Bilder säger mer än 1000 ord.
Mycket jobb, bara för man inte vill ha oljespill på garageuppfarten. Att det kan läcka så mycket från o-ringen som sitter på ledtappen till växelförararmarna. Det bästa av allt är att jag tycker att det är skojigt, inte jobbigt. Upptäcket att mitt axialspel på vevaxeln är på 0,25mm, skall vara 0,05-0,07mm
Har beställt mera delar från England, så i väntan har jag börjat slipa motorblocket. Målning av blocket får ske nästa vecka. Finns alltid något att göra
Det blir rött nu. Typ bättring av den bortskavda färgen för nu. Men planen är en stor genomgång av motor o låda kanske kommande vinter. Om nu inte motorn går kanon, då får det vänta en säsong till. Jag vet inte riktigt hur motorn mår ännu, den har varit stillastånde sedan 2006. Jag har haft igång den, men inte plågat den riktigt. Det kommer att vara en avgörande prövning för min BMC till sommaren, för att se om den är värdig att få bära den grönsate färg den någon sin kan drömma om.
Otroligt vilken fin bil du har... 1275gt från 75... Jag vill minnas att det var nån mer som hade en sån.... ja just det ja det var vi!
Vi borde ju se till att våra bilar rtäffas igen i sommar! eller vad säger du?
GT skrev:Otroligt vilken fin bil du har... 1275gt från 75... Jag vill minnas att det var nån mer som hade en sån.... ja just det ja det var vi!
Vi borde ju se till att våra bilar rtäffas igen i sommar! eller vad säger du?
Det skulle nog inte bli några problem, om jag bara får ut den på vägen. Men med den farten jag har nu så lär jag hinna.
Då e det ju läge å boka sommar träffen i Borås i år.
Då skulle man ju ta tag å starta upp den gamla rally 1275 gt'n
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Kan bara inflika att tanken är onekligen att vi (MCS) ska få tillgång till borås camping (vid djurparken om jag förstod rätt).
Mer info kommer så fort allt är i lås dock, både här och på MCS hemsida..
/Tomas
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Ojoj, det var trasigt. Såg när jag lyte ur moton/lådan, att det övre motorfästet var skrot i karossen. Det har gått så illa att det övre stabiliseringstaget slagit i karossen ett otaligt antal ggr, så att det blivit en spricka i torpedbalken(eller vad det är). Där slangarna till värmepaketet går upp. Men nu har man svetsat och jag håller tummarna på att det skall hålla. Enligt förra ägaren så skall det vara ca:90hk i spisen, men det är inget jag kan intyga på ännu. Hoppas bara det finns tillräckligt för att åka o köpa glass.
Kul att följa ditt projekt! Jag ägde tidigare en 1275 GT, med reg.nr. HSD 298!
Den helrenoverade jag in i minsta detalj, motorn blev en "lagom" vass 1380.
Original var den gulbrun (bracken), men den blev istället mintgrön.
Idag hade jag inte gjort så, men det var inte så intressant med original på den tiden...
Nu när jag slipat lite i mitt motorrum, så ser jag att min också varit orangebrun till färgen. Verkar vara orginal färgen, hade varit kul att återställa bilen med den färgen.