Sida 3 av 4
Re: Sv: Clubman 1100
Postat: 13 februari 2014 kl. 20:36
av Machnow
Hej.
Än har projektet inte dött. Det går bara väldigt långsamt. Dessutom är jag rätt dålig på att uppdatera.
Så jag tar skickar in ett par bilder på vad som händer.

Bilen har hamnat i ett grillspätt.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Re: Sv: Clubman 1100
Postat: 13 februari 2014 kl. 22:12
av Machnow

Övre stötdämparinfästningen bak hadde endel rost.

Rejäl rostkaka mellan plåtarna.

Resultatet. Blev inte riktigt nöjd, får se om jag gör om eller om det blir ekonomiplåt.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Re: Clubman 1100
Postat: 14 februari 2014 kl. 01:54
av Landén
Ahhh det är inte bara jag som hittar "siliconsvetsningar" i sin bil... På samma ställe dessutom.. På min hade dom tom maskerat det med underredsmassa över.. Det är för fan så att man vill söka mental asyl någonstans.. eller börja tröstsupa..
Re: Sv: Clubman 1100
Postat: 14 februari 2014 kl. 09:48
av Machnow
Landén skrev:Ahhh det är inte bara jag som hittar "siliconsvetsningar" i sin bil... På samma ställe dessutom.. På min hade dom tom maskerat det med underredsmassa över.. Det är för fan så att man vill söka mental asyl någonstans.. eller börja tröstsupa..
Ja visst kan det vara spännande att börja rota i gamla lagningar.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Re: Sv: Clubman 1100
Postat: 14 februari 2014 kl. 09:56
av Machnow
Det fanns inte bara rosthål, utan även rostiga hål.

Friskluftsgenomföringen i framskärmen, hadde lite kexiga kanter.

Så jag tillverkare en mall i trä och knackade till ett nytt hål.

Och svetsat på plats.
Re: Clubman 1100
Postat: 15 februari 2014 kl. 08:43
av crowan
Snyggt!
Re: Sv: Clubman 1100
Postat: 15 februari 2014 kl. 11:19
av Machnow
crowan skrev:Snyggt!
Tack.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Re: Sv: Clubman 1100
Postat: 15 februari 2014 kl. 14:34
av Machnow
Igår gjorde jag klart ena infästningen för stötdämparen fram.

Före, rosthål men inget hål i den inre plåten.

Slipat och klart.
Idag tog jag och slipade ner de dåliga svesfogarna i hjulhuset bak.
Gick ju bra så länge jag kom åt med vinkelslipen, jobbigare när jag skulle använda tryckluftslipen. Jag har alldeles för dålig kompressor.

Omsvättsat, med bra igenom bränning. Bara slipning kvar.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Re: Clubman 1100
Postat: 16 februari 2014 kl. 21:49
av minitokig
följer med intresse, blir ju bra

Re: Sv: Clubman 1100
Postat: 19 februari 2014 kl. 23:24
av Machnow
Inget nytt har hänt. Men jag tänkte ställa en fråga.
I baken på kojan, där "kjolen" ska sitta är det ju tre lager plåt. Själva kjolen. Kolvet i skuffen och själva bakändan.
Alla tre är rostiga hag har köpt ny kjol och nytt golv. Men hur ska jag göra med det översta lagret?
Jag funderar på att kapa bort läppen och svetsa direkt mot golvet.
Finns det någon nackdel med det?
Borde ju vara bra med ett lager mindre?
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Re: Sv: Clubman 1100
Postat: 24 februari 2014 kl. 22:44
av Machnow
Lite mer småsaker avklarade/påbörjat.

Ny förstärkning i hjulhuser, valde 2mm plåt för att få det lite styvare.

Även slipat ner svetsfogarna.

Och börjat laga ett rosthål bakom dörren på passarsidan.
Re: Sv: Clubman 1100
Postat: 4 mars 2014 kl. 09:26
av Machnow
Nu är rosthålet fixar.
Vet dock inte hur många timmar jag la ner på att få radien perfekt, utan att det blev bra.
Så jag tog ner dörren och jämförde med den gamla biten... och det var ju inte direkt perfekt från början.
Så med det konstaterat, så gick det ganska snabbt att fixa hörnet.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Re: Clubman 1100
Postat: 3 november 2016 kl. 10:24
av Machnow
Hej.
Än har jag inte gett upp.
Så med lite färsk motivation, så har jag satt igång med det jag tror är det svåraste ingreppet på bilen, a-stolpen!
Om någon har gjort det här förut eller om det finns någon bra guide, säg gärna till!
För jag känner att jag är ute på väldigt tunn is här.

Hela sektionen under a-stolpen borttagen, vet inte om det är smart att ta bort allt på en gång. Men jag kom inte på något annat sätt.

Provmontering av de nya plåtarna, har även provat att sätta dit dörren. Ser inte så illa ut.
Här, däremot fattas ca 5mm mellan dörrposten och instrumentpanelsbalken (eller vad den heter).

Rosthögen växer.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: Clubman 1100
Postat: 3 november 2016 kl. 17:49
av Machnow
Problemet med nedre instrumentpanelsbalken löst.
Den yttersta biten var rostig.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: Clubman 1100
Postat: 6 november 2016 kl. 20:59
av Machnow
Lite mer gjort i dag.
Bara grovslipat med vinkelslip.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk