Sida 3 av 6

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 28 maj 2010 kl. 13:12
av webbe
Janne, e du hemma i helgen? tänkte komma förbi och lämna tillbaka däck samt att handla lite delar av dig.

Ska kolla in British Motors och se vad dom har inne.

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 28 maj 2010 kl. 14:03
av minijanne
hemma på lördag mellan 10-15

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 30 maj 2010 kl. 23:10
av webbe
Kämpar vidare med problemet att bilen bara går på 3 cylindrar, eller gör den det?
Alla tändstift ger gnista.

Om jag startar bilen och rycker en tändkabel i taget så dör bilen om jag rycker 3an och 4an.
Men om jag drar 1an och 2an så händer ingenting. Så ska det väl inte va? eller går bilen på 2 cylindrar?
När jag ryckte kabeln på 1an så kittlade det bra i handen av strömmen. Kanske att den e skadad?

Kör jag motorn och tar bort andra tändstiftet och känner så kommer det ju luft, så cylindrarna går ju.
Tog även bort kåpan och körde motorn lite, allt ser ju ut att gå fint.

Janne, jag fattade inte riktigt var de 8 ventilerna satt och så. Min kunskap hör inte om bilen går på 3 eller 4 cylindrar inte heller hur det nu funkar.

Sitter dock lite i skiten då jag ska kontrollbesiktiga bilen på fredag. Är i spanien tisdag-onsdag och har då helt enkelt bara måndag och torsdag kvar att lösa detta problem.
tacksam för all hjälp!

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 31 maj 2010 kl. 08:02
av minijanne
såhär

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 31 maj 2010 kl. 08:40
av heemini
Hej Anton!
När du var hos mig gick den definitivt på alla 4 cylindrar! Så länge du får OK avgasvärden (K-sprit) så bryr sig inte besiktningen om hur många cylindrar den går på! Sen har du gott om tid på dig att fixa ev. problem. Jag är hemma så om du vill komma förbi så kan vi titta på den. Mvh Lasse

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 31 maj 2010 kl. 14:25
av webbe
Tjena Lasse,

Kommer gärna förbi ikväll om du har tid runt 7 tiden.
Var nere hos British Motors och kollade idag, fick hjälp med att utesluta lite saker.

Den tänder på alla 4 tändstiften och tändningsordningen är rätt.
Tomas rekommenderade komprisionstest då den lätt dåligt vid tomgång men bättre i lite högre varv.

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 31 maj 2010 kl. 17:36
av heemini
Kom du!

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 31 maj 2010 kl. 20:46
av MinMorris
Min bil gick bra på tomgång men så fort jag kom upp i hastighet eller varv så började den gå på tre cylindrar. Hade gnista. Det visade sig vara dåliga tändkablar, så fort de blev varma så började de gå sönder (bilen hade stått länge och inte körts längre sträckor på flera år). Så kanske är det en billig lösning, testa byta kablar om du inte gjort det. Släng i nya stift också när du ändå är i farten, kan behövas på en 30 år gammal bil..

Lycka till!

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 4 juni 2010 kl. 19:02
av webbe
På dagens agenda stod förutom arbete även kontrollbesiktning.
Har hunnit fixa 8 av 10 fel på bilen.

Det som var kvar var bromsrör och handbroms som jag försökte fixa igår utan resultat, tidigare ägare har gjort någon fulvariant på vajer som tidigare varit av och det funkade inte så bra.

Iallafall så alla de fel som jag har fixat blev godkända och nu har jag 1 månad på mig att fixa handbroms och bromsrör. Fick dock ett nytt fel. För stor skillnad i bromsverkan mellan höger och vänster frambroms.
E det ett luftningsproblem eller slitna bromscylindrar? När nu bakbromsarna funkar med så blev det väl annat tryck i hela systemet.

Är iallafall super tacksam för all hjälp jag fått och ger mig nu på dessa problem.

Tack!
Anton

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 4 juni 2010 kl. 21:11
av heemini
Du måste justera in bromsarna med justerskruvarna - om du inte gjort det. Börja med att dränka dem med 5-5-6 och vänta en dag eller två. Sedan är det bara att läsa i Haynes. Det funkade alltså med CO-halten :lol:

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 6 juni 2010 kl. 21:46
av webbe
Nu blir det lite semester med Sweden Rock Festival men innan det skall det beställas lite delar så att man kan fixa det sista när man kommer hem.

