Lilla Rödluvans äventyr
Re: Lilla Rödluvans äventyr
Jag har nämligen också ett helt nytt system liggande och som snarast ska monteras. Bara ett stort slutrör men alltså bara med en ganska stor bakre dämpare. Blev lite fundersam......det kanske kommer att låta lite väl mycket? Ja ja, huvudsaken är väl att man inte börjar justera förgasaren när grannarna är hemma... 

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Beror nog väldigt mycket på vad det är för system. Själv så gillar jag iaf att bilen låter mycket, men allting har ju sin gräns. Hade varit perfekt med en "stealth" on/off-knapp för ljudnivån
Nu har premiärturen blivit åkt och nya huvudenheten inkopplad, allt funkar klockrent!
Rödluvan har även skapat sig en Facebooksida som hittas på http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 792&ref=nf , hon hälsar att hon gärna blir vän med folk

Nu har premiärturen blivit åkt och nya huvudenheten inkopplad, allt funkar klockrent!

Rödluvan har även skapat sig en Facebooksida som hittas på http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 792&ref=nf , hon hälsar att hon gärna blir vän med folk

Då har projektet avgasbyte till slut kommit igång.
Och hittills går det riktigt bra, över förväntan! Hela gamla systemet är borta (inkl grenrör). Nytt grenrör är monterat, så ikväll ska bara resten av nya systemet på plats. Hade helt klart räknat med att gamla skulle sitta ordentligt fastrostat vid grenröret, men det ramlade nästan ner av sig själv när jag väl tog bort U-klamrarna. Får hoppas det fortsätter lika problemfritt.
Och hittills går det riktigt bra, över förväntan! Hela gamla systemet är borta (inkl grenrör). Nytt grenrör är monterat, så ikväll ska bara resten av nya systemet på plats. Hade helt klart räknat med att gamla skulle sitta ordentligt fastrostat vid grenröret, men det ramlade nästan ner av sig själv när jag väl tog bort U-klamrarna. Får hoppas det fortsätter lika problemfritt.
Då är hela avgassystemet bytt. Gick relativt smärtfritt men längre tid än jag trodde. Får väl lov och säga jag är nöjd med resultatet. Ljudet är ungeffär som det var tidigare, kanske något mer vid fullt gaspådrag och betydligt mindre vid tomgång. Men ångrar _lite_ att jag köpte twin-box system istället för enbart en ljuddämpare, hade helt klart accepterat lite mer ljud 
Fästena man fick till RC40 kittet tyckte jag var lite konstiga så fick bygga om det rätt friskt. Här är en konstruktion som jag sett på nått annat system, så jag gjorde likadant att avgassystemet vilar på "kuddarna".

Och här har vi slutresultatet:

Fästena man fick till RC40 kittet tyckte jag var lite konstiga så fick bygga om det rätt friskt. Här är en konstruktion som jag sett på nått annat system, så jag gjorde likadant att avgassystemet vilar på "kuddarna".

Och här har vi slutresultatet:

Blev en sen kväll i jobbets lokaler bilmeckandes. Bytte ut den där lilla ljuddämparen i mellanröret till ett rör utan ljuddämpare. Och nu mullrar det precis som jag vill! Härligt sportigt muller, men inte riktigt hörselkåpa-nivå som på crowan och fekkemans 
Bytte även förgasarnålen till en som förhoppningsvis passar bättre.
Så nu har jag ett [minispares:34931] till salu om nån behöver. Använd kanske 10mil.

Så nu har jag ett [minispares:34931] till salu om nån behöver. Använd kanske 10mil.
snyggt jobbat 

timppa skrev:Blev en sen kväll i jobbets lokaler bilmeckandes. Bytte ut den där lilla ljuddämparen i mellanröret till ett rör utan ljuddämpare. Och nu mullrar det precis som jag vill! Härligt sportigt muller, men inte riktigt hörselkåpa-nivå som på crowan och fekkemans
Hahahaha, ja det kan faktiskt bli lite jobbigt i längden...

Ska bli intressant o få lyssna på ditt system (o kolla på bilen naturligtvis)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Inhandlat en digital systemkamera. Här kommer ett litet provsmak med Rödis som modell.

Tips bara timppa ;D Gör om bilderna till 1024x768 eller nå sånt =) Så de inte tar sån j*vla tid att ladda hem 

var lite lat så orkade inte göra två versioner hehe, du kan vara glad över att jag inte la upp den i full format! hehe
Bästa är om man gör dem till 640x om man ska visa på forumet, då slipper forumet förminska bilderna åt en.
Bästa är om man gör dem till 640x om man ska visa på forumet, då slipper forumet förminska bilderna åt en.
Grym skärpa! Problemet är väl bara att kameran avslöjar minsta lilla rinning i lacken.....så sån kan jag inte köpa 

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Riktigt trevlig kamera minsann det lilla jag lekt med den såhär långt, Canon Eos 550D om nån är nyfiken.heemini skrev:Grym skärpa! Problemet är väl bara att kameran avslöjar minsta lilla rinning i lacken.....så sån kan jag inte köpa
Som tur har man photoshop till just sånna små defektheter

Skäms nästan för hur lite jag gjort detta året med bilarma..
Stötdämparkitet med hi-lo's ligger fortfarande i sin låda och väntar på att bli monterad i röde.
Nya säten som ska monteras och vatten(läckage)problemet kvarstår med skåpbilen..
Har t.o.m. blivit rekordlite körande
Bättring nästa säsong!

Stötdämparkitet med hi-lo's ligger fortfarande i sin låda och väntar på att bli monterad i röde.
Nya säten som ska monteras och vatten(läckage)problemet kvarstår med skåpbilen..
Har t.o.m. blivit rekordlite körande

Bättring nästa säsong!

Säsongen har hittils börjat bra, klassiska modifieringen justerbara stötdämparna+hi-lo kit installerat.
De gamla stötdämparna visade sig vara rätt så slut, "made in england 010672"
De gamla stötdämparna visade sig vara rätt så slut, "made in england 010672"