dock inte fått rätt på motorn än i övrigt så bilen gick inget vidare när jag körde (har den aldrig gjort) så jag vet inte hur pass bra brytaren egentligen är. Men lätt att installera var den och billig. Snabb frakt och inga strul där inte..
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...