Nya handbromswirar från minispares http://minispares.com/Product.aspx?ty=p ... 147&title=
samt http://minispares.com/Product.aspx?ty=p ... 513&title=

Tänkte även handla ny fläktrem men undrar vilken man ska ha. Denna kanske http://minispares.com/Product.aspx?ty=p ... 002&title=

Letar även efter själva pinnen som skall sitta på kopplingsarmen, kan man köpa den löst?
Har en speciallösning där nu, men skulle vilja ha det rätt.

Vad är det för nipplar man behöver till bromsrören? och vilken storlek på rör ska jag ha? Bromsrör 3/16" från biltema?
Har biltema nipplar eller är det specialnipplar, skulle gärna köpa in allt och veta att det är rätt sen åka till en gör det själv hall och fixa det.

Något mer som man alltid ska ha i bakluckan på bilen eller som är bra att byta på en bil som inte varit besiktigad på 20 år. Olje och vattenbyte är först på listan men i delar tänkte jag mest.

Anton

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 6 juni 2010 kl. 23:27
av Magna-Flash
Litet Mini-nödkit från Biltema:

fläktrem
62-825 34:90kr (kolla längden på din rem - står säkert nånstans - denna är 825mm, troligtvis ska du ha den)

tändstift 4-p (skitstift men billiga och bra att ha som reserv i bakluckan)
75-823 39:90kr

termostat (tar inte heller stor plats i bakluckan)
61-406 69:00kr

Annat som kan vara bra att ha om man ska ut på strapatser är topplockspackning, nedre kylarslangen (den med konstig krök och gren upptill), ett set med tändkablar...

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 9 juni 2010 kl. 10:46
av hultarn
webbe skrev: Letar även efter själva pinnen som skall sitta på kopplingsarmen, kan man köpa den löst?
Har en speciallösning där nu, men skulle vilja ha det rätt.

Vad är det för nipplar man behöver till bromsrören? och vilken storlek på rör ska jag ha? Bromsrör 3/16" från biltema?
Har biltema nipplar eller är det specialnipplar, skulle gärna köpa in allt och veta att det är rätt sen åka till en gör det själv hall och fixa det.

Något mer som man alltid ska ha i bakluckan på bilen eller som är bra att byta på en bil som inte varit besiktigad på 20 år. Olje och vattenbyte är först på listan men i delar tänkte jag mest.

Anton
Pinnen på kopplingsarmen har säkert de flesta här på forumet liggande lös hemma, hittar du ingen hemmavid kan du höra av dig, jag har liggande...
Nipplarna till bromsrören är enligt standardsystem (var faktiskt Chrysler som gjorde det 1926!), och sånt finns överallt, även på Feltema. Men, du behöver nåt att kona rören med, ska du ändå beställa prylar från UK, kan du likaväl beställa färdiga rör, de är inte dyra.

Sånt som gärna ger sig på bilar som stått länge är förstås vattenslangar och även vattenpumpen, ta hem en om du inte bytt, den kommer att lägga av...

För övrigt vill jag gärna rekommendera dig att handla av http://www.somerford-mini.co.uk/, de är mycket mer seriösa an de flesta, och har en enorm kunskap om vad som passar just din bil. Desssutom en bra hemsida med sprängskisser på det mesta. De är inte billigast, men bäst, det är min uppfattning efter drygt 20 år med Mini. :)

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 14 juni 2010 kl. 22:55
av webbe
Tack!, ja det kanske blir till att beställa färdiga bromsrör men vilka ska jag ha?

Var för övrigt en helg i rockens tecken och var nere på Sweden Rock där jag som granne hade en fin grön Koja Kombi, tillhörande Timppa.

Blev även med lasträcke idag, hittade ett på blocket bortskänkes. Passade perfekt och med lite kärlek så ser det nog bra ut sen.

Ska beställa delar i veckan samt åka till biltema och handla lite saker.

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?

Postat: 15 juni 2010 kl. 15:33
av hultarn
Du kan beställa allt från enstaka rör en hel sats för hela bilen. färdig att montera. När du beställer: tänk på att det är olika på årsmodell och land, vissa bilar har diagonal delning, andra har axelvis delning mellan bromskretsarna. Har du ett eller två rör bakåt?
Jag brukar beställa av dessa: http://www.somerford-mini.co.uk/

Räkna med att det är svårare/omständigare än du trodde att byta. Bromsrören har ju en utsökt förmåga att förenas (rosta ihop) med varandra, skarvstycken och bromscylindrar, tack vare vägsaltet. :evil:
Prova inte att använda en öppen nyckel för att lossa röret du ska byta, det är lätt att dra den rund. Klipp av röret intill nippeln istället, röret ska ändå skrotas, och använd en ringnyckel eller ledhylsnyckel , helst med sexkantsgrepp